De eerste gedachte bij een managementboek met de titel De Veranderformule zal wellicht zijn dat het meer van hetzelfde is. Nou, dan heb ik een verrassing voor u, geachte lezers. Niets is namelijk minder waar. Het boek van Weerdenburg is verfrissend, vernieuwend en heeft wel degelijk een toegevoegde waarde.
Het grote verschil zit hem in het feit dat De Veranderformule nadrukkelijk niet gaat over de inhoudelijkheid van organisatieveranderingen. Weerdenburg presenteert in haar boek niet de zoveelste methode om met succes een organisatie te veranderen, maar biedt haar lezers inzichten over verduurzaming van de organisatieveranderingen, ongeacht de toegepaste methode.
Het is inmiddels een bewezen feit dat medewerkers pas bereid zijn de voorgestelde veranderingen in de praktijk te brengen wanneer het geen ‘kunstje’ is maar een praktische nieuwe manier van werken. De inzichten van Weerdenburg zijn gericht op blijvende gedragsveranderingen en richt zich vooral op het zelfdenkend vermogen van de mensen binnen de organisatie.
De Veranderformule is een prikkelend boek. Het maakt nieuwsgierig om met de inzichten aan de slag te gaan en ach …. Wat let je? Meteen vandaag maar?
Hanneke Tinor-Centi (1960), eigenaar van HT-C Communicatie en Marketing, tekstschrijver, boekrecensent en boekmarketeer.