Op werkdagen voor 23:00 besteld, morgen in huis Gratis verzending vanaf €20

Recensie

Als alle breinen leren - ‘Bijzonder waardevol voor ouders, kinderen en docenten’

In ‘Als alle breinen leren’ benadrukt Saskia Schepers hoe belangrijk het is om neurodiversiteit niet als beperking te zien, maar als verrijking voor de schoolomgeving. Met praktische checklijsten, breinprofielen en herkenbare voorbeelden biedt ze ouders, kinderen en docenten handvatten om alle breinen optimaal tot leren te brengen. In haar recensie legt Ria van Dinteren uit hoe dit boek een brug slaat tussen theorie en praktijk.

Ria van Dinteren | 6 juni 2025 | 3-4 minuten leestijd

In 2005 schreef ik een artikel over inclusief onderwijs. Dit deed ik in het kader van mijn master, maar ook als moeder van een zoon met dyslexie, die na het doubleren van een klas gestrand was in groep 6. Ik herinner me nog goed welke school we voor hem kozen: een school waarin elk kind werd gezien als uniek, met zijn of haar eigen gebruiksaanwijzing. Het kind stond centraal.

waardevolle bron

Als het boek Als alle breinen leren van Saskia Schepers destijds beschikbaar was geweest, had ik het zonder twijfel in veelvoud cadeau gedaan aan het schoolteam. Het boek is een waardevolle bron voor ouders, docenten en kinderen die te maken hebben met neurodiversiteit. Net als haar eerdere werk, Als alle breinen werken, richt ook dit boek zich op neurodiversiteit, maar nu specifiek voor kinderen van 4 tot 20 jaar.

Wat dit boek bijzonder maakt, is de positieve benadering van neurodiversiteit. In plaats van te spreken over beperkingen, benadrukt Schepers de kwaliteiten die voortkomen uit een neurodivers brein. Deze kwaliteiten kunnen niet alleen een verrijking zijn voor de schoolomgeving, maar ook voor de werkvloer. Waar in het bedrijfsleven steeds meer aandacht is voor diversiteit, ligt hier voor scholen nog een uitdaging: hoe creëer je een omgeving waarin alle breinen kunnen leren?

inzichten en ervaringen

Schepers baseert haar boek op ervaringen van ouders, docenten en kinderen. Ze haalde inzichten uit haar vorige boek en verdiepte zich verder in de praktijk van neurodiversiteit in het onderwijs. Het resultaat is een boek waarin vrijwel geen vraag onbeantwoord blijft.

– Voor kinderen bevat het boek breintesten die ze samen met hun ouders kunnen doen. Hiermee leren ze zichzelf beter kennen en ontdekken ze hoe hun brein werkt. Deze zelfkennis helpt hen om te vragen om begeleiding op maat. Daarnaast bieden de vele voorbeelden in het boek herkenning: ze zien dat ze niet alleen zijn.

– Ouders vinden in het boek praktische handvatten om hun weg te vinden in de wirwar van instellingen en hulporganisaties die zich bezighouden met neurodiversiteit. Ook helpt het hen om woorden te geven aan de specifieke kenmerken van hun kind.

– Voor docenten is het boek een rijke bron van inspiratie om neurodiversiteit niet alleen te herkennen, maar ook te benutten. Door gebruik te maken van de checklijsten en breinprofielen kunnen zij het onderwijs beter afstemmen op verschillende leerstijlen. Ook biedt het boek talloze voorbeelden van scholen die al succesvol werken met een neurodiverse aanpak.

theorie en praktijk

Wat Schepers in dit boek briljant doet, is het verbinden van theorie en praktijk. Ze slaat een brug tussen wetenschap en dagelijkse ervaringen, waardoor de inhoud direct toepasbaar is. De checklijsten, breinprofielen en voorbeelden zijn bijzonder waardevol voor ouders, kinderen en docenten.

In 2005 had ik dit boek graag gehad. Als moeder, om mijn zoon beter te begrijpen en om handvatten te hebben voor het gesprek met zijn school. Als professional, om mijn kennis over inclusief onderwijs te verdiepen en collega’s te inspireren.

Als alle breinen leren zou in elke lerarenkamer en op elke lerarenopleiding aanwezig moeten zijn. Het boek benadrukt dat we allemaal gebaat zijn bij een omgeving waarin alle breinen kunnen leren. Of je nu ouder, kind of docent bent – Saskia’s boek biedt inzichten die verbinden en verrijken.

Over Ria van Dinteren

Ria van Dinteren is spreker, docent, facilitator, leermanager, organisatieadviseur bij Breinwerk BV en hoofdredacteur van Tijdschrift voor Ontwikkeling in Organisaties (TvOO).

Deel dit artikel

Wat vond u van dit artikel?

0
0

Populaire producten

    Personen

      Trefwoorden