Ik luister graag naar de fascinerende verhalen van ondernemers. De moeilijkheden die zijn overwonnen. De risico’s die ze nemen en de crisissen die ze doorstaan. Maar ook over successen en overwinningen. Het plezier waarmee ze bouwen aan hun onderneming. Ze vertellen over het nemen van de juiste beslissingen en hoe lastig dat vaak is.
Al die verhalen leerden mij dat uiteindelijk maar 4 cruciale thema’s het verschil maken: leiderschap, organisatie, gedrag en veranderen. Ze zijn verantwoordelijk voor succes, middelmaat of rampscenario’s.
Leiderschap
Er is al héél veel geschreven over dit onderwerp. Maar in essentie gaat het over: leiden, uitdagen, inspireren en motiveren van mensen. De grootste bedreiging van dit proces is de leider zelf. Jij en ik dus. Als we niet opletten geven we onbewust door wat we zelf van anderen hebben geleerd. Maar ‘oud’ leiderschap gaat ons vandaag niet meer helpen. We hebben leiderschap van een andere soort nodig. Leiderschap die mensen vrijheid, verantwoordelijkheid en vertrouwen geeft. Maar ook leiders die het vóór doen, zodat mensen het na kunnen doen.
Organisatie
De dynamiek van een organisatie breekt menig ondernemer op. Processen, systemen, structuren en mensen. Maak daar maar eens een innovatieve, duurzame en winstgevende onderneming van. En als we ook nog alles zelf doen, komt de organisatie al snel piepend en krakend tot stilstand. Ondernemers hebben verstand van hun corebusiness. Dat was dé reden waarom ze een onderneming zijn gestart. Maar waarom zou je denken ook verstand te hebben van mensen, het recht, cijfers en marketing? Laat de juiste mensen de juiste dingen doen.
Gedrag
We hebben lang gedacht dat wij mensen kunnen managen en veranderen. Maar dat kunnen we helemaal niet. Gedragsveranderingen werken niet van buiten naar binnen, maar van binnen naar buiten. Hoe eerder we dit geheim begrijpen, hoe effectiever we mensen en organisaties in beweging krijgen richting onze doelen. Problemen gaan bijna altijd over mensen en hun gedrag. We zien de dingen nu eenmaal niet zoals ze zijn, maar zoals wij zijn. Hoe eerder we dat begrijpen, hoe sneller we inzien wat de echte bottlenecks in onze organisatie zijn.
Veranderen
Onze natuurlijke reactie bij verandering is de handrem aantrekken. Want als niet duidelijk is wat die verandering ons brengt, haken we af. Terwijl als iets ons duurzaam en winstgevend bestaansrecht geeft, is het juist veranderen. De houdbaarheidsdatum van bedrijven is inmiddels ultrakort. We kunnen het ons niet verloven niét te veranderen. Maar hoe doe je dat? We zijn moe geworden van al dat veranderen. Vooral als die veranderingen steeds mislukken. Veranderen begint met anders denken. Want pas als we leren anders te denken gaan we anders doen.
80 inspirerende inzichten
De beelden in dit managementboek vertellen hun eigen verhaal. De quotes zetten je aan het denken en de woorden dagen je uit anders te gaan doen. De titel van mijn boek is een signaal van urgentie. Want vandaag is morgen gisteren. Als het jou lukt om vandaag anders te denken en anders te doen, zul je morgen kunnen zeggen dat je geschiedenis hebt geschreven. Want vandaag doet er toe!
Over Peter de Heer
Peter is oprichter en CEO van ZAKENWIJZER BV. Hij heeft honderden bedrijven, leiders en managers gecoacht, geadviseerd en getraind in kennis, vaardigheden, gedrag en motivatie. Peter is een visionair en inspirerend leider. Als geen ander weet hij complexe organisatievraagstukken terug te brengen naar praktische eenvoud en deze raak te verwoorden in begrijpelijke taal.