Onze Revolutie
Bloemlezing uit de Indonesische geschiedschrijving over de strijd voor de onafhankelijkheid, 1945-1949
Paperback Nederlands 2021 1e druk 9789463726689Samenvatting
'Onze Revolutie' bevat een selectie vertaalde Indonesische artikelen over de Indonesische revolutie (1945-1949) en de betekenis van die revolutie voor de ontwikkeling van de natie. De artikelen – geschreven door tijdgenoten en academici van verschillende generaties – laten de complexiteit van de Indonesische revolutie en de strijd voor de onafhankelijkheid zien, en ook de ontwikkelingen in het Indonesische denken daarover.
Nationale en lokale ontwikkelingen werkten op elkaar in. Aan bod komen de strijd van de Indonesische bevolking en van gewapende groepen tegen de Britten en de Nederlanders, de vlammende geestdrift van de Indonesische jongeren, de grote sociale onrust en daarnaast een heel diverse lokale en regionale dynamiek. Deze bloemlezing biedt een boeiende inkijk in de Indonesische historiografie van de revolutie.
Trefwoorden
indonesische revolutie indonesië revolutie onafhankelijkheid dekolonisatie geschiedenis nationale identiteit militaire geschiedenis kolonialisme historiografie nederlands-indië oorlogsgeweld lokale perspectieven indonesisch perspectief anti-koloniale strijd guerrillaoorlog nationaal bewustzijn revolutionaire bewegingen zuidoost-azië politiek verzet soekarno burger-ervaringen regionale dynamiek sociale onrust onafhankelijkheidsstrijd natievorming etnische diversiteit internationale betrekkingen jeugdbeweging
Trefwoorden
Specificaties
Lezersrecensies
Vaak samen gekocht
Anderen die dit boek kochten, kochten ook
Rubrieken
- advisering
- algemeen management
- coaching en trainen
- communicatie en media
- economie
- financieel management
- inkoop en logistiek
- internet en social media
- it-management / ict
- juridisch
- leiderschap
- marketing
- mens en maatschappij
- non-profit
- ondernemen
- organisatiekunde
- personal finance
- personeelsmanagement
- persoonlijke effectiviteit
- projectmanagement
- psychologie
- reclame en verkoop
- strategisch management
- verandermanagement
- werk en loopbaan