

Edgar van Mil is kinderarts-endocrinoloog en specialist op het gebied van kinderobesitas, diabetes en groei en hormonale ziekten.
Meer over de auteursOvergewicht en obesitas bij kinderen
verder kijken dan de kilo's
Paperback Nederlands 2015 1e druk 9789089534262Samenvatting
Overgewicht en obesitas ontstaan door aanleg, leefstijl en omgevingsinvloeden. In dit boek worden wetenschap en praktijk in begrijpelijke taal omgezet naar een gestructureerde aanpak op lichamelijk, psychologisch en systemisch gebied.
Pesten, frustraties, negatief zelfbeeld en depressie
Veel kinderen met overgewicht en hun ouders hebben al van alles geprobeerd en zijn gefrustreerd geraakt door het gebrek aan resultaat. Kinderen worden gepest en ontwikkelen psychische klachten, zoals een negatief zelfbeeld, angst en depressie. Wordt het kind eenmaal volwassen, dan voeren ze een levenslange strijd tegen het overgewicht en de overtollige kilo’s.
Voorkom een levenslange strijd tegen overgewicht
Preventie van overgewicht en obesitas voorkomt een levenslange strijd tegen obesitas. Bij jonge kinderen is overgewicht nog relatief makkelijk te verhelpen: ze groeien snel en leren gemakkelijker nieuwe gewoonten aan. Vanaf het zesde levensjaar wordt het gewichtsprobleem moeilijker te overwinnen. Kinderen groeien er dan niet meer 'zomaar' overheen. Deze kinderen moeten er hard aan werken om een gezond gewicht te bereiken. Maar het kan! Met gedegen voorlichting en de juiste kennis voor zowel ouder als kind is obesitas te overwinnen.
Geïntegreerde aanpak van psychische en lichamelijke factoren
Lichamelijke en psychische factoren spelen niet alleen beide een rol bij obesitas, maar zijn zo met elkaar verweven dat ze gezamenlijk moeten worden aangepakt. Edgar van Mil is kinderarts en heeft een integrale aanpak van overgewicht en obesitas bij kinderen ontwikkeld. Arianne Struik is systeemtherapeut en heeft kennis en ervaring met psychische en gezinsfactoren. Deze twee experts bundelden hun krachten in deze geïntegreerde aanpak van lichamelijke en psychische factoren en mechanismen. Juist die geïntegreerde aanpak maakt het boek Overgewicht en obesitas bij kinderen uniek, en de aanpak krachtig.
Aan de slag!
Met assessmenttools en werkbladen kunnen professionals in het zorgteam ouders en kinderen ondersteunen om de regie te krijgen over hun leefstijl. Daarnaast geeft het boek ouders kennis en inzicht om ook hun eigen leefstijl indien nodig aan te passen.
Trefwoorden
obesitas overgewicht kinderen voeding leefstijl beweging psychologie ouderschap energiebalans gezinsdynamiek gedragsverandering gezondheidszorg motivatie gezondheidsrisico's metaboolsyndroom pesten assessment zelfmanagement psycho-educatie multidisciplinaire aanpak slaap stofwisseling stress systeemtherapie preventie executieve functies zelfbeeld hormonen eetstoornissen depressie
Trefwoorden
Specificaties
Lezersrecensies
Over Arianne Struik
Inhoudsopgave
U kunt van deze inhoudsopgave een PDF downloaden
Voorwoord Nanette van der Pol-de Lange 1 3
Inleiding 1 5
1. Visie 23
1.1 Overgewicht is een natuurlijke reactie van het lichaam 23
1.2 De eigen unieke stofwisseling 25
1.3 Definitie van overgewicht en obesitas 28
1.4 Gezondheidsrisico’s 29
1.5 De aanpak van overgewicht is een leerproces 31
1.6 Lichaam en geest 31
1.7 Hoe is het overgewicht ontstaan? 33
1.8 Evidence-based aanpak 33
1.9 Aanpak thuis 34
1.10 Niet afzien maar genieten 35
1.11 Samenwerking met ouders en kind 35
1.12 Maatwerk 37
1.13 Volgorde van de interventies 37
1.14 Zelfmanagement en andere ondersteunende factoren 38
1.15 Geïntegreerde, multidisciplinaire aanpak 39
2. Voorspellers van overgewicht (risicofactoren) 43
2.1 Aanleg 44
2.2 Kritische momenten 45
2.3 Slaaptekort 5 1
2.4 Psychische stoornissen 54
2.5 Zwakke executieve functies 55
2.6 Verhoogde psychische stress 57
2.7 Een lage sociaal-economische status 66
2.8 Kinderen van één of twee obese ouders 66
3. Waarom is overgewicht zo’n probleem? 73
3.1 Complicaties van overgewicht bij kinderen 74
3.2 Het gezondheidsrisico van overgewicht op langere termijn 74
3.3 Metabool syndroom 75
3.4 Het gewichtsgerelateerd gezondheidsrisico 80
3.5 Hardnekkigheid van overgewicht 8 1
3.6 De lasten die het kind zelf ondervindt: pesten 8 1
3.7 Psychische klachten 82
3.8 Systeemfactoren 82
3.9 Verstoring in de stofwisseling: verdieping 83
4 Voeding: de energiebalans 99
4.1 De energiebalans 100
4.2 Energiegebruik 1 0 1
4.3 Een positieve energiebalans: er komt meer energie binnen dan nodig is 1 07
4.4 Een negatieve energiebalans: er komt minder energie binnen dan nodig is 109
4.5 Berekening van het energiegebruik 111
4.6 Standaard voorbeelddagmenu 118
4.7 De samenstelling van voeding 122
4.8 Voedingsgedrag 1 24
4.9 Erfelijkheid 125
4.10 Neuro-endocriene regulatie van de energiebalans: verdieping 126
5. Voeding: interventies 137
5.1 Voedingsinterventies bij overgewicht 137
5.2 Voedingsinterventies door verandering van voedingspatroon of -gedrag 145
5.3 Informatie van ouders en kind: liegen, verdraaien en verfraaien 1 50
5.4 Dieetdenken 152
5.5 Voedingsgedrag 153
6. Beweging is de basis 1 65
6.1 Energie verspillen 1 66
6.2 Sedentaire leefstijl 1 68
6.3 Andere positieve effecten van beweging 1 68
6.4 Een duurzame oplossing 1 72
6.5 Welke activiteit is het best voor het kind met overgewicht? 1 75
6.6 Fysiotherapie 177
6.7 Sporten en snacks 1 77
6.8 Ontspanning 1 78
7. Lichamelijke en medische oorzaken 1 83
7.1 Wat is een lichamelijke of medische oorzaak? 1 84
7.2 Indeling van de onderliggende lichamelijke oorzaken van overgewicht 1 84
7.3 Primair overgewicht 1 86
7.4 Secundair overgewicht 1 89
7.5 Wat betekent dit voor de praktijk? 1 99
8. Psychische aspecten van overgewicht 203
8.1 Pesten 204
8.2 Depressie bij kinderen met overgewicht 2 1 1
8.3 Angst bij kinderen met overgewicht 2 1 3
8.4 Zelfbeeld en lichaamstevredenheid 214
8.5 Eetstoornissen 216
8.6 Psychologische behandelingen 219
9. Systeemdynamiek: mogelijkheden en kansen 227
9.1 Systeem: problematiek of dynamiek 228
9.2 Analyse van het systeem 229
9.3 Soorten gezinsdynamiek 230
9.4 Functie van overgewicht in het systeem 238
9.5 Ouderschap en opvoeding 245
9.6 Samenwerking met ouders 251
10. Assessment 255
10.1 Aandachtspunten assessmentproces 256
10.2 Vragen en onderzoeken 261
10.3 Assessmenttool 273
10.4 Gewichtsgerelateerd gezondheidsrisico 275
10.5 Reële verwachtingen 276
10.6 Samenvatting 277
11. Motivatie, psycho-educatie en doelen 28 1
11.1 De praktijk 282
11.2 Motivatie 285
11.3 Psycho-educatie 289
11.4 Doelen opstellen 300
11.5 Tot slot: ‘Hier heb ik geen tijd voor’ 303
12. De aanpak 305
12.1 De ‘huismetafoor’ voor de aanpak van overgewicht 305
12.2 Het samenstellen van de aanpak 307
12.3 Volgorde van de interventies 308
12.4 Planning 3 1 0
12.5 Tijdsduur 3 1 1
12.6 Vorm en setting 3 1 1
12.7 Samenwerkingsmodel 314
12.8 De inhoud van de aanpak 3 1 6
12.9 Evaluatie 324
12.10 Tot slot: wat vinden kinderen en ouders hier nu echt van? 325
13. Frequently Asked Questions 327
Bijlagen 335
1 Assessmenttool eenvoudig 337
2 Assessmenttool meervoudig 338
3 Assessmenttool complex 339
4 Overzicht digitaal materiaal 340
Index 342
Over de auteurs
Anderen die dit boek kochten, kochten ook
Rubrieken
- advisering
- algemeen management
- coaching en trainen
- communicatie en media
- economie
- financieel management
- inkoop en logistiek
- internet en social media
- it-management / ict
- juridisch
- leiderschap
- marketing
- mens en maatschappij
- non-profit
- ondernemen
- organisatiekunde
- personal finance
- personeelsmanagement
- persoonlijke effectiviteit
- projectmanagement
- psychologie
- reclame en verkoop
- strategisch management
- verandermanagement
- werk en loopbaan