Op werkdagen voor 23:00 besteld, morgen in huis Gratis verzending vanaf €20
-
Inloggen
-- Inloggen
  • accountoverzicht
  • bestellingen
  • facturen betalen
  • downloadcentrum
  • summaries
  • gegevens
  • nieuwsbrief
  • partnerprogramma
  • financieel
  • inloggen
  • uitloggen

Uw winkelwagen

Naar winkelwagen Verder winkelen
Managementboeken
Alle managementboeken
  • Direct naar
    • Managementboek TOP 100
    • AI-books
    • Leiderschap
    • Auteur in de spotlight
    • Online Magazine
  • Rubrieken
    • Advisering
    • Algemeen management
    • Coaching en trainen
    • Communicatie en media
    • Economie
    • Financieel management
    • Inkoop en logistiek
    • Internet en social media
    • IT-management / ICT
    • Juridisch
    • Leiderschap
    • Marketing
    • Mens en maatschappij
    • Non-profit
    • Ondernemen
    • Organisatiekunde
    • Personal finance
    • Personeelsmanagement
    • Persoonlijke effectiviteit
    • Projectmanagement
    • Psychologie
    • Reclame en verkoop
    • Strategisch management
    • Verandermanagement
    • Werk en loopbaan
Overige boeken
Alle overige boeken
  • Direct naar
    • Bestseller 60
    • Fictie TOP 20
    • Non-fictie TOP 20
    • Spanning TOP 20
    • Jeugd TOP 10
    • Culinair TOP 10
  • Rubrieken
    • Cadeauboeken
    • Computer en informatica
    • Economie
    • Filosofie
    • Flora en fauna
    • Geneeskunde
    • Geschiedenis
    • Gezondheid
    • Informatief / professioneel
    • Jeugd
    • Juridisch
    • Koken en eten
    • Kunst en cultuur
    • Literatuur en romans
    • Mens en maatschappij
    • Naslagwerken
    • Paramedisch
    • Psychologie
    • Reizen
    • Religie
    • Schoolboeken
    • Spiritualiteit
    • Sport, hobby, lifestyle
    • Thrillers en spanning
    • Wetenschap en techniek
    • Woordenboeken en taal
Interactief leren
Alle seminars & trainingen
  • Direct naar
    • Live events
    • Online training
    • AI-books
  • Online Magazine
    • Previews
    • Recensies
    • Interviews
    • Podcasts
    • Videos
  • Volg ons op
    • Spotify
    • YouTube
    • Instagram
    • Linkedin
Attenderingen
Attenderingen instellen
  • Algemeen
    • Recht op u af
    • Juridische attendering
    • Hiatensignalering juridisch
    • Seriesignalering
    • Herdruksignalering
    • Internationaal
  • Aanbevolen per ministerie
    • Algemene Zaken
    • Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties
    • Buitenlandse Zaken
    • Defensie
    • Economische Zaken en Klimaat
    • Financiën
    • Infrastructuur en Waterstaat
    • Justitie en Veiligheid
    • Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit
    • Onderwijs, Cultuur en Wetenschap
    • Nationale Politie
    • Sociale Zaken en Werkgelegenheid
    • Volksgezondheid, Welzijn en Sport
Periodieken
Alle periodieken
  • Algemeen
    • Uw periodieken
    • Verlengen / opzeggen
    • Openstaande claims
    • Bibliografische wijzigingen
    • Abonnementshouders
    • Afleveradressen
    • Referenties
    • Notities
  • Aanbevolen per ministerie
    • Algemene Zaken
    • Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties
    • Buitenlandse Zaken
    • Defensie
    • Economische Zaken en Klimaat
    • Financiën
    • Infrastructuur en Waterstaat
    • Justitie en Veiligheid
    • Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit
    • Onderwijs, Cultuur en Wetenschap
    • Nationale Politie
    • Sociale Zaken en Werkgelegenheid
    • Volksgezondheid, Welzijn en Sport
Boekseries
Alle boekseries
  • Algemeen
    • Uw serieabonnementen
    • Geadresseerden
    • Abonnementshouders
    • Afleveradressen
    • Referenties
    • Notities
  • Aanbevolen per ministerie
    • Algemene Zaken
    • Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties
    • Buitenlandse Zaken
    • Defensie
    • Economische Zaken en Klimaat
    • Financiën
    • Infrastructuur en Waterstaat
    • Justitie en Veiligheid
    • Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit
    • Onderwijs, Cultuur en Wetenschap
    • Nationale Politie
    • Sociale Zaken en Werkgelegenheid
    • Volksgezondheid, Welzijn en Sport
Nu lezen
Online Magazine
  • Direct naar
    • Recensies
    • Interviews
    • Previews
    • Opinie
    • Actueel
    • Podcasts
    • Videos
  • Lees over
    • Algemeen management
    • Coachen en trainen
    • Leiderschap
    • Marketing
    • Organisatiekunde
    • Strategisch management
    • Verandermanagement
    • meer onderwerpen...
  • Recente artikelen
010-4731397
Klantenservice
Mijn account
Mijn bestellingen
010-4731397
Boeken Schoolboeken Lesgeven aan getraumatiseerde kinderen
Lesgeven aan getraumatiseerde kinderen
Onbekend Meer over Onbekend
Onbekend

Lesgeven aan getraumatiseerde kinderen

Paperback Nederlands 9789085601098
Verwachte levertijd ongeveer 2 werkdagen
45,-
In winkelwagen
 
Stel een vraag over dit boek
Samenvatting Specificaties Inhoudsopgave

Samenvatting

Getraumatiseerde kinderen hebben vaak moeite met leren, met het reguleren van hun emoties en hun gedrag, en met vertrouwen in zichzelf en anderen. Doordat ze dagelijks te maken hebben (gehad) met onveilige of zeer stressvolle omstandigheden, zijn hun hersenen gericht op overleven in een bedreigende omgeving. Het gedrag van deze kinderen is voor leerkrachten vaak moeilijk te begrijpen. Dit kan leiden tot gevoelens van machteloosheid en frustratie.

Lesgeven aan getraumatiseerde kinderen biedt leerkrachten en andere onderwijsprofessionals de kennis en praktische handvatten om de negatieve spiraal te doorbreken, zodat getraumatiseerde kinderen zich optimaal kunnen ontwikkelen. Dit komt ten goede aan de schoolprestaties, aan de veerkracht van getraumatiseerde kinderen en aan het klimaat in de klas. School kan hiermee in het leven van getraumatiseerde kinderen een groot verschil maken.

De laatste jaren is er in Nederland veel ervaring opgedaan met traumasensitief onderwijs. In deze volledig herziene versie nemen de ervaringen van onderwijsprofessionals en die van als kind getraumatiseerde (jong)volwassenen een belangrijke plaats in. Steeds duidelijker wordt dat traumasensitief onderwijs goed is voor álle leerlingen en leerkrachten, in het regulier én in het speciaal onderwijs.

In de onderhavige versie van dit praktische handboek zijn ook de te zetten stappen beschreven op weg naar een schoolbreed traumasensitief onderwijsklimaat. Bij het boek zijn gratis downloads beschikbaar in de vorm van werkbladen, praatplaten, werk- en reflectiekaarten en ideeën voor activiteiten in de klas.

In deze compleet herziene (7e) editie van dit praktische handboek zijn ook de te zetten stappen beschreven op weg naar een schoolbreed traumasensitief onderwijsklimaat.

‘Dit boek is een must-have voor alle leerkrachten van regulier en speciaal onderwijs die met een traumabril naar het gedrag van hun leerlingen willen leren kijken. Een didactisch sterk geschreven boek door auteurs met jarenlange klinische ervaring.’ Prof. dr. Ramón Lindauer, Amsterdam UMC/Levvel.

‘Dit boek zou standaard lesstof mogen worden op elke lerarenopleiding. (…) Het is een hoopvol boek… elke zin is raak. Het boek is zijn eigen samenvatting van een zeer groot aandachtsgebied.’ Bart Heeling, cluster 4-leerkracht

Specificaties

ISBN13:9789085601098
Taal:Nederlands
Bindwijze:paperback
Aantal pagina's:336
Uitgever:SWP
Verschijningsdatum:7-6-2021
Hoofdrubriek:Schoolboeken

Lezersrecensies

Wees de eerste die een lezersrecensie schrijft!
Schrijf een recensie
Lees ons recensiebeleid
Uw cijfer
?
Log in om te stemmen

Inhoudsopgave

U kunt van deze inhoudsopgave een PDF downloaden

Inhoud
Voorwoord 11
Inleiding 13
HOOFDSTUK 1 Trauma en veerkracht bij kinderen 19
Inleiding 19
1.1 Wat is trauma? 20
1.2 Wat is veerkracht? 22
1.3 Verschillende vormen van trauma 24
1.4 Onderzoek naar meegemaakte ingrijpende gebeurtenissen bij
basis schoolleerlingen 26
1.5 Welk gedrag kunnen getraumati seerde kinderen laten zien? 29
1.6 Postt raumati sche stressstoornis 31
1.7 Samenvatti ng 34
HOOFDSTUK 2 Mogelijke oorzaken van trauma 35
Inleiding 35
2.1 Optelsom van stressoren 36
2.2 Trauma door kindermishandeling 37
2.2.1 Hoe vaak komt kindermishandeling voor? 38
2.2.2 Verschillende vormen van kindermishandeling 39
2.2.3 Risicofactoren en beschermende factoren met
betrekking tot kindermishandeling 42
2.2.4 Meldcode huiselijk geweld en kindermishandeling 46
2.3 Trauma bij nieuwkomers 48
2.3.1 Nieuwkomers uit Midden- en Oost-Europese landen 50
2.4 Opgroeien in armoede 51
2.4.1 Stress bij ouders 53
2.5 Trauma door racisme 54
2.5 Trauma bij kinderen met een (verstandelijke) beperking 57
2.6 Trauma bij jonge kinderen 58
2.7 Samenvatti ng 60
HOOFDSTUK 3 De ontwikkeling van de hersenen 61
Inleiding 61
3.1 Ervaringen vormen de hersenen 62
3.2 Het belang van herhaling en vaste routines 64
3.3 De structuur van de hersenen 66
3.3.1 De hersenstam 66
3.3.2 Het limbisch gebied 66
3.3.3 De cortex 68
3.4 De samenwerking tussen de verschillende delen van de hersenen 70
3.5 Zelfregulatie 71
3.6 Gehechtheid 73
3.7 Samenvatting 77
HOOFDSTUK 4 De effecten van trauma en toxische stress op de
ontwikkeling van kinderen 79
Inleiding 79
4.1 Verschillende soorten stress en stressreacties 80
4.1.1 Neutrale prikkels worden triggers 81
4.2 Stressreacties: vechten, vluchten of bevriezen 83
4.2.1 Hyper-arousal 84
4.2.2 Hypo-arousal 86
4.2.3 Window of tolerance 88
4.3 Hersenen in de overlevingsstand 91
4.4 De negatieve uitwerking van toxische stress op cognitieve functies 94
4.4.1 Gebrekkige executieve functies 94
4.4.2 Gebrekkige geheugenfuncties 95
4.4.3 Gebrekkig functioneren van taal 95
4.5 Gebrekkige zelfregulatie 96
4.6 Onveilige gehechtheid 97
4.6.1 Kinderen met een vermijdende gehechtheidsstijl 98
4.6.2 Kinderen met een ambivalente gehechtheidsstijl 99
4.6.3 Kinderen met een gedesorganiseerde gehechtheidsstijl 99
4.7 De onzichtbare koffer 101
4.8 Problemen met mentaliseren 107
4.9 Samenvatting 109
HOOFDSTUK 5 Kijken door een traumabril 111
Inleiding 111
5.1 Trauma herkennen 112
5.2 Trauma erkennen 121
5.3 De ijsberg en de cognitieve driehoek 123
5.4 Nieuwe verbindingen aanleggen in de hersenen 132
5.5 Ondersteuning bij het leren 136
5.6 Weerstand tegen een traumasensitieve benadering 140
5.6.1 Omslag in denken 141
5.7 Samenvatting 147
HOOFDSTUK 6 Veiligheid en relaties 149
Inleiding 149
6.1 De relatie met de leerling verbeteren 150
6.1.2 De kracht van non-verbale communicatie 153
6.2 De relatie tussen leerlingen onderling verbeteren 156
6.3 De onzichtbare koffer opnieuw inpakken 157
6.4 Verwachtingen behouden 161
6.5 Bij talenten en interesses aansluiten 162
6.6 Sociale vaardigheden vergroten 163
6.7 Een veilige plek 168
6.8 Routines, rituelen en voorspelbaarheid 168
6.9 Klassenafspraken 171
6.10 Samenvatting 172
HOOFDSTUK 7 Zelfregulatie 175
Inleiding 175
7.1 Zelfregulatie bevorderen 177
7.2 De leerkracht als co-regulator 178
7.3 De beginnende zelfregulatievaardigheden van een kind (h)erkennen 190
7.4 Samen met een kind een taal ontwikkelen 195
7.5 De executieve functies trainen 199
7.6 Omgaan met triggers 202
7.7 Grenzen en consequenties 209
7.8 Samenvatting 216
HOOFDSTUK 8 Samenwerken met ouders en andere betrokkenen 219
Inleiding 219
8.1 De basis van een goede samenwerking 220
8.2 De rol van de leerkracht in de samenwerking 224
8.2.1 In gesprek met ouders 225
8.2.2 Samenwerken met ouders uit andere culturen 228
8.2.3 Samenwerken met pleegouders en adoptieouders 230
8.3 Risico’s in de samenwerking 233
8.4 Samenwerken met hulpverleners 236
8.4.1 Waaraan moet goede hulpverlening voldoen? 237
8.5 Samenvatting 241
HOOFDSTUK 9 Zorgen voor jezelf 243
Inleiding 243
9.1 Gevolgen van lesgeven aan getraumatiseerde kinderen 244
9.1.1 Burn-out 247
9.1.2 Secundaire traumatische stress 247
9.1.3 Uitputting van mededogen 248
9.1.4 Waarschuwingssignalen 249
9.2 Je eigen veerkracht vergroten 250
9.2.1 Sociale steun 250
9.2.2 Zelfkennis 251
9.2.3 Zelfzorg 252
9.2.4 Een evenwichtige klassensamenstelling 253
9.2.5 Scholing, deskundigheidsbevordering en coaching 253
9.3 De rol van organisaties 254
9.4 Ondersteuning van medewerkers 256
9.5 Samenvatting 259
HOOFDSTUK 10 Op weg naar traumasensitief onderwijs 261
Inleiding 261
10.1 Implementatie of schoolontwikkeling? 262
10.1.1 Traumasensitief onderwijs in een notendop 263
10.2 De weg naar een traumasensitief onderwijsklimaat 264
10.2.1 Fase I De start: bewustwording en inspiratie 266
10.2.2 Fase II Delen en meenemen 267
10.2.3 Fase III Teamtraining en planvorming 271
10.2.4 Fase IV Een duurzame ontwikkeling 277
10.3 Een inkijk in een school met een traumasensitief onderwijsklimaat 282
Reflectie- & werkkaarten 284
Dankwoord 295
Over de auteurs 297
Casussen 299
Literatuur 315
Begrippenlijst 327
Extra materiaal 335

Anderen die dit boek kochten, kochten ook

  • Het hele dorp wist het
    Rinke Verkerk
    Het hele dorp wist het
    € 22,00
  • Actief en samenwerkend leren
    Michel van Ast
    Actief en samenwerkend leren
    € 55,95
  • Levensfasen
    Maryke Tieleman
    Levensfasen
    € 49,95
  • Zolang de citroenbomen bloeien
    Zoulfa Katouh
    Zolang de citroenbomen bloeien
    € 15,99
  • Sinterklaas
    Charlotte Dematons
    Sinterklaas
    € 17,99
  • Patiëntgericht communiceren in de ggz
    Remke van Staveren
    Patiëntgericht communiceren in de ggz
    € 41,50

Managementboek Top 100

Bekijk de volledige Managementboek Top 100

Rubrieken

  • advisering
  • algemeen management
  • coaching en trainen
  • communicatie en media
  • economie
  • financieel management
  • inkoop en logistiek
  • internet en social media
  • it-management / ict
  • juridisch
  • leiderschap
  • marketing
  • mens en maatschappij
  • non-profit
  • ondernemen
  • organisatiekunde
  • personal finance
  • personeelsmanagement
  • persoonlijke effectiviteit
  • projectmanagement
  • psychologie
  • reclame en verkoop
  • strategisch management
  • verandermanagement
  • werk en loopbaan
Uw cookie-instellingen
Deze website maakt gebruik van verschillende soorten cookies. Sommige cookies worden geplaatst door diensten van derden die op onze pagina's worden weergegeven. Om deze externe content te kunnen tonen is nodig dat u toestemming geeft voor het zetten van persoonlijke en marketingcookies. U kunt uw toestemming op elk moment wijzigen of intrekken. In onze cookieverklaring vindt u meer informatie.

Functionele cookies
Deze zijn noodzakelijk voor de werking van de website, zonder deze cookies kan de website niet naar behoren werken.

Persoonlijke en marketingcookies
Wij gebruiken cookies voor statistieken om bij te houden en rapportages te krijgen over hoe bezoekers de website gebruiken. Zo kunnen wij onze website verbeteren. Marketingcookies worden gebruikt om bezoekers te volgen wanneer ze verschillende websites bezoeken. Hun doel is advertenties weergeven die zijn toegesneden op en relevant zijn voor de individuele gebruiker.
Op werkdagen voor 23:00 besteld, morgen in huis Gratis verzending vanaf €20

Klantenservice

Over ons Contact Voorwaarden Bestellen en retourneren Lezen en luisteren Voor auteurs Recensiebeleid Partnerprogramma

Zakelijk

Zakelijke diensten Partnerprogramma Cadeaubonnen

Altijd op de hoogte

Schrijf u in voor onze nieuwsbrief en blijf up-to-date met relevante interviews en recensies, inspirerende events en de beste acties.
PRETTIG KENNIS MAKEN
Thuiswinkel waarborg Algemene voorwaarden Privacy Cookies Cookie instellingen Service & Contact Over ons
© 2025 Mainpress BV

Populaire producten

    Personen

      Trefwoorden

        Lesgeven aan getraumatiseerde kinderen

        Lesgeven aan getraumatiseerde kinderen
        Onbekend
        /
        loader
        Recensiebeleid
        Noordhoff terugkoopgarantie

        Noordhoff koopt jouw boek terug, zonder zorgen!

        Heb je jouw boeken niet meer nodig?

        Als je jouw studieboeken gekocht hebt bij hanzestudybook.nl, kun je geselecteerde titels moeiteloos terugverkopen aan Noordhoff. Geen vragen, geen gedoe en lekker duurzaam.

        Volledige informatie op Noordhoff.nl

        AI-book

        Wat is een AI-book?

        Een AI-book is niet een boek dat geschreven is door AI maar een boek dat verrijkt is met AI. Het maakt de inhoud van een boek interactief via WhatsApp, zodat je ermee kunt chatten. Zie het als een razend slimme assistent die het boek perfect begrijpt en er alles uit onthouden heeft. Jij kunt deze assistent alles vragen. Vraag bijvoorbeeld hoe je iets kunt toepassen op jouw persoonlijke situatie, om een korte samenvatting, of wat de belangrijkste inzichten zijn. AI-books zijn alleen te gebruiken via WhatsApp, je hoeft er geen aparte app voor te installeren.
        Meer informatie over AI-books

        ?

        Geef uw beoordeling

        Lesgeven aan getraumatiseerde kinderen

        Verwijder uw beoordeling