

Organisatieduider David Breugem RA onderzoekt complexe vraagstukken en adviseert directeuren en bestuurders over governance, leiderschap en bedrijfsvoering, altijd met de strategische organisatiedoelen als kompas. Zijn analysemodel Organisatielogica is gebaseerd op diepgaande kennis van vele bedrijfsmodellen en ruim 35 jaar ervaring in de driehoek strategie, hrm en financiën.
Meer over David BreugemOrganisatielogica
Logisch, niet vanzelfsprekend
Paperback Nederlands 2025 1e druk 9789083320472Samenvatting
Elke organisatie heeft ambities. Vanuit de boardroom bezien zijn ze zo helder als glas. Waarom is het dan toch zo lastig om ze waar te maken? In Organisatielogica beschrijft David Breugem wat er zoal misgaat in de vertaalslag van de strategische doelen naar het werk van alledag. Want voor medewerkers is de koers vaak allerminst duidelijk. Daardoor zijn ze geneigd zichzelf af te schermen en hun werk te blijven doen zoals ze het altijd al deden. Niet uit onwil of onkunde, maar juist uit betrokkenheid.
Om bij te sturen neigt het management naar meer controle. Al even vanzelfsprekend zoeken medewerkers naar ruimte om hun werk te doen zoals zij zelf vinden dat het moet gebeuren. Maar juist de combinatie van controle en autonomie leidt ertoe dat de organisatie nauwelijks stuurbaar is.
David Breugem laat bestuurders, directeuren en managers zien hoe zij het leiderschap en de samenwerking in hun organisatie beter kunnen afstemmen op de verwachtingen van financiers, doelgroepen en arbeidsmarkt. Het door hem ontwikkelde leiderschapsanalysemodel Organisatielogica biedt daarbij inzichten om de eigen organisatie kritisch te evalueren en concrete handvatten om die beter in te richten.
Logisch, niet vanzelfsprekend.
Trefwoorden
leiderschap organisatielogica strategie samenwerken organisatie leiderschapsanalysemodel organisatieverandering autonomie controle management externe verwachtingen leidinggeven organisatiedoelen werkprocessen strategisch management organisatiecultuur professionele autonomie werkdruk motivatiecyclus managementcyclus rolverdeling besluitvorming organisatiestructuur informele groepen sociale positie groepswaarde rendement en risico samenwerkingsvoordelen inconsistente aansturing strategische analyse
Trefwoorden
Specificaties
Lezersrecensies
Inhoudsopgave
U kunt van deze inhoudsopgave een PDF downloaden
Inleiding
1. De spanning tussen ‘in control’ zijn en autonoom werken
2. Een ruimere kijk op leiderschap
Analyse
Deel 1: Waarom elke strategie tot organisatorische uitdagingen leidt
De spagaat in het sociaal domein
3. Leiderschap is gericht op de externe verwachtingen
4. Inconsistenties in de aansturing van het werk
5. Professioneel werken
6. Ken je strategie
Deel 2: Waarom samenwerking zowel tot voordelen als conflicten leidt
7. De behoefte aan samenwerking
8. Het risico van informele groepen
9. Samenwerken vanuit verschillende belangen
10. Organiseer groepswaarde
Deel 3: Waarom leiderschap niet aan leidinggevenden is voorbehouden
11. Rol(on)duidelijkheid
12. Niet het hoe, maar het wat speelt leidinggevenden parten
13. Het toetsen van leiderschap
14. Manage het leiderschap
Model
Deel 4: Hoe je het volledige leiderschap in de organisatie in beeld krijgt
De aanbodzijde in de leiderschapsanalyse
15. Managementcyclus
16. Motivatiecyclu
17. De context die tot gezamenlijke beeldvorming leidt
18. De sociale positie die de juiste invloed toekent
19. De rol die tot efficiënte interactie leidt
Deel 5: Hoe je de leiderschapsbehoeften in de organisatie inventariseert
De vraagzijde in de leiderschapsanalyse
20. De bedoeling van het werk
21. Het rendement en risico van de bedrijfsvoering
22. De samenwerkingsvoordelen voor (potentiële) medewerkers
Epiloog – Samenwerking en leiderschap naar een hoger plan
Verantwoording
Dankwoord
Vergelijkbare boeken
Anderen die dit boek kochten, kochten ook
Rubrieken
- advisering
- algemeen management
- coaching en trainen
- communicatie en media
- economie
- financieel management
- inkoop en logistiek
- internet en social media
- it-management / ict
- juridisch
- leiderschap
- marketing
- mens en maatschappij
- non-profit
- ondernemen
- organisatiekunde
- personal finance
- personeelsmanagement
- persoonlijke effectiviteit
- projectmanagement
- psychologie
- reclame en verkoop
- strategisch management
- verandermanagement
- werk en loopbaan