Interactieve vaardigheden in de zorg 1 Communicatie in het perspectief van herstel
Communicatie in het perspectief van herstel
Paperback Nederlands 2020 4e druk 9789043038287Samenvatting
Met Interactieve vaardigheden in de zorg leert de verpleegkundige in opleiding de communicatie met de patiënt en zijn sociale omgeving op een professionele wijze vorm te geven. Aan de hand van een stapsgewijze methodiek wordt de student vertrouwd gemaakt met:
• luisterend helpen
• oplossingsgerichte gespreksvoering
• gezamenlijke besluitvorming
• motiverende gespreksvoering
• begeleiden/coachen van collega’s
• vaardigheden in het gesprek met het gezin en de wijdere sociale omgeving
• het behartigen van de belangen van patiënten en hun naasten
• reflectiekaders voor het eigen handelen
Deze nieuwe editie van Interactieve vaardigheden in de zorg omvat twee delen:
Boek I: Communicatie in het perspectief van herstel
Boek II: In gesprek met het gezin
Dit boek wordt geleverd met een toegangscode voor de online leeromgeving MyLab. Hier vind je Boek II, alsmede casuïstiek met aansprekende praktijkvoorbeelden voor het oefenen in een trainingssituatie. Ook zijn er speciaal voor deze editie gemaakte interactieve video’s over diverse vormen van gespreksvoering.
Interactieve vaardigheden in de zorg is primair geschreven voor studenten aan de verpleegkundeopleidingen in het hoger onderwijs en is afgestemd op het verpleegkundig beroepsprofiel 2020. Het kan ook voor andere zorggerelateerde beroepen een waardevolle bijdrage leveren aan de communicatie met patiënten en zorgvragers.
Okko Brunklaus was als hogeschooldocent verbonden aan de gezondheidszorgopleidingen van Avans Hogeschool. Zijn expertise is de relatie tussen de persoonlijkheid van de verpleegkundige en de manier waarop hij of zij in de dagelijkse praktijk vormgeeft aan de communicatie met patiënten.
Trefwoorden
communicatie gezondheidszorg luisteren aandacht zorg verpleegkunde empathie persoonlijke betrokkenheid patiëntcontact relationele zorg patiëntgerichte zorg menselijke factor actief luisteren gesprekstechnieken zorgrelatie zelfhulp holistische zorg patientenrechten herstelgerichte zorg personomics shared decision making evidence-based practice psychosociale ondersteuning verpleegkundige interventies professionele communicatie ervaringsdeskundigheid verpleegkunde onderwijs oplossingsgerichte gespreksvoering autonomie van patiënten contextuele factoren
Trefwoorden
Specificaties
Lezersrecensies
Vaak samen gekocht
Anderen die dit boek kochten, kochten ook
Rubrieken
- advisering
- algemeen management
- coaching en trainen
- communicatie en media
- economie
- financieel management
- inkoop en logistiek
- internet en social media
- it-management / ict
- juridisch
- leiderschap
- marketing
- mens en maatschappij
- non-profit
- ondernemen
- organisatiekunde
- personal finance
- personeelsmanagement
- persoonlijke effectiviteit
- projectmanagement
- psychologie
- reclame en verkoop
- strategisch management
- verandermanagement
- werk en loopbaan