

Huub Wijfjes (1956) is hoogleraar in de Geschiedenis van Radio en Televisie aan de Universiteit van Amsterdam en universitair hoofddocent Journalistiek aan de Rijksuniversiteit Groningen.
Meer over Huub WijfjesDe radio
Een cultuurgeschiedenis
Gebonden Nederlands 2019 1e druk 9789024419852Samenvatting
Op 6 november 1919 presenteerde de Nederlandse ingenieur en radiopionier Hanso Idzerda de allereerste radio-uitzending vanuit Den Haag. Radio bracht niet alleen nieuws in de huiskamers, maar ook muziek in alle soorten en maten, van het Concertgebouworkest tot The Ramblers.
Spannende hoorspelen zoals Paul Vlaanderen prikkelden de verbeelding van vele luisteraars. De stemmen van Han Hollander en Theo Koomen behoren tot het collectieve geheugen door hun meeslepende verslagen van voetbalwedstrijden en de Tour de France. En we herinneren ons de Watersnoodramp van 1953 vooral dankzij de emotionele radioreportages.
Radio is het medium dat er altijd is met het laatste nieuws, 24 uur per dag. Een medium waarvan de ondergang al snel na de geboorte werd voorspeld door cultuurpausen die spraken van ‘cultuurvervlakking’, ‘muzieksurrogaat’ en ‘gevaarlijk nepnieuws’. Bij de start van televisie, internet en de smartphone werd de ondergang opnieuw voorspeld, maar de radio is en blijft een populair medium, ook in nieuwe digitale vormen, en altijd vanuit de universele radiokracht, die een groot publiek kan bereiken, waar ook ter wereld.
Specificaties
Lezersrecensies
Inhoudsopgave
Huub Wijfjes
1 Archeologie van radio-omroep
Huub Wijfjes
2 Pluriformiteit van identiteit, 1920-2960
Huub Wijfjes
3 Het dynamische levensgevoel, 1960-2019
Huub Wijfjes
4 Kwaliteit en verscheidenheid. Radio en de klassieke muziekwereld
Philomeen Lelieveldt
5 De grootste gemene deler. Van populaire radiomuziek naar popmuziek
Lutgard Mutsaers
6 Radionieuws en informatiecultuur
Anya Luscombe
7 Sport en radiopubliek
Ruud Stokvis
8 'Band in Nederland'. Radio voor Nederlanders in het buitenland
Vincent Kuitenbrouwer
Noten
Literatuur
Over de auteurs
Register
Illustratieverantwoording
Vaak samen gekocht
Anderen die dit boek kochten, kochten ook
Rubrieken
- advisering
- algemeen management
- coaching en trainen
- communicatie en media
- economie
- financieel management
- inkoop en logistiek
- internet en social media
- it-management / ict
- juridisch
- leiderschap
- marketing
- mens en maatschappij
- non-profit
- ondernemen
- organisatiekunde
- personal finance
- personeelsmanagement
- persoonlijke effectiviteit
- projectmanagement
- psychologie
- reclame en verkoop
- strategisch management
- verandermanagement
- werk en loopbaan