

Hanke Lange, bedrijfspsycholoog, is klankbord en adviseur van topteams in verschillende sectoren.
Meer over Hanke LangeBestuurlijke geloofwaardigheid
Een kader voor analyse en toepassing
Gebonden Nederlands 2004 9789023240013Samenvatting
Geloofwaardigheid bepaalt in belangrijke mate de slagkracht van een topteam. Achterblijvende resultaten, strategische misrekeningen, interne spanningen, veranderende maatschappelijke opvattingen, ze tasten die geloofwaardigheid aan. Topteam en toezichthouder komen dan voor de vraag te staan: moeten, kunnen en willen we maatregelen nemen. 'Bestuurlijke geloofwaardigheid' schetst de organisatorische context waarbinnen het topteam opereert: de algehele stemming van vertrouwen intern en extern, de interne machtsstructuur en de verstandhouding met de toezichthouder.
Het boek geeft inzichten en vele aanknopingspunten voor concrete actie. Ook presenteert het overwegingen om al dan niet in te grijpen in de structuur en de samenstelling van het topteam. Hanke Lange baseert zich op diepgaande gesprekken met veertig topbestuurders en toezichthouders uit diverse sectoren in onze samenleving, op casuïstiek en op zijn praktijkervaringen.
Specificaties
Lezersrecensies
Interviews en artikelen (1)
Over Hanke Lange
Inhoudsopgave
1. Topteams in een glazen huis
2. 4 pijlers voor bestuurlijke geloofwaardigheid
3. De context van het topteam
4. Verhoogde attentie voor de bestuurlijke geloofwaardigheid
5. Het topteam ter discussie
6. Samen verder of afscheid nemen
7. Conclusies en toepassingsmogelijkheden
Overzicht van geïnterviewde personen
Bijlage: de vier pijlers getoetst aan de resultaten van andere onderzoeken
Literatuurverwijzingen
Anderen die dit boek kochten, kochten ook
Rubrieken
- advisering
- algemeen management
- coaching en trainen
- communicatie en media
- economie
- financieel management
- inkoop en logistiek
- internet en social media
- it-management / ict
- juridisch
- leiderschap
- marketing
- mens en maatschappij
- non-profit
- ondernemen
- organisatiekunde
- personal finance
- personeelsmanagement
- persoonlijke effectiviteit
- projectmanagement
- psychologie
- reclame en verkoop
- strategisch management
- verandermanagement
- werk en loopbaan