Lees verder
Management van kennis
Een creatieve onderneming
Ingenaaid Nederlands 2002 9789023238386Samenvatting
Kennis is een van de belangrijkste bronnen van concurrentievoordeel geworden. Managers moeten vanuit een nieuwe visie en op een andere manier hun werk doen. De 'kennisbril' geeft een andere kijk op organisaties dan de financiële of de commerciële invalshoek. Het lastige is echter dat je kennis niet kunt zien. Wat je kunt zien zijn kennisdragers: mensen, documenten, machines en computers. Voor Jacques Boersma is management van kennis de gecoördineerde besturing van deze vier kennisdragers. Daarmee geeft hij een nieuwe kijk op kennismanagement. Boersma onderscheidt drie hoofdactiviteiten, de drie A' s. 'Assetmanagement' draait om het inventariseren, analyseren , plannen en beheren van kennis, maar ook om het dromen over nieuwe kansen en het lachen om nieuwe ideeën. 'Accessmanagement' stelt zaken aan de orde als communicatie en kennisspreiding, met als ultiem doel het realiseren van een lerende organisatie. 'Accruemanagement' sluit aan bij die lerende organisatie en richt zich op het creëren van nieuwe producten, diensten of productieprocessen.
Boersma laat zien hoe deze managementvormen in praktijk kunnen worden gebracht. Hij ontwikkelt hulpmiddelen voor het management van kennis, die variëren in complexiteit. Het is aan te raden eenvoudig te beginnen; bij succes kunnen complexere hulpmiddelen worden ingezet. Het managen van kennis vereist veranderingen in organisaties en veel inspanningen van managers en medewerkers. Het boek besluit daarom met vijf organisatorische voorwaarden voor het succesvol managen van kennis.
Specificaties
Expertrecensies (1)
Lees verder
Lezersrecensies
Inhoudsopgave
1. Inleiding: gevoel krijgen voor kennismanagement
2. Beschouwingen over kennis, management en kennismanagement
3. Assetmanagement: inventariseren, analyseren, plannen en beheren van kennis
4. Cruciale kennis in het bos
5. Kennis op het spoor
6. Accessmanagement: communicatie, kennisspreiding en leren
7. Accruemanagement: het creëren van nieuwe kennis
8. Kennisontwikkeling en kennisoverdracht in de drinkwatersector
9. Het waarderen van kennis
10. Hulpmiddelen ter ondersteuning van kennismanagement
11. Organisatorische voorwaarden voor succesvol kennismanagement
Appendix: enkele bedrijfseconomische concepten en theoretische verkenningen
Verdiepingsliteratuur
Referenties
Register
Anderen die dit boek kochten, kochten ook
Rubrieken
- advisering
- algemeen management
- coaching en trainen
- communicatie en media
- economie
- financieel management
- inkoop en logistiek
- internet en social media
- it-management / ict
- juridisch
- leiderschap
- marketing
- mens en maatschappij
- non-profit
- ondernemen
- organisatiekunde
- personal finance
- personeelsmanagement
- persoonlijke effectiviteit
- projectmanagement
- psychologie
- reclame en verkoop
- strategisch management
- verandermanagement
- werk en loopbaan