Lees verder


Drs. Iris S. van Uchelen is op dit moment werkzaam binnen Human Resource Consulting van PricewaterhouseCoopers.
Meer over de auteursPerformance- en competentiemanagement
Van methodiek naar mens
Ingenaaid Nederlands 2003 9789014097459Samenvatting
Goede bedrijfsresultaten zijn afhankelijk van de competenties en prestaties van medewerkers. Maar het managen van die competenties en prestaties is geen eenvoudige opgave. Veel inspanningen op het gebied van competentie- en performancemanagement leiden niet tot de gewenste resultaten. De oorzaak is niet de methodiek van de sturingselementen, maar de wijze waarop daaraan in de praktijk vorm en inhoud wordt gegeven. Er is bijvoorbeeld onduidelijkheid over verantwoordelijkheden en rolverdeling of het ontbreekt het management aan de juiste vaardigheden om gedrag van medewerkers op een resultaatgerichte wijze aan te sturen. Het succes van performance- en competentiemanagement valt of staat met een goede implementatie. Om het benodigde draagvlak te krijgen, moeten de verwachtingen van managers en medewerkers overeenstemmen. De auteurs pleiten dan ook nadrukkelijk voor een strategische bijdrage van P&O.
Performance- en competentiemanagement zijn waardevolle instrumenten voor het begeleiden en sturen van medewerkers op (blijvende) resultaten en (continue) ontwikkeling, mits zij op een praktische en bij de organisatie(cultuur) passende manier worden ingevuld. In dit boek staat niet de methodiek zelf, maar de menselijke factor centraal. De vele praktische voorbeelden en tips, die regelrecht uit de praktijk van human resource consultants komen, maken dit boek tot een praktisch toepasbare handleiding bij de invoering en toepassing van performance- en competentiemanagement.
Specificaties
Expertrecensies (1)
Lees verder
Lezersrecensies
Over Iris Uchelen
Over Suzanne Jungjohann
Inhoudsopgave
Inleiding
Deel A - Wat is performance- en competentiemanagement
1. Sturingsinstrumenten
2. Beloning koppelen aan performance- en competentiemanagement
3. De resultaten van beoordelingssystemen
Deel B - Implementatie van performance- en competentiemanagement
4. Een nieuw systeem of revitaliserende bestaande systemen?
5. Een fasenmodel voor het invoeren van performance- en competentiemanagement
6. Succesvolle invoering: permanente en gerichte communicatie in alle fasen
Deel C - Het proces van performance- en competentiemanagement
7. Plannen: het overeenkomen van doelstellingen
8. Coaching als begeleidingsinstrument
9. Tussentijdse evaluatie: een formeel moment van bijsturing
10. Beoordeling: confrontatie met de resultaten
Deel D - Slotbeschouwing
11. Performance- en competentiemanagement: de kunst is leidinggeven
12. Aan de slag met performance- en competentiemanagement
Gebruikte en aanbevolen literatuur
Over de auteurs
Anderen die dit boek kochten, kochten ook
Rubrieken
- advisering
- algemeen management
- coaching en trainen
- communicatie en media
- economie
- financieel management
- inkoop en logistiek
- internet en social media
- it-management / ict
- juridisch
- leiderschap
- marketing
- mens en maatschappij
- non-profit
- ondernemen
- organisatiekunde
- personal finance
- personeelsmanagement
- persoonlijke effectiviteit
- projectmanagement
- psychologie
- reclame en verkoop
- strategisch management
- verandermanagement
- werk en loopbaan