Op werkdagen voor 23:00 besteld, morgen in huis Gratis verzending vanaf €20

vraag & antwoord

Hoe ontwikkel ik strategisch denken binnen mijn managementteam?

Strategisch denken is essentieel voor managementteams die hun organisatie succesvol willen leiden in een complexe en snel veranderende wereld. Het gaat verder dan alleen plannen maken; het omvat het vermogen om vooruit te kijken, patronen te herkennen, kansen te identificeren en weloverwogen beslissingen te nemen die de organisatie in de juiste richting sturen. In dit artikel verkennen we hoe je strategisch denken binnen je managementteam kunt ontwikkelen en versterken.

Wat is strategisch denken?

Strategisch denken is het vermogen om trends te analyseren, toekomstige ontwikkelingen te voorspellen en lange termijn doelen te stellen die aansluiten bij de missie en visie van de organisatie. Het omvat het maken van keuzes over waar resources aan besteed moeten worden en welke richting de organisatie op moet gaan. Maar bovenal vraagt strategisch denken om een bepaalde mentaliteit binnen het team.

Harvard Business Review
Harvard Business Review - Handboek voor managers
Zoals beschreven in Harvard Business Review - Handboek voor managers is strategisch denken een essentiële vaardigheid voor leidinggevenden. Het boek benadrukt dat een goede strategie inspeelt op trends en onzekerheden in de externe omgeving, terwijl het voortbouwt op de unieke krachten van de organisatie.
Boek bekijken
€ 29,99
Vandaag voor 23:00 besteld, morgen in huis

Creëer een gedeelde visie en purpose

Een eerste stap in het ontwikkelen van strategisch denken is het creëren van een gedeelde visie. Zonder duidelijk richtpunt is het moeilijk om strategisch te denken en handelen. Zorg dat je team begrijpt waar de organisatie naartoe wil en waarom dit belangrijk is.

Ard-Pieter de Man Ludwig Hoeksema Anna Plotnikova
Einde van strategie !?
In Einde van strategie !? benadrukken de auteurs het belang van purpose en strategische thema's: "Bied houvast en schets perspectief. Purpose en de zin van het bestaan" zijn fundamenteel voor een wendbare strategie die teams helpt koers te houden in onzekere tijden.
Boek bekijken
€ 24,95
Vandaag voor 23:00 besteld, morgen in huis

Betrek het hele team bij strategievorming

Strategisch denken is niet langer een privilege van de top, maar een verantwoordelijkheid die gedeeld moet worden door het hele managementteam. Door iedereen te betrekken bij het strategieproces creëer je niet alleen meer draagvlak, maar tap je ook in op de collectieve intelligentie van je team.

Meesterschap in strategie - Inspiratiegids voor ondernemers en managers
Wim Buekens
Zoals beschreven in het artikel over Meesterschap in strategie: "Strategie is niet langer een privilege van mensen aan de top, maar is de verantwoordelijkheid van iedereen in de organisatie. Mensen op verschillende niveaus zouden moeten samenwerken om de toekomst vorm te geven. Het is een gedeeld project waar iedereen bij betrokken moet worden en een zekere verantwoordelijkheid draagt."
Hans Hubers
Iedere medewerker strateeg
Iedere medewerker strateeg gaat nog een stap verder en laat zien hoe je niet alleen het managementteam, maar zelfs alle medewerkers kunt betrekken bij strategieontwikkeling, wat leidt tot meer betrokkenheid, innovatie en een beter begrip van de strategische richting.
e-book bekijken
€ 25,95
Direct te downloaden

Ontwikkel een systematische aanpak

Om strategisch denken structureel te verankeren in je managementteam is een systematische aanpak nodig. Verschillende modellen en frameworks kunnen hierbij helpen.

Michiel de Vries
Klaar voor de toekomst. Ontwerp een effectieve strategie in 6 stappen
In Klaar voor de toekomst presenteert Michiel de Vries de Strategy CUBE, een praktisch model met zes stappen om systematisch een strategie te ontwikkelen: van ontwerpopdracht en analyses tot strategische opties, keuzes en planning. Een gestructureerde aanpak die teams helpt gefocust te blijven.
Boek bekijken
€ 29,99
Vandaag voor 23:00 besteld, morgen in huis
Michiel de Vries: ‘Een goede strategie beantwoordt de juiste strategische vragen’
Michiel de Vries
In een interview legt Michiel de Vries uit: "Het creëren van logische en onderscheidende strategische opties vindt u het belangrijkste onderdeel van elk strategietraject. De stap van de strategische opties bestaat eigenlijk uit twee fases: inductief redeneren om wetmatigheden te ontdekken, gevolgd door een deductieve fase die focust op kansrijke richtingen."

Stimuleer verschillende perspectieven

Strategisch denken gedijt het best in een omgeving waar verschillende perspectieven worden gewaardeerd. Moedig je team aan om buiten de gebaande paden te denken en verschillende standpunten in te nemen.

Peter de Roode
Omdat alle meningen ertoe doen
Omdat alle meningen ertoe doen biedt praktische oefeningen om verschillende perspectieven in teams te stimuleren, zoals "Problemen bekijken vanuit verschillende perspectieven" en "Schijnbaar tegenstrijdige perspectieven combineren" - essentiële vaardigheden voor strategisch denken.
Boek bekijken
€ 34,99
Vandaag voor 23:00 besteld, morgen in huis
Masterclass Strategisch Denken
Pierre Pieterse
In Masterclass Strategisch Denken wordt een belangrijk inzicht gedeeld: "Waarom vergisten machthebbers als Perikles en Philips II (egels) zich zo in hun grootse aanvalsplannen? Ze luisterden niet naar hun criticasters (vossen) die net wat andere invalshoeken presenteerden. Dus omarm die!" Dit historische perspectief toont het belang van diverse stemmen in strategische besluitvorming.

Investeer in leren en ontwikkeling

Strategisch denken is een vaardigheid die ontwikkeld en verfijnd kan worden. Investeer in de ontwikkeling van je team door trainingen, coaching en blootstelling aan nieuwe ideeën en concepten.

Marijke Lingsma
Echt coachend leidinggeven
In Echt coachend leidinggeven benadrukt Marijke Lingsma het belang van reflectie voor strategisch denken: "Reflecteren: ECHT iets anders dan evalueren!" Het boek biedt praktische handvatten om het managementteam te leren uitzoomen van de dagelijkse operatie naar het grotere geheel.
Boek bekijken
€ 29,50
Vandaag voor 23:00 besteld, morgen in huis

Maak tijd voor strategisch denken

In de waan van de dag kan strategisch denken gemakkelijk ondersneeuwen. Creëer bewust momenten waarop het team zich kan richten op de lange termijn en strategische vraagstukken.

Jacques Pijl: ‘Innoveren is knetterhard werken’
Jacques Pijl
Een interessante gedachte uit een interview met Jacques Pijl: "Het idee is even wennen, voor een bestuurder misschien meer dan voor een manager, dat je maar 20% van je middelen en tijd aan strategie zou moeten besteden en 80% aan executie." Dit benadrukt het belang van bewuste tijdsallocatie voor strategische activiteiten.

Gebruik tools en technieken voor strategisch denken

Er zijn verschillende tools en technieken die je kunt inzetten om strategisch denken te stimuleren. Deze helpen om gestructureerd naar de toekomst te kijken en mogelijke scenario's te verkennen.

Remco Bakker Bas Schulten
OGSM in de praktijk
OGSM in de praktijk introduceert een krachtig raamwerk voor strategisch denken: Objectives, Goals, Strategies, Measures. Dit model helpt teams om van abstracte doelen naar concrete acties te komen en biedt een gemeenschappelijke taal voor strategische discussies binnen het managementteam.
Boek bekijken
€ 15,99
Vandaag voor 23:00 besteld, morgen in huis
Agile focus in besturing - 'Een praktische aanpak'
Henny Portman
Het artikel over Agile focus in besturing beschrijft: "Het FOCUS-bord staat niet op zichzelf. Strategie verbindt alle teams en middels het cascaderen van strategische doelen naar onderliggende managementteams bereik je dat iedereen op dezelfde golflengte zit." Een praktische tool om strategisch denken te visualiseren en te delen.

Koppel strategie aan executie

Strategisch denken blijft abstract als het niet wordt verbonden met concrete acties. Zorg voor een duidelijke koppeling tussen de strategische richting en de dagelijkse beslissingen.

Robert S. Kaplan David Norton
Van strategie naar uitvoering
Van strategie naar uitvoering van Kaplan en Norton biedt een systematische aanpak om strategische plannen te vertalen naar concrete acties. Hun model voor strategiekaarten en balanced scorecards helpt managementteams om strategie meetbaar en uitvoerbaar te maken.
Boek bekijken
€ 29,99
Vandaag voor 17:00 besteld, morgen in huis

Creëer een cultuur van strategisch denken

Uiteindelijk gaat het om het creëren van een cultuur waarin strategisch denken wordt gewaardeerd en aangemoedigd. Dit vraagt om leiderschap dat het goede voorbeeld geeft en ruimte creëert voor strategische discussies.

Wim Buekens
Meesterschap in strategie
Meesterschap in strategie van Wim Buekens benadrukt het belang van een cultuur die strategisch denken stimuleert: "Een organisatiecultuur creëren die aanzet tot actie" en "Een organisatiecultuur creëren die intrapreneurial is" zijn essentiële elementen voor duurzaam strategisch denken.
Boek bekijken
€ 32,00
Vandaag voor 23:00 besteld, morgen in huis

Strategische intuïtie ontwikkelen

Strategisch denken is niet alleen een rationeel proces. Ook intuïtie speelt een belangrijke rol bij het herkennen van patronen en het maken van strategische keuzes.

Marius Appelman: ‘Wij hebben geen regels, maar alleen goede redenen’
Marius Appelman
In een interessant interview over intuïtief leiderschap zegt Marius Appelman: "Intuïtie kent vele aspecten, zoals het voeren van een intuïtief strategisch managementproces. Daarbij maak je niet alleen strategische keuzes gebaseerd op een sterkte-zwakte-analyse of auditresultaten. Je gebruikt ook intuïtie en vraagt mensen waar ze tegenaan lopen. Op die kruispunten waar mensen met elkaar praten over wat ze werkelijk belangrijk vinden, ontstaan nieuwe strategieën."

Leer van successen én mislukkingen

Strategisch denken verbetert door reflectie op zowel successen als mislukkingen. Creëer een veilige omgeving waarin het team kan leren van ervaringen.

Oliver Sibony: ‘Voer ook eens een post mortem uit op je successen’
Oliver Sibony
Een waardevol inzicht uit een interview met Oliver Sibony: "Een effectieve techniek is om ook je successen aan een post mortem te onderwerpen. Veel organisaties kijken alleen naar de lessen die ze kunnen trekken uit mislukkingen. Daarmee gaan ze voorbij aan de mogelijkheid dat slechte beslissingen soms tot goede resultaten kunnen leiden, en vice versa."

Artikelen over strategisch denken in managementteams

Hier volgen enkele artikelen die verdiepende inzichten bieden in het ontwikkelen van strategisch denken binnen managementteams:

Klaar voor de toekomst - Ontwerp een effectieve strategie in 6 stappen
Klaar voor de toekomst - Ontwerp een effectieve strategie in 6 stappen biedt een praktische aanpak voor strategievorming die transparant en inspirerend is. De Strategy CUBE-methode helpt teams om gestructureerd aan strategieontwikkeling te werken en tot fundamentele keuzes te komen.
Business analyse - Het praktijkhandboek
Gert Zweedijk
In Business analyse - Het praktijkhandboek wordt de "strategiebril" geïntroduceerd: "Als je deze bril opzet dan kijk je naar je organisatie met een helicopterview en vraag je jezelf af welke dingen er gebeuren of moeten gebeuren. Hierdoor verplaats je jezelf op het niveau van de directie en ben je beter in staat tot oplossingen te komen die leiden tot de bedrijfsdoelstellingen."
Hanneke Moonen: ‘Wachten maakt je niet wendbaarder’
Hanneke Moonen
In een interview over wendbaarheid stelt Hanneke Moonen: "Strategie klinkt altijd als iets voor de top, maar er zijn vaak ook afdelingen die te veel naar binnen gekeerd zijn. Ook met je team, kun je veel doen om soepeler te worden." Dit benadrukt dat strategisch denken op alle niveaus ontwikkeld kan worden.

SPOTLIGHT: Michiel de Vries

Michiel de Vries is een toonaangevende expert op het gebied van strategieontwikkeling. Zijn Strategy CUBE-model biedt een praktische aanpak voor het ontwikkelen van een effectieve strategie in zes stappen. Zijn werk is bijzonder relevant voor managementteams die hun strategisch denkvermogen willen versterken omdat het een gestructureerde aanpak biedt die zowel analytisch als creatief denken stimuleert. Meer over Michiel de Vries

Conclusie

Het ontwikkelen van strategisch denken binnen je managementteam is geen eenmalige activiteit, maar een continu proces. Door een omgeving te creëren waarin verschillende perspectieven worden gewaardeerd, tijd wordt vrijgemaakt voor reflectie en strategie wordt gekoppeld aan executie, leg je de basis voor een team dat effectief strategisch kan denken. Investeer in tools en technieken die dit proces ondersteunen, maar vergeet niet dat de menselijke factor – openheid, nieuwsgierigheid en de bereidheid om te leren – uiteindelijk het verschil maakt. Met een strategisch denkend managementteam vergroot je niet alleen de wendbaarheid van je organisatie, maar ook het vermogen om kansen te grijpen en bedreigingen het hoofd te bieden in een steeds complexere wereld.

Klaar voor de toekomst. Ontwerp een effectieve strategie in 6 stappen Een belangrijke les uit Klaar voor de toekomst is dat een effectieve strategie begint bij het stellen van de juiste vragen. Door te focussen op concrete strategische uitdagingen en een multidisciplinair team samen te stellen, wordt strategisch denken praktisch en relevant. Omarm onzekerheid in plaats van het te vermijden, en maak strategievorming concreet zodat het leidt tot actie.

Deel dit artikel

Wat vond u van dit artikel?

0
0

Populaire producten

    Personen

      Trefwoorden