Op werkdagen voor 23:00 besteld, morgen in huis Gratis verzending vanaf €20

trefwoord

Leerproblemen begrijpen en aanpakken

Leerproblemen kunnen een grote impact hebben op het onderwijs- en ontwikkelingstraject van kinderen. Ongeveer 20% van alle leerlingen ervaart in meer of mindere mate moeilijkheden bij het verwerven van schoolse vaardigheden zoals lezen, schrijven of rekenen. Deze problemen kunnen verschillende oorzaken hebben - van dyslexie en dyscalculie tot verwerkingssnelheidsproblemen of uitdagingen met executieve functies. De goede nieuws is dat er steeds meer kennis beschikbaar komt over hoe we leerproblemen kunnen herkennen, begrijpen en effectief aanpakken.

Ellen Braaten Brian Willoughby
Ik snap het wel, maar niet zo snel...
Dit boek van Brian Willoughby en Ellen Braaten biedt inzicht in verwerkingssnelheidsproblemen en hoe deze van invloed zijn op leerprestaties. Door te begrijpen waarom sommige kinderen informatie langzamer verwerken, kunnen ouders en leerkrachten effectieve ondersteuningsstrategieën ontwikkelen.
Boek bekijken
€ 25,00
Verwachte levertijd ongeveer 2 werkdagen

Verschillende soorten leerproblemen

Leerproblemen manifesteren zich op vele manieren. Sommige kinderen worstelen met lezen (dyslexie), anderen met rekenen (dyscalculie). Maar er zijn ook minder bekende leerproblemen, zoals moeite met schrijven (dysgrafie) of problemen met de verwerkingssnelheid. Het is belangrijk om te begrijpen dat leerproblemen geen gevolg zijn van een gebrek aan intelligentie of inzet - ze zijn het resultaat van verschillen in hoe de hersenen informatie verwerken en organiseren.

A.J.J.M. Ruijssenaars
Leerproblemen en leerstoornissen
In 'Leerproblemen en leerstoornissen' biedt A.J.J.M. Ruijssenaars een diepgaand inzicht in de verschillende typen leerproblemen. Het boek is een essentiële bron voor professionals die vastgelopen zijn in hun hulpverlening en op zoek zijn naar nieuwe aangrijpingspunten voor interventie.
Boek bekijken
€ 25,99
Laatste exemplaar! Voor 21:00 uur besteld, morgen in huis
Kopzorgen - ‘Andere, bredere kijk’
Bert Thiel
Dit artikel over 'Kopzorgen - Neurodiversiteit begrijpen in 33 vragen' biedt een bredere kijk op neurodiversiteit. Het laat zien hoe labels zoals ADHD en autisme, die vaak samengaan met leerproblemen, slechts een beperkt beeld geven van de werkelijke complexiteit van ons brein. Deze inzichten kunnen helpen bij het beter begrijpen van leerproblemen.

Auteurs die schrijven over 'leerproblemen'

De rol van neurodiversiteit bij leerproblemen

Steeds meer professionals benaderen leerproblemen vanuit het perspectief van neurodiversiteit - het idee dat neurologische verschillen geen 'stoornissen' zijn maar natuurlijke variaties in het menselijk brein. Deze benadering helpt ons te zien dat kinderen met leerproblemen vaak ook bijzondere talenten en sterke punten hebben. Door deze sterke punten te identificeren en te benutten, kunnen we kinderen helpen om ondanks hun leerproblemen toch succesvol te zijn.

Als alle breinen werken - Neurodiversiteit als  cognitieve specialisatie
Liesbeth Tettero
Dit artikel bespreekt hoe neurodiversiteit als 'cognitieve specialisatie' kan worden gezien. Schepers benadrukt dat een 'anders' werkend brein niet alleen uitdagingen met zich meebrengt, maar ook unieke kwaliteiten. Voor kinderen met leerproblemen betekent dit dat hun 'andere' manier van denken ook kan leiden tot creativiteit, hyperfocus en bijzondere talenten.

SPOTLIGHT: Anton Horeweg

Als gedragsspecialist en ervaren leraar heeft Anton Horeweg uitgebreide expertise in het herkennen en begeleiden van kinderen met gedragsproblemen en leerproblemen. Zijn praktische benadering, gebaseerd op 30 jaar ervaring in het basisonderwijs, maakt hem een waardevolle stem voor zowel ouders als professionals. Meer over Anton Horeweg
Anton Horeweg
Kinderen met hechtingsproblemen
In 'Kinderen met hechtingsproblemen' legt Anton Horeweg het verband tussen hechtingsproblematiek en leerproblemen. Hij toont hoe een verstoorde hechting het leerproces kan belemmeren en geeft praktische handvatten voor leerkrachten om deze kinderen te ondersteunen op school.
Boek bekijken
€ 35,99
Verwachte levertijd ongeveer 2 werkdagen

Diagnostiek en beoordeling van leerproblemen

Een nauwkeurige diagnose is essentieel voor effectieve ondersteuning bij leerproblemen. De diagnostische cyclus helpt professionals om methodisch te werk te gaan bij het in kaart brengen van de specifieke uitdagingen waar een kind mee worstelt. Door goed te kijken naar zowel de cognitieve als emotionele aspecten van leerproblemen, kunnen gerichte interventies worden ontwikkeld.

E.E.J. De Bruyn A.J.J.M. Ruijssenaars
De Diagnostische Cyclus in de praktijk
De Diagnostische Cyclus in de praktijk' van Ruijssenaars en De Bruyn biedt een gestructureerde methodiek voor het onderzoeken van leerproblemen. Aan de hand van concrete casussen leren professionals hoe ze systematisch kunnen werken aan het begrijpen en oplossen van leerproblemen bij kinderen.
Boek bekijken
€ 55,10
Verwachte levertijd ongeveer 2 werkdagen
"Door diversiteit in ontwikkeling te erkennen, kunnen we een beter passend onderwijsaanbod creëren. Kinderen met leerproblemen hebben niet zozeer minder capaciteiten, maar vaak een andere manier van leren die vraagt om een aangepaste didactische aanpak." Uit: Ontwikkelingsdiversiteit bij kinderen

De impact van executieve functies op leren

Executieve functies zijn de 'dirigenten' van ons brein. Ze zorgen ervoor dat we kunnen plannen, organiseren, onthouden, focussen en flexibel kunnen denken. Problemen met deze executieve functies liggen vaak ten grondslag aan leerproblemen. Door deze verbanden te begrijpen, kunnen we gerichte ondersteuning bieden die verder gaat dan alleen de zichtbare symptomen van leerproblemen.

Marcel van de Wiel Walter van de Calseyde
Executieve functies in de klas
In 'Executieve functies in de klas' verkennen Marcel van de Wiel en Walter van de Calseyde hoe problemen met executieve functies tot leerproblemen kunnen leiden. Ze bieden praktische strategieën waarmee leerkrachten deze vaardigheden bij leerlingen kunnen versterken, wat direct positieve effecten heeft op hun leerprestaties.
Boek bekijken
€ 26,00
Verwachte levertijd ongeveer 3 werkdagen
Saskia Schepers: ‘Neurodiverse teams presteren beter’
Saskia Schepers
Dit artikel over neurodiverse teams laat zien hoe belangrijk het is om de unieke kwaliteiten van neurodivergente personen te erkennen. Hoewel gericht op de werkplek, biedt het inzichten die ook relevant zijn voor het onderwijs: door de sterke punten van kinderen met leerproblemen te benutten, kunnen we hen helpen succesvol te zijn.

Spotlight: Jan Willem de Graaf

Als hoofddocent biologische en neuropsychologie brengt Jan Willem de Graaf waardevolle neurologische inzichten naar het vakgebied van leerproblemen. Zijn expertise in hoe het brein functioneert, helpt bij het begrijpen van de neurobiologische basis van leerproblemen.
Jan Willem de Graaf Maryke van Randeraat-Fokker Dinet Poortman
Ontwikkelingsdiversiteit bij kinderen
In 'Ontwikkelingsdiversiteit bij kinderen' kijkt Jan Willem de Graaf samen met coauteurs Dinet Poortman en Maryke van Randeraat-Fokker naar leerproblemen vanuit een talentperspectief. Door de focus te leggen op wat kinderen wél kunnen, creëren ze een positievere benadering van leerproblemen.
Boek bekijken
€ 49,95
Vandaag voor 21:00 besteld, morgen in huis

Praktische ondersteuning in de klas

Leerkrachten staan voor de uitdaging om hun onderwijs aan te passen aan de behoeften van leerlingen met leerproblemen. Dit vraagt om specifieke kennis en vaardigheden. Gelukkig zijn er steeds meer methoden en strategieën beschikbaar die leerkrachten kunnen helpen om inclusief onderwijs te bieden waarin alle leerlingen, ook die met leerproblemen, tot hun recht komen.

Annemarie Becker Harry Mungra
Inleiding in de pedagogiek - primair onderwijs
'Inleiding in de pedagogiek - primair onderwijs' van Annemarie Becker en Harry Mungra biedt leerkrachten essentiële kennis over hoe ze leerlingen met leerproblemen kunnen ondersteunen. Het boek bespreekt verschillende leerproblemen zoals dyslexie en dyscalculie, en geeft concrete handvatten voor de dagelijkse onderwijspraktijk.
Boek bekijken
€ 36,50
Vandaag voor 21:00 besteld, morgen in huis
Ik snap het wel, maar niet zo snel... Een van de belangrijkste lessen uit het boek 'Ik snap het wel, maar niet zo snel...' is dat kinderen met verwerkingssnelheidsproblemen baat hebben bij meer tijd en een aangepast tempo. Door deadlines aan te passen, instructies te vereenvoudigen en extra oefening te bieden, kunnen deze kinderen aanzienlijk beter presteren.

De rol van ouders en verzorgers

Ouders spelen een cruciale rol in het ondersteunen van kinderen met leerproblemen. Door actief betrokken te zijn bij de diagnostiek en behandeling, kunnen zij een brug vormen tussen school en thuis. Ouders kunnen ook helpen door een ondersteunende leeromgeving thuis te creëren en door te pleiten voor de behoeften van hun kind binnen het onderwijssysteem.

Als alle breinen werken - ‘Fijn boek met veel heel nuttige informatie’
Elly Stroo Cloeck
In dit artikel over neurodiversiteit wordt benadrukt hoe belangrijk het is om een 'breinhandleiding' te maken - een soort gebruiksaanwijzing voor de omgeving. Voor kinderen met leerproblemen kan zo'n handleiding helpen om hun specifieke behoeften duidelijk te communiceren naar leerkrachten en anderen.
Kinderen met hechtingsproblemen Anton Horeweg leert ons dat veiligheid en voorspelbaarheid essentieel zijn voor kinderen met hechtingsproblemen die ook leerproblemen ervaren. Door eerst aan de emotionele basisbehoeften te voldoen, creëer je de voorwaarden waaronder deze kinderen open kunnen staan voor leren.

Conclusie: Een geïntegreerde aanpak voor leerproblemen

Een effectieve aanpak van leerproblemen vraagt om een samenwerking tussen ouders, leerkrachten, psychologen en andere professionals. Door kennis te combineren en vanuit verschillende perspectieven naar leerproblemen te kijken, kunnen we kinderen de ondersteuning bieden die ze nodig hebben. Het is belangrijk om niet alleen te focussen op wat moeilijk gaat, maar ook op de sterke kanten en interesses van het kind. Door hierop voort te bouwen, kunnen we kinderen helpen om ondanks hun leerproblemen toch een succesvolle leerweg te vinden.

Hoewel leerproblemen uitdagend kunnen zijn, is er reden voor optimisme. Met de juiste ondersteuning en begrip kunnen kinderen met leerproblemen hun volledige potentieel ontwikkelen en uitgroeien tot veerkrachtige, zelfverzekerde volwassenen die hun unieke talenten ten volle benutten.

Boeken over 'leerproblemen' koop je bij Managementboek.nl

Producten over 'leerproblemen'

Deel dit artikel

Wat vond u van dit artikel?

0
0

Populaire producten

    Personen

      Trefwoorden