Op werkdagen voor 23:00 besteld, morgen in huis Gratis verzending vanaf €20

trefwoord

Concurrentiestrategieën: Winnende Tactieken in Turbulente Tijden

In een tijd waarin de concurrentie in vrijwel alle markten toeneemt en de gemiddelde levensduur van bedrijven inmiddels gezakt is naar vijftien jaar, zijn doordachte concurrentiestrategieën crucialer dan ooit. Of je nu te maken hebt met nieuwkomers zoals Dell, Amazon, eBay, AirBnB en Buurtzorg met nieuwe businessmodellen of met hyperconcurrentie met commoditisering en een neerwaartse prijsspiraal, het antwoord ligt in strategische keuzes die je onderscheiden van de massa.

Michael Porter
On Competition
Porter's magnum opus biedt een tijdloze stap-voor-stap methode voor het formuleren van competitieve strategieën. Van zijn vijfkrachtenmodel tot waardeketenanalyse - een onmisbare gids voor strategische excellentie.
Boek bekijken
€ 30,00
Verwachte levertijd ongeveer 11 werkdagen

Van Klassieke Strategieën naar Moderne Benaderingen

Waar On Competition de fundamenten legt, brengen moderne strategieën nieuwe perspectieven. Porter's generieke concurrentiestrategieën worden gebruikt voor het creëren van toegevoegde waarde en een onderscheidend vermogen tegenover de concurrent, waarbij een bedrijf expliciet moet kiezen voor één van de strategieën.

SPOTLIGHT: Michael Porter

Als absolute expert op strategie en concurrentie aan Harvard Business School heeft Porter de fundamenten gelegd van modern strategisch denken. Zijn vijfkrachtenmodel en waardeketenmodel behoren tot de basiskennis van elke manager. Meer over Michael Porter
Unfair advantage
Carole Lamarque
Carole Lamarque introduceert het revolutionaire concept van Unfair Advantage - een businesslogica waarmee ondernemers hun bedrijf extreem uniek maken in het digitale tijdperk.
Frank Slootman
Amp It Up
Slootman's compromisloze aanpak toont hoe je 'oorlog verklaart' aan concurrenten door incrementalisme te vermijden en krachtige strategische keuzes te maken die daadwerkelijk het verschil maken.
Boek bekijken
€ 24,00
Verwachte levertijd ongeveer 8 werkdagen

De Realiteit van Hypercompetitie

Moderne concurrentiestrategieën moeten rekening houden met het feit dat producten en diensten steeds sneller gekopieerd worden, waardoor binnen de kortste keren innovaties overgenomen zijn en iedereen weer dezelfde uitwisselbare producten aanbiedt. Dit vraagt om fundamenteel andere benaderingen.

Jack Korsten: ‘Ga altijd voor een podiumpositie’
Jack Korsten
Jack Korsten legt uit waarom middelmatigheid dodelijk is en hoe je door ingrijpende innovatieve keuzes een 7-sterren organisatie bouwt die daadwerkelijk een podiumpositie behaalt.
Frans Reichardt Ed van Eunen Thijs van Eunen
Business Bloopers
Van Eunen, Reichardt en van Eunen analyseren falende concurrentiestrategieën zoals de wasmiddelenoorlog tussen Omo en Ariel, en tonen welke strategische fouten bedrijven maken in hun strijd met concurrenten.
Boek bekijken
€ 18,46
Verwachte levertijd ongeveer 3 werkdagen
De beste strategie is die welke concurrenten het moeilijkst kunnen imiteren, omdat deze gebaseerd is op een unieke combinatie van activiteiten die elkaar onderling versterken. Uit: On Competition

Ontsnappen aan de Commodity-valkuil

Het grote gevaar van moderne markten is de 'race to the bottom' met alleen maar verliezers, wat inmiddels voorkomt in vrijwel alle sectoren van energie tot detailhandel. Succesvolle bedrijven vinden wegen om aan deze ratrace te ontsnappen.

Carole Lamarque: ‘Een unfair advantage maakt je bedrijf extreem uniek’
Carole Lamarque
Lamarque's Unfair Advantage model toont hoe bedrijven door zeven troeven van cheeta's - snelheid, focus, verhalen, wendbaarheid, territorium, middelen en netwerk - concurrenten buitenspel kunnen zetten.
Kurt Verweire
Strategy in Turbulent Times
Verweire onderzoekt strategieën om in turbulente tijden met concurrentie om te gaan, inclusief voorbeelden van bedrijven die succesvol strijden tegen machtige spelers als Amazon en Apple.
Boek bekijken
€ 34,99
Verwachte levertijd ongeveer 2 werkdagen
Amp It Up Slootman's kernles: 'Amp it up' betekent geen compromissen sluiten met mediocrity. Kies expliciet voor oorlog tegen incrementalisme en maak strategische keuzes die concurrenten verrassen.

Strategische Implementatie in de Praktijk

Tussen theorie en praktijk ligt vaak een wereld van verschil. Managementboeken wijzen naar 20 ontsnappingsroutes - strategische keuzes waarmee je de commoditisering en prijsdruk in jouw branche kunt ontlopen en de concurrentie kan verslaan.

Wim Buekens
Meesterschap in strategie
Buekens' praktische benadering van strategieformulering biedt concrete handvatten voor het onderscheid tussen corporate strategie en competitieve strategie als onderdeel van het strategieproces.
Boek bekijken
€ 32,00
Verwachte levertijd ongeveer 2 werkdagen
The wheel of value - Succesvolle waardeproposities
Rob van Nes
Rob van Nes introduceert The Wheel of Value - een concreet model om je waardepropositie toekomstbestendig te houden door uniciteit te creëren op economische, probleemoplossende en emotionele waarden.

De Toekomst van Concurrentie

In 2025 en daaropvolgend worden concurrentiestrategieën bepaald door snelle technologische innovaties, maatschappelijke ontwikkelingen en economische onzekerheden, waardoor organisaties zich voortdurend moeten aanpassen en vernieuwen. De winnende strategieën combineren traditionele strategische inzichten met moderne digitale mogelijkheden.

Of je nu kiest voor Porter's klassieke benadering van kostenleiderschap en differentiatie, of voor moderne concepten zoals Unfair Advantage - het gaat erom dat je bewuste strategische keuzes maakt die je onderscheiden van concurrenten. Want zoals de praktijk leert: er is uiteindelijk één manier om aan deze ratrace te ontsnappen, namelijk ga wat anders doen of doe het anders.

Boeken over 'concurrentiestrategieën' koop je bij Managementboek.nl

Producten over 'concurrentiestrategieën'

Deel dit artikel

Wat vond u van dit artikel?

0
0

Populaire producten

    Personen

      Trefwoorden