Op werkdagen voor 23:00 besteld, morgen in huis Gratis verzending vanaf €20

Recensie

366 dagen digiminderen - 'De juiste balans vinden'

Zeg eens eerlijk, kun jij zonder je mobieltje? Zonder Facebook, Instagram, WhatsApp? Of, nog een stapje verder: zou je helemaal offline kunnen gaan? Johan van Houten probeerde dat voor een jaar en beschrijft zijn ervaringen in 366 dagen Digiminderen.

Carla Verwijs | 4 juli 2018 | 2-3 minuten leestijd

In 2015 nam Van Houten een rigoureus besluit: ik ga een jaar offline. Hij was helemaal klaar met zijn mobiele telefoon en vooral hoe hij daardoor werd geleefd. Hij heeft genoeg van de zinloze berichten op WhatsApp, zijn constant checken van de mail, ook op momenten dat zijn aandacht bij een vergadering zou moeten zijn. Vooral irriteert het Johan dat hij zelf niet de discipline heeft de telefoon te negeren. Hoe herkenbaar is dat?!

Volledig offline gaan is nog niet zo eenvoudig, het vergt in elk geval voorbereiding. Van Houten werkt als zelfstandige en heeft toch contact met de buitenwereld nodig. Door middel van een vaste telefoon bijvoorbeeld. De aanbieders begrijpen niet dat hij een analoge lijn wil en geen voordelig mobiel abonnement. Hij wordt verwezen naar de website. Een ironische ervaring die tekenend is voor de tijd waarin we leven, waarin we voor alles online gaan. Probeer maar eens informatie te vinden zonder internet te gebruiken. Of de weg te vinden zonder Google Maps. Het is bijna niet meer voor te stellen. Johan van Houten is in zijn jaartje offline dan ook meerdere keren fout gereden.

Van Houten wisselt zijn vaak grappige ervaringen af met interviews met mensen in de leeftijd van 100 tot 10 jaar. In de interviews bespreekt Van Houten de houding en het gedrag van de geïnterviewde met hun mobiel, als ze die al hebben. Deze interviews voegen weinig toe en staan eerder vol van clichés dan dat ze werkelijk verrassend zijn.

Met zijn offline jaar had Van Houten een aantal doelen. Een daarvan is uit te zoeken of het mogelijk te leven zonder internet en mobiel in dit digitale tijdperk. Het boek laat zien dat het te doen is, al is het niet makkelijk. Een opvallende anekdote vind ik die van een op zich tevreden klant die toch niet verder wil werken met Van Houten omdat de klant het zo onhandig vindt dat alle communicatie via brieven moet plaatsvinden. Een ander doel was rust te vinden. Dit doel kun je zelf al behalen als je je mobiel en internet voor een dag uitzet. Het zal wat onwennig aanvoelen, maar Van Houten kan bevestigen dat je meer rust zult ervaren.

Zou hij het nog eens doen? Een gewetensvraag. Internet brengt ook goeds, je hoeft niet helemaal zonder te doen. Het is de kunst een juiste balans te vinden tussen online en offline. Dat is de belangrijkste conclusie van dit luchtige boek.

Carla Verwijs is managementconsultant met een specialisatie in kennismanagement.

Over Carla Verwijs

Carla Verwijs is managementconsultant met een specialisatie in kennismanagement.

Deel dit artikel

Wat vond u van dit artikel?

0
0

Boek bij dit artikel

Populaire producten

    Personen

      Trefwoorden