Niet alleen het spontaan verdwijnen van het boek zorgde ervoor dat het lezen ervan nogal even duurde. Ook de 101 illusies en experimenten die de cover beloven, vergen het nodige van de lezer. Eerst de uitleg lezen, dan voorbereidingen treffen voor je illusie, experimenteren, publiek zoeken, je performance bijschaven en opnieuw op zoek naar een toeschouwer die ik steevast vooraf instrueerde om ‘knap hoor’ te roepen. Want een Victor Mids word je niet zomaar. Dus enige aanmoediging kon ik wel gebruiken.
MINDF*CK is een heel vermakelijk en toegankelijk boek. Maar is het ook een managementboek? Jazeker! Mindf*ck is een welkome afwisseling voor de beroepsprofessional die nu eens geen zin heeft in met jargon doordrenkte bespiegelingen. Victor Mids en Oscar Verpoort tonen zich met Mindf*ck in staat om op een wat meer omfloerste manier de manager tot diepere inzichten te bewegen. Maar dat is geen gemakkelijke opgave voor de manager in kwestie. Want die moet wel zelf iedere keer even de vertaalslag maken naar zijn/ haar eigen situatie. Want de trucs, illusies en experimenten worden weliswaar haarfijn uit de doeken gedaan; hòe je de experimenten en illusies binnen jouw eigen organisatie kunt inzetten om bijvoorbeeld je klant of medewerkers te Manip*leren, staat er (natuurlijk) niet bij. Die vertaalslag moet je zelf maken.
Voorbeeldje: Wellicht had je de sticker op de cover al gezien waarop staat dat Mindf*ck is verkozen tot BOEK VAN DE MAAND door jawel... de auteurs zelf (maar dat leggen ze je pas uit als je het boek al gekocht hebt en je aangekomen bent op pagina 119). Het plakken van die sticker op de cover is natuurlijk misleiding van de bovenste plank (of zoals ze zelf zeggen: ‘Mindf*ck!’). Maar niet misdadig en supereffectief bovendien. En goed toe te passen in het bedrijfsleven. Denk maar eens aan de vermelding op een pak vruchtensap (‘als beste getest’). Dat doet toch wat met je als je voor het drankenschap in de supermarkt staat... En er schuilt altijd wel een halve waarheid in zo'n bewering. De hele waarheid (dat het testpanel uit je neefje en nichtje bestond), laat je gewoon achterwege.
Ook voor in de verveelde uurtjes biedt het boek tal van oplossingen. Zo heb ik inmiddels al enkele mensen ‘versteld doen staan’ met mijn ‘gave als gedachtelezer’ bij het voorspellen van welk muntje er gekozen ging worden door mijn slachtoffer. En heb ik mensen ’vol verwondering’ laten zien hoe ik bankbiljetten kan laten zweven...
Roept het boek alleen maar oh's en ah's op? Nee zeker niet. Sommige illusies klonken mij in ieder geval al wel bekend in de oren. Maar wat wil je, er staan er 101 in! Een liefhebber van het genre (waar ik mijzelf toe reken) herkent dan inmiddels al wel het een en ander... Al met al is MINDF*CK een boek voor wekenlang plezier en inspiratie. Nu meteen bestellen dus, dan kun je morgen al aan de slag met het boek! Veel plezier gewenst.
Over Martijn Anderson
Martijn Anderson is marketingcommunicatie specialist met als focus strategie, branding, customer journey, customer experience en omni-channel optimalisatie.