Of het nu gaat om brieven, offertes, rapporten, brochures of websites, het is een blijft een lastige klus. Wat prikkelt de lezer? Moet het kort en bondig of mag er wat meer uitleg bij staan? Staan er niet te veel vaktermen in? Of is het juist te populair geschreven? Zomaar wat 'breinbrekers' waar u tegenaan kunt lopen als u een goede tekst wilt schrijven. 'Stijlwijzer' van Arjen Ligtvoet is een echt praktijkboek. Het staat boordevol herkenbare voorbeelden en tips waarmee u direct aan de slag kunt. Het boek is onderverdeeld in korte hoofdstukken met veel oefeningen. Tussen elk hoofdstuk staat een 'pauzetekst' met extra tips. Door heel het boek heen kom je grappige, vaak hilarische zinnen tegen die de schrijver uit teksten van brochures, kranten en tijdschriften heeft gehaald. Bijvoorbeeld 'Op onze boerderij kunt u genieten van een heerlijk landelijke en gewelddadige sfeer' of 'Aantal deelnemers van Wandelvierdaagse loopt achteruit'. Naast de grappen en grollen is er volop aandacht voor het serieuze schrijfwerk. Een passieve schrijfstijl, de tangconstructie, verkeerde voorzetsels en afkortingen zijn een aantal van de veelgemaakte stijlfouten die in het boek beschreven worden. Ook introduceert de schrijver de term Vaagpraat (Smurfentaal, red.). Een verzamelnaam voor al het jargon en onduidelijke woorden waar zakelijke teksten vaak bol van staan. Vaagpraat maakt teksten vaag, omslachtig, afstandelijk en laat ze barsten van de nietszeggende woorden en uitdrukkingen. Om maar wat te noemen: verbeterpunt, innovatief, zelfsturend en bilateraaltje. Ze betekenen niets of zijn zo veelomvattend dat ze alles kunnen betekenen. En dat is nou net niet wat je in een tekst wilt, toch? De 'pauzeteksten' zijn wat minder serieus, maar zeker niet minder zinnig. Het schrijfproces staat in vijf heldere stappen beschreven. Ook krijgt u tips om creatievere teksten te schrijven en leert u een goede structuur in teksten aan te brengen. En wist u dat Word kan testen of een tekst goed leesbaar is? (Deze recensie scoort 6 uit 10, red.) Toch maar weer mooi meegepikt. Ook bij de 'pauzeteksten' is er de nodige humor, bijvoorbeeld 'The Best of Vaagpraat' en Bullshitbingo. Bullshitbingo doet het ook erg goed in vergaderingen heb ik me laten vertellen. Met alleen het lezen van dit boek bent u er nog niet, de bedoeling is natuurlijk dat u er iets mee gaat doen! Er staan maar liefst 250 oefenzinnen in het boek en de kunst is nu om de stijlfouten er uit te halen. Het helpt echt, want als je regelmatig een paar zinnen oefent merk je dat het schrijven gemakkelijker wordt. Gelukkig staan de antwoorden ook vermeld voor wie de eigen zinnen wil nakijken of gewoon wil spieken tijdens het oefenen. Stijlwijzer mag met recht een praktische gids voor het duidelijk en leesbaar schrijven van zakelijke teksten worden genoemd. Een must in de huidige informatiecultuur waar zo veel te lezen valt. Sprankelende, prikkelende teksten, dat is waar de lezer op zit te wachten. Dit boek helpt je een heel eind op weg.
Over Daniëlle de Jonge
Daniëlle de Jonge – spreker, trainer en bestsellerauteur. Helpt bedrijven om zakelijk onweerstaanbaar aantrekkelijk te zijn.