Op werkdagen voor 23:00 besteld, morgen in huis Gratis verzending vanaf €20

Recensie

Management Sourcing

Het ontwikkelen van managementconcepten door adviesbureaus en andere zakelijke dienstverleners raakt de laatste jaren steeds meer in zwang. Vaak worden die concepten dan ook nog van een copyrightteken voorzien, hetgeen duidt op het willen bezitten van niet stoffelijke zaken. Om daar uiteraard vervolgens goede zaken mee te doen. 

Teun van Aken | 13 juni 2000 | 2-4 minuten leestijd

Publicaties door vertegenwoordigers van deze zakelijke dienstverlenende organisaties over door henzelf geregistreerde concepten treed ik altijd met de nodige argwaan en enige scepsis tegemoet. Vanuit die houding begon ik ook aan het boek van Henk Bremer van Cap Gemini Interim Management over Management Sourcing. Inderdaad geregistreerd. Niet dat het boekje voor mij veel baandoorbrekende ideeën bevatte, maar toch is het de moeite van het lezen wel degelijk waard.

Het concept Management Sourcing is ontwikkeld als kader voor activiteiten en transacties die organisaties uitvoeren om te voorzien in een adequaat management, en om daartoe de benodigde instrumenten te ontwikkelen. Zo lees ik althans op de binnenkant van de titelpagina. Deze omschrijving vormde voor mij direct een probleem: een concept als kader? De auteur heeft heel wat inleidende woorden nodig, voordat hij dat kader schetst en tot een definitie komt. In drie hoofdstukken worden langzaam maar zeker de contouren geschetst van de belangrijkste veranderingen op management gebied. Deze veranderingen vormen even zovele redenen om meer systematisch aandacht te besteden aan het vinden van de juiste manager voor de juiste post. De auteur schetst in grote lijnen de toenemende mobiliteit van managers en het veranderende arbeidsethos, met als gevolg dat het verschil tussen managers in vaste dienst en tijdelijke managers vervaagt. Voorts bespreekt hij de opkomst van interim management als een eerste oplossing voor de eerder genoemde veranderingen. Tenslotte laat hij zien dat integratie van beide 'soorten' managers, de interne en de externe, van belang is voor het goed functioneren van organisaties in een steeds dynamischer wordende markt. De kern van het boek wordt gevormd door de hoofdstukken 4 en 5, respectievelijk het kader en het instrumentatrium voor Management Sourcing, alsmede het vraagstuk van competentieontwikkeling. De auteur behandelt deze onderwerpen op micro-, meso- en macroniveau, voor de drie belangrijkste spelers: de manager, de organisatie en de dienstverlener op het brede terrein van Management Sourcing. Fit-creatie is daarbij een sleutelterm. Het goede van zijn benadering is, dat hij samenhang laat zien tussen alle verschillende activiteiten op het terrein van opleiding en training van het individu, professionalisering van de bureaus en beleidsontwikkeling van de arbeidsorganisaties. Met op macroniveau daar als het ware omheen de ontwikkelingen in de verschillende markten en netwerken voor managers en dienstverleners. Vanwege de steeds grotere dynamiek in die markten is volgens Bremer binnen afzienbare tijd geen enkele organisatie meer in staat om zonder hulp van buitenaf intern alle benodigde management competenties te ontwikkelen, uit te bouwen of te onderhouden. Al te gemakkelijk grijpen naar het 'wapen' interim management zal dan slechts leiden tot brandjes blussen en de druk alleen maar vergroten. 'Management Sourcing' is een vlot geschreven boek met geen al te grote diepgang. De waarde lag voor mij in het goed op een rij zetten van de noodzaak om van het voorzien in adequaat management een beleidsvraagstuk te maken. Een beleidsvraagstuk dat veel verder reikt dan simpel werving & selectie, search, management development, of interim management. De snel veranderende context van het dienstverband met de komst van een veel breder scala aan contracten tussen werkenden en arbeidsorganisaties vereisen een nieuw denken over het voorzien in de juiste managementcompetenties. Dit boek levert aan dit nieuwe denken een inzichtelijke bijdrage.

Over Teun van Aken

Dr. Teun van Aken is zelfstandig gevestigd organisatieadviseur en managementtrainer te Culemborg. Het gaat in organisaties altijd om resultaten bereiken met mensen. Dit was ook het leidmotief in zijn laatste twee publicaties. Van Aken is (co)auteur van een groot aantal artikelen en boeken.

Deel dit artikel

Wat vond u van dit artikel?

0
0

Boek bij dit artikel

Populaire producten

    Personen

      Trefwoorden