Preview

Hoe word ik een kreeft? - Veranderen als tweede natuur

Wie wil groeien, moet durven loslaten. Dat klinkt eenvoudig, maar in de praktijk vraagt het lef, vertrouwen en het vermogen om kwetsbaar te zijn. In Hoe word ik een kreeft? onderzoeken Yousri MandourDorien van der Heijden en Sven Turnhout hoe je als mens en organisatie kunt vernieuwen door oude patronen af te werpen — en hoe je die verandering duurzaam maakt.

Yousri Mandour | 28 oktober 2025 | 3-5 minuten leestijd

Hoe groeit een kreeft? Die vraag was het vertrekpunt van ons vorige boek De strategie van de kreeft. De kreeft groeit niet door steeds groter te worden, maar door periodiek zijn harde pantser af te werpen zodra het hem te krap zit. Dat kwetsbare moment, waarin het nieuwe pantser nog zacht is, markeert het begin van groei. Voor ons werd de kreeft een krachtige metafoor: wie wil groeien, moet zijn beschermende, maar ook belemmerende lagen durven afwerpen.

We merkten dat dit beeld mensen raakt. Regelmatig horen we van lezers of deelnemers aan onze sessies dat de metafoor van de kreeft het eerste zaadje plantte voor verandering. Een zaadje dat aanzet tot een nieuwe koers. De kreeft leeft daarmee voort in hun veranderverhaal.

De sleutel ligt in ongemak

De echte uitdaging zit vaak niet in het begin van vernieuwing: aan goede ideeën geen gebrek. De uitdaging zit in de fase daarna: het opschalen. Juist daar, wanneer de frisse pilot van het ‘regenwoud’ zijn weg moet vinden naar de ‘plantage’ van de bestaande organisatie, ontstaat wrijving. Daar komt het aan op doorzetten, verbinden en volhouden.

In ons eerdere boek schreven we dat het gevoel van ongemak omarmen cruciaal is voor vernieuwing. Dat ongemak ontstaat wanneer bestaande patronen, structuren of denkkaders niet langer werken. Het nodigt uit tot verandering. En dat is zelden comfortabel. Maar juist in die kwetsbaarheid schuilt de sleutel tot groei.

Van strategie naar tweede natuur

Hoe word ik een kreeft? is het logische vervolg op De strategie van de kreeft en tegelijk zelfstandig te lezen. De ruim negentig gesprekken die we na het verschijnen van het eerste boek voerden in onze podcastreeks gaven ons rijke verdieping. Mensen uit allerlei sectoren gaven elk hun eigen draai aan het verhaal van de kreeft. Daarbij ligt de focus niet alleen op de vraag: hoe werp je je pantser af? Maar vooral: hoe word je zélf die kreeft? En hoe krijg je collega’s en partners mee in verandering?

Er is behoefte aan een nieuw perspectief, juist in de fase ná de strategievorming. Een perspectief waarin het menselijke aspect van veranderen centraal staat en waarin veranderen niet langer een project of kunstje is, maar een tweede natuur wordt. Wij noemen dat de dubbele opgave van veranderen: een kneitergoed plan maken én het met de poten in de klei uitvoeren.

Als het nieuwe schuurt

In Hoe word ik een kreeft? laten we zien wat er gebeurt als het nieuwe schuurt. Als frisse ideeën botsen met bestaande routines, belangen en systemen. Want een innovatie mislukt zelden omdat het idee slecht is, maar omdat het geen bedding vindt in de organisatie. Collega’s herkennen zich er niet in of voelen zich geen eigenaar. Precies daar wordt zichtbaar wat verandering werkelijk vraagt: moed, samenwerking, vertrouwen. En vooral: mensen die in beweging komen.

Verandering is mensenwerk

Veranderen is mensenwerk. Mensen verschillen: sommigen bruisen van ideeën, anderen blinken uit in uitvoering of stellen de scherpe vragen die nodig zijn om verder te komen. In Hoe word ik een kreeft? laten we zien hoe je die verschillen benut, hoe je patronen doorbreekt en collectieve energie aanwakkert.

We introduceren vijf verandertypes die elk op hun eigen manier onmisbaar zijn in een veranderproces. Deze types zijn geen karikaturen, maar representeren kwaliteiten die onmisbaar zijn in iedere transitie. Als we die kwaliteiten weten te herkennen, erkennen en te bundelen, ontstaat er een rijk verandervermogen.

De route van droom naar daad

We verkennen hoe verandering gedragen wordt, hoe je verschillende verandertypes nodig hebt en hoe je de rest van de organisatie weet te verleiden om mee te gaan. Omdat veranderen over mensen gaat, staan we uitgebreid stil bij de energie onder de verandering — bepaald door psychologische veiligheid, bezieling en het durven voeren van het ongemakkelijke gesprek.

Een verandering moet je samen dragen. Het vraagt lef om te erkennen dat je het niet alleen kunt. Maar juist door die erkenning ontstaat de kracht van collectief leiderschap.

Hoe word ik een kreeft? gaat over het realiseren van verandering in organisaties — over een kneitergoed plan, maar vooral over de mensen die het waarmaken. We bieden geen stappenplan, maar richting en houvast om de route van droom naar daad te bewandelen.

Wil je weten hoe je van veranderplannen duurzame beweging maakt? Lees Hoe word ik een kreeft? en ontdek hoe kwetsbaarheid, lef en samenwerking leiden tot groei. Bestel bij Managementboek.

Over Yousri Mandour

Yousri Mandour is partner bij Lobster Company, docent aan o.a. Nyenrode en Hotelschool The Hague, en auteur van boeken over strategie, veranderkunde, vernieuwing en leiderschap. Hij inspireert via keynotes, colleges en de podcast De Strategie van de Kreeft organisaties om met lef te veranderen en te groeien.

Over Dorien van der Heijden

Dorien van der Heijden is organisatieadviseur, meebouwer aan verandering en auteur. Vanuit Lobster Company helpt ze organisaties toekomstplannen te ontwikkelen en te realiseren, als adviseur of lid van het veranderteam. Haar passie is het vergroten van de veranderkracht. Haar kracht is ingewikkelde dingen eenvoudig maken, zonder ze plat te slaan, hierbij zet ze de mens én  het doel centraal. 

Over Sven Turnhout

Sven Turnhout is de strateeg met een scherp oog voor innovatie. Hij is lid raad van bestuur van de Zorgboog en een ervaren toezichthouder in wonen én zorg. Daarnaast is hij een bevlogen docent bij de Master Management en Innovatie aan de HAN University of Applied Sciences en Hogeschool Rotterdam. Sven is ook auteur van de bestseller: ‘De strategie van de kreeft’.

Deel dit artikel

Wat vond u van dit artikel?

0
0

Boek bij dit artikel

Yousri Mandour, Dorien van der Heijden, Sven Turnhout
Hoe word ik een kreeft?

    Personen

      Trefwoorden