OnlineMagazine
Platform voor business professionals
Filteren
2
Recensies
Recensies van Managementboek zijn onafhankelijk en geverifieerd. Ze komen tot stand in direct contact met onze redactie.
Pagina 2 van 52 resultaten
recensie
Persoonlijke effectiviteit
19 januari 2012
Jan Boerstra
2-3 minuten leestijd
Wie echte en langdurige invloed wil hebben moet anderen niet overtuigen maar betoveren. Maar de kunst van het betoveren is slechts weinigen van nature gegeven. Steve Jobs kon het als geen ander. Voormalig chief evangelist van Apple Guy Kawasaki weet ook wat betoveren is en wil het graag delen. In zijn boek 'Betovering' doet hij talloze praktische tips aan de hand.
recensie
Marketing
19 januari 2012
Jan Boerstra
2-3 minuten leestijd
Wie echte en langdurige invloed wil hebben moet anderen niet overtuigen maar betoveren. Maar de kunst van het betoveren is slechts weinigen van nature gegeven. Steve Jobs kon het als geen ander. Voormalig chief evangelist van Apple Guy Kawasaki weet ook wat betoveren is en wil het graag delen. In zijn boek 'Betovering' doet hij talloze praktische tips aan de hand.
recensie
Persoonlijke effectiviteit
19 oktober 2011
Jan Boerstra
2-3 minuten leestijd
Een boek over helpen, wie zit daarop te wachten? Het geven en ontvangen van hulp is immers een alledaags aspect van het menselijk leven. Edgar Schein laat in zijn boek 'Helping' zien dat hulp bieden aan anderen, in wat voor vorm dan ook, ingewikkelder is dan het op eerste gezicht lijkt. Het is gebaseerd op culturele waarden en gedragscodes en kent diverse gevoeligheden en valkuilen. En tegelijkertijd levert het zowel voor de helpende als de geholpene veel op.
recensie
Organisatiekunde
6 oktober 2011
Jan Boerstra
4-5 minuten leestijd
Voor een betrouwbare levering van producten en diensten is het van belang dat organisaties continu investeren in de vakbekwaamheid van het personeel. In de ogen van Karl Weick en Kathleen Sutcliffe zien echter veel bedrijven een belangrijk aspect over het hoofd: de mindfulness van hun medewerkers. In Management van het onverwachte' illustreren zij dat, om ernstige bedrijfsrisico's te voorkomen, er continue en verfijnde aandacht moet zijn voor verstorende incidenten en omstandigheden.
recensie
Leiderschap
22 september 2011
Jan Boerstra
2-3 minuten leestijd
De klassieke hiërarchische organisatie heeft zijn langste tijd gehad. Gestoeld op macht en het creëren van angst, heeft deze organisatievorm een verlammend effect op samenwerking en creativiteit. Eric Koenen pleit in 'De Atomiumorganisatie' voor de open en verbindende netwerkorganisatie. In een persoonlijk en filosofisch getint betoog laat hij zien dat de Atomiumorganisatie op vele plaatsen al werkt.
recensie
Verandermanagement
10 augustus 2011
Jan Boerstra
De praktijk leert dat menige verandering mislukt omdat mensen moeilijk van vaste patronen en gewoonten zijn af te brengen. In 'Switch' laten Chip en Dan Heath overtuigend zien dat als we begrijpen hoe mensen denken en handelen, we beter in staat zijn hun gedrag in de gewenste richting te stu-ren. Praktische psychologie dus.
recensie
Verandermanagement
10 augustus 2011
Jan Boerstra
3-5 minuten leestijd
De praktijk leert dat menige verandering mislukt omdat mensen moeilijk van vaste patronen en gewoonten zijn af te brengen. In 'Switch' laten Chip en Dan Heath overtuigend zien dat als we begrijpen hoe mensen denken en handelen, we beter in staat zijn hun gedrag in de gewenste richting te stu-ren. Praktische psychologie dus.
recensie
Marketing
16 juli 2010
Jan Boerstra
Sociale media zijn hot. Ieder zichzelf respecterend bedrijf denkt op z'n minst na over de kansen die sociale media hebben te bieden. Overheden zijn er nog niet uit welke mogelijkheden digitale netwerken voor hen in petto hebben. Ondertussen heeft Obama op indrukwekkende wijze getoond hoe je klinkende én politieke munt kunt slaan uit een strategische inzet van sociale media. Met 'De Conversation Manager' reikt Steven van Belleghem de helpende hand aan iedereen die het pad van de sociale media wil verkennen of bewandelen. Zijn aanpak is: observeer, faciliteer en participeer. Oftewel, zit niet stil maar zoek contact en het gesprek met klanten en alle anderen die iets van je product weten of vinden.
recensie
Ondernemen
28 juni 2010
Jan Boerstra
4-5 minuten leestijd
Michiel Muller is een succesvol ondernemer die zijn verhaal graag met iedereen wil delen. Als medeoprichter van drie in hun soort unieke ondernemingen, presenteert hij met 'Michiel Muller, ervaringen van een serial entrepreneur' een soort handleiding voor ondernemers die het tegen de gevestigde orde durven op te nemen.
recensie
Persoonlijke effectiviteit
7 april 2010
Jan Boerstra
3-4 minuten leestijd
In tijden van crisis is het van belang je ware kracht en missie te ontdekken. Voor Ignatius van Loyola was dit de leidraad bij het stichten van de Jezuïetenorde. Paul de Blot laat in 'Ignatius van Loyola als crisismanager' zien hoe de inzichten en aanpak van deze zestiende-eeuwse netwerker actueel en van belang zijn. Juist in de huidige turbulente tijd. Het motto van Ignatius luidt: doen wat goed is voor andere mensen en altijd streven naar meer en beter.
recensie
Algemeen management
9 oktober 2009
Jan Boerstra
Voor snelle, ingrijpende organisatieveranderingen is er de klassieke, probleemgerichte, lineaire veranderaanpak. Volgens Lewis, Passmore en Cantore is deze eendimensionale benadering minder effectief als we de mensen die het betreft op een positieve en uitnodigende manier in het veranderproces willen meenemen. De oplossing die zij bieden komt voor uit de appreciative inquiry en een waarderende aanpak gebaseerd op de verkennende kracht en het voortbrengend vermogen van het onderlinge gesprek. Ze werken die uit in 'Appreciative Inquiry for Change Management'.
recensie
Leiderschap
7 oktober 2009
Jan Boerstra
3-4 minuten leestijd
Het is al lang niet meer ongewoon dat managers en managementauteurs hun inspiratie zoeken in Oosterse wijsheden en praktijken. Zo ook Peter ten Hoopen en Fons Trompenaars, die in 'The Enlightened Leader' het fenomeen van de chakra's gebruiken om managers te inspirerend tot, wat zij noemen, verlicht leiderschap. Het boek werpt een opvallend licht op leidinggeven, maar de vraag is of de moderne manager op zijn 'derde oog chakra' zal vertrouwen als overlevingsmiddel in de kredietcrisis.
recensie
Organisatiekunde
1 september 2009
Jan Boerstra
Voor een betrouwbare levering van producten en diensten is het van belang dat organisaties continu investeren in de vakbekwaamheid van het personeel. In de ogen van Karl Weick en Kathleen Sutcliffe zien echter veel bedrijven een belangrijk aspect over het hoofd: de mindfulness van hun medewerkers. In 'Managing the Unexpected' illustreren zij dat, om ernstige bedrijfsrisico's te voorkomen, er continue en verfijnde aandacht moet zijn voor verstorende incidenten en omstandigheden.
recensie
Persoonlijke effectiviteit
18 mei 2009
Jan Boerstra
2-3 minuten leestijd
Waarom lijkt gelukkige mensen alles mee te zitten en hebben andere mensen altijd pech? Dat ligt niet alleen aan de omstandigheden. Het is ook de wijze waarop mensen naar de wereld en hun eigen leven kijken. 'Waar ik loop schijnt de zon' van Susanne Piët gaat over het maakbare geluk. Verwacht u zon, dan is er zon. Verwacht u regen, dan krijgt u regen. Susanne Piët, bekend van 'De emotiemarkt' en 'De emocode', begeeft zich hiermee op het(overvolle) terrein van de zelfhulpboeken. De vraag is of ze daaraan iets heeft toe te voegen wat het de moeite waard maakt om het te lezen.
recensie
Leiderschap
12 mei 2009
Jan Boerstra
2-3 minuten leestijd
Competentieontwikkeling is een veel gehoord maar vaak ongrijpbaar begrip. Menig manager of medewerker vraagt zich af hoe hij competenties moet opvatten en toepassen. In een handzaam en praktisch boekje geven Marijke Lingsma en Marcel Scholten uitleg over het begrip competenties en tips voor het coachingsgesprek over competenties.
recensie
Juridisch
11 mei 2009
Jan Boerstra
3-4 minuten leestijd
Gerespecteerd en verguisd. Wilskrachtig en irritant. Republikein en monarchist. Van alles kreeg John Adams naar het hoofd geslingerd. Desondanks bleef hij trouw aan zijn idealen en leidde hij zijn land in volle overtuiging naar de onafhankelijkheid. In een innemend en levendig portret krijgt de tweede president van de VS, John Adams, de historische plek die hem toekomt als een van de belangrijke architecten en grondleggers van de onafhankelijke Verenigde Staten.
recensie
30 maart 2009
Jan Boerstra
3-4 minuten leestijd
Al te vaak verspillen we onze gedachten, tijd en energie aan verkeerde of nutteloze zaken. Wat we dikwijls missen is richting, een levensdoel dat zin geeft aan ons dagelijks handelen. In 'De monnik die zijn Ferrari verkocht' beschrijft Robin Sharma op overtuigende en inspirerende wijze hoe we het optimale uit ons leven kunnen halen door ons te concentreren op wat echt belangrijk is en ons in te zetten voor anderen.
recensie
Advisering
25 maart 2009
Jan Boerstra
Appreciative inquiry is een vrij jonge loot aan de stam van organisatieonderzoek en organisatieverandering. Wereldwijd krijgt het steeds meer voet aan de grond. Hoe slaat het aan in Nederland? Een groep praktijkmensen heeft de pen opgepakt en hun kennis en ervaring met appreciative inquiry te boek gesteld in 'Waarderend organiseren'. Het resultaat is een theoretische introductie en overzichtelijke staalkaart van praktijkervaringen vanuit een positieve, waarderende kijk op samenwerken en organiseren.
recensie
Leiderschap
19 maart 2009
Jan Boerstra
Robin Sharma beschrijft in 'Op weg naar de top' aan de hand van alledaagse taferelen wat er voor nodig is om tot de hoogste regionen van succes door te dringen. Maar ook voor mensen die voor minder gaan is zijn moraal: voor niets gaat de zon op.
recensie
Persoonlijke effectiviteit
2 maart 2009
Jan Boerstra
Alleen maar doen waar je goed in bent, dat is wat we uiteindelijk allemaal zouden willen. Marcus Buckingham laat in 'Ga met je sterke punten aan de slag' zien hoe dat is te bereiken door jezelf en je baas te overtuigen van je talenten.