OnlineMagazine

Platform voor business professionals

Zoek in het Online Magazine

Gevonden artikelen

    Filteren 2

    Filter de resultaten

    Actieve filters 2

    Recensie 1813051

    Rubriek

    Toon meer

    Online Magazine

    Toon resultaten

    Recensies

    Recensies van Managementboek zijn onafhankelijk en geverifieerd. Ze komen tot stand in direct contact met onze redactie.
    Pagina 3 van 60 resultaten
    recensie
    Algemeen management
    23 oktober 2013
    Jeroen Ansink
    4-5 minuten leestijd
    In de advieswereld is het al jaren een gevleugelde uitspraak: ‘Je kunt niet ontslagen worden voor het inhuren van McKinsey.’ Het Amerikaanse consultancybureau geldt al bijna negentig jaar als hét orakel voor topbestuurders die worstelen met managementkwesties. Duff McDonald schreef een mooi en indringend boek over De firma.
    recensie
    Internet en social media
    13 september 2013
    Jeroen Ansink
    3-5 minuten leestijd
    Web 2.0. Wordt geen dinosauriër. Engage or die! Het zijn zomaar wat kreten waarmee marketinggoeroes de afgelopen jaren het belang van sociale media hebben onderstreept. Hoewel de buzzwoorden van expert tot expert verschillen is de boodschap telkens dezelfde: dankzij nieuwe media als Youtube, Facebook, of Twitter kan iedereen rijk, beroemd of succesvol worden, terwijl bedrijven zonder een actieve aanwezigheid op het internet ten dode zijn opgeschreven.
    recensie
    Internet en social media
    9 september 2013
    Jeroen Ansink
    3-5 minuten leestijd
    Web 2.0. Wordt geen dinosauriër. Engage or die! Het zijn zomaar wat kreten waarmee marketinggoeroes de afgelopen jaren het belang van sociale media hebben onderstreept. Hoewel de buzzwoorden van expert tot expert verschillen is de boodschap telkens dezelfde: dankzij nieuwe media als Youtube, Facebook, of Twitter kan iedereen rijk, beroemd of succesvol worden, terwijl bedrijven zonder een actieve aanwezigheid op het internet ten dode zijn opgeschreven.
    recensie
    Leiderschap
    4 september 2013
    Jeroen Ansink
    3-5 minuten leestijd
    Het zijn geen makkelijke tijden voor leiders, zegt Harvard-hoogleraar Barbara Kellerman in het uitstekende The end of leadership. Het vertrouwen van burgers in hun politici is lager dan ooit, topbestuurders worden om de haverklap weggezet als graaiers, artsen krijgen steeds vaker te maken met opstandige patiënten, en onderwijzers verliezen in toenemende mate het respect van hun leerlingen.
    recensie
    Strategisch management
    15 mei 2013
    Jeroen Ansink
    4-6 minuten leestijd
    In Fooled by Randomness (2001) en The Black Swan (2007) toonde de Libanese denker Nassim Nicholas Taleb aan hoe slecht we zijn in het toepassen van data om de toekomst te voorspellen. Of het nu gaat om de Eerste Wereldoorlog, elf september of de internetzeepbel, keer op keer laten we ons verrassen door onverwachte mega-gebeurtenissen die we pas achteraf kunnen verklaren, als de schade al is veroorzaakt.
    recensie
    Organisatiekunde
    24 november 2011
    Jeroen Ansink
    5-6 minuten leestijd
    In Great by Choice onderzoeken businessgoeroe Jim Collins en Stanford-professor Morten Hansen waarom sommige bedrijven in extreme omstandigheden gedijen en sommige niet. Dat heeft geleid tot een uitstekend boek dat maar liefst vijf managementmythes doorprikt.
    recensie
    Persoonlijke effectiviteit
    31 oktober 2011
    Jeroen Ansink
    3-5 minuten leestijd
    Veranderen is een vaardigheid die door iedereen kan worden aangeleerd, zeggen de Amerikaanse consultants Joseph Grenny, David Maxfield, Kerry Patterson, Ron McMillan en Al Switzler in Change Anything. De eerste stap: vergeet het idee dat succes afhankelijk is van wilskracht.
    recensie
    Leiderschap
    28 oktober 2011
    Jeroen Ansink
    5-7 minuten leestijd
    Met Steve Jobs de biografie heeft Walter Isaacson vooral een biografie geschreven over de producten van Apple. De man erachter blijft echter een mysterie.
    recensie
    Leiderschap
    14 oktober 2011
    Jeroen Ansink
    4-5 minuten leestijd
    Problemen hoeven niet langer meer opgelost te worden met een vlucht- of vechtreactie, belooft de Amerikaanse managementgoeroe Stephen R. Covey. In Het 3de alternatief beschrijft hij hoe schijnbaar conflicterende belangen tot een win-win resultaat kunnen leiden. Dat leidt tot een inspirerend, maar soms wat overoptimistisch betoog.
    recensie
    Strategisch management
    29 augustus 2011
    Jeroen Ansink
    3-4 minuten leestijd
    Meer dan negen op de tien werknemers hebben geen idee welke strategie hun eigen bedrijf er op nahoudt. In de The Execution Premium (Van strategie naar uitvoering) biedt de Amerikaanse hoogleraar Robert S. Kaplan een manier om een strategie tot in alle hoeken van een organisatie te laten doordringen, en tegelijkertijd tot een blijvend proces te maken.
    recensie
    Strategisch management
    23 augustus 2011
    Jeroen Ansink
    3-5 minuten leestijd
    Dat zelfs de meest succesvolle bedrijven soms geen idee hebben waar ze mee bezig zijn, laat Richard Rumelt zien in Het geheim van een goede strategie. Aan de hand van goed gedocumenteerde casestudies laat de Amerikaanse hoogleraar zien hoe het wél moet, en gunt zijn lezers daarbij ruimte om tot hun eigen inzichten te komen.
    recensie
    Psychologie
    17 juni 2011
    Jeroen Ansink
    3-4 minuten leestijd
    Computers zouden eigenlijk met een waarschuwing moeten komen: ‘Internetgebruik is schadelijk voor het denkvermogen’. Dat is althans de conclusie die zich opdringt na het lezen van Het ondiepe van de Amerikaanse technologie-journalist Nicholas G. Carr. Omdat het internet erop gericht is om de aandacht af te leiden, vinden we het steeds moeilijker om lange tijd geconcentreerd een tekst te lezen. De niet aflatende stroom van sociale en informatieve prikkels veroorzaakt kortsluiting in zowel ons bewustzijn als ons onderbewuste. Het gevolg is dat we minder informatie opnemen, een slechter geheugen krijgen, en minder in staat zijn om creatief te denken.
    recensie
    Economie
    8 juni 2011
    Jeroen Ansink
    3-4 minuten leestijd
    In Alles heeft een prijs laat New York Times-journalist Eduardo Porter zien hoe economische beslissingen in praktisch alle opzichten ons doen en laten bepalen. Daarmee geeft hij een fascinerend inzicht in de prioriteiten van onze samenleving.
    recensie
    Algemeen management
    30 maart 2011
    Jeroen Ansink
    3-5 minuten leestijd
    De wereld verandert zo snel dat succes alleen is weggelegd voor diegenen die consequent initiatief tonen, zegt de Amerikaanse marketinggoeroe Seth Godin. Met Poke the Box biedt hij een manier om deze kunst van het beginnen onder de knie te krijgen, al legt hij het er soms te dik bovenop.
    recensie
    Verandermanagement
    21 februari 2011
    Jeroen Ansink
    3-4 minuten leestijd
    Het is ons waarschijnlijk allemaal wel eens overkomen: we hebben een idee waarvan we zeker weten dat collega’s er enthousiast over zullen zijn, maar dat desalniettemin zoveel weerstand oproept dat het uiteindelijk toch in de prullenbak verdwijnt.
    recensie
    Algemeen management
    4 februari 2011
    Jeroen Ansink
    3-4 minuten leestijd
    De businessnovels van Eliyahu Goldratt moeten eigenlijk met een waarschuwing komen: niet geschikt voor lezers die niet tot in de puntjes bekend zijn met de auteur en zijn werk. De Israëlische businessgoeroe heeft met zijn Theory of Constraints weliswaar een miljoenenpubliek bereikt, maar hij neemt wel erg makkelijk aan dat zijn inzichten geen uitleg behoeven. Goldratt past zijn ideeën toe op retail in zijn nieuwste boek Dat is toch duidelijk?
    recensie
    Economie
    24 november 2010
    Jeroen Ansink
    3-5 minuten leestijd
    Met zijn 600 pagina’s is Too Big To Fail op het eerste gezicht bijna ‘too big to read’. Het boek van Andrew Ross Sorkin is echter met zoveel vaart geschreven dat de lengte allesbehalve een straf is. Uit gesprekken met meer dan tweehonderd hoofdrolspelers weet de New York Times-journalist een verhaal te destilleren dat leest als een thriller en de kredietcrisis minutieus reconstrueert.
    recensie
    Algemeen management
    15 oktober 2010
    Jeroen Ansink
    3-4 minuten leestijd
    Onderhandelen is een kunst waarvan iedereen de basisprincipes kan leren, zegt de Amerikaanse expert Steven Babitsky. In ‘Wil je rijk worden of beroemd’ legt hij aan de hand van vijftig vragen uit hoe. ‘Probeer de ‘ja’- en ‘nee’-antwoorden te vermijden.’
    recensie
    Algemeen management
    12 januari 2010
    Jeroen Ansink
    3-4 minuten leestijd
    Volgens de Amerikaanse marketinggoeroe Seth Godin is de fabrieksmatige aanpak van het bedrijfsleven achterhaald. De toegenomen outsourcing heeft de gehoorzame en goedkope werknemer de das omgedaan, betoogt hij in het binnenkort te verschijnen boek ‘Linchpin’ (Onmisbaar in het Nederlands). ‘Er is alleen nog toekomst voor mensen die zich onmisbaar maken.’
    recensie
    Economie
    22 september 2009
    Jeroen Ansink
    2-3 minuten leestijd
    Het gebrek aan toezicht vormde volgens Charles Morris een van de belangrijkste redenen waarom de financiële innovaties van Wall Street uiteindelijk zo uit de bocht vlogen. In begrijpelijke taal, die ook voor mensen met een niet-financiële achtergrond te volgen is, legt hij uit hoe exotische beleggingsproducten als ‘credit default swaps’ en met name ‘collateralized debt obligations’ de wereld aan de rand van de afgrond brachten.

    Populaire producten

      Personen

        Trefwoorden