OnlineMagazine
Platform voor business professionals
Filteren
1
Interviews
Interviews van Managementboek zijn onafhankelijk en komen tot stand in samenwerking met onafhankelijke journalisten.
Pagina 88 van 2.343 resultaten
interview
Communicatie en media
3 mei 2012
Bert Peene
5-7 minuten leestijd
Mensenkennis is een must voor iedere vorm van communicatie. Niet alleen voor een goed persoonlijk gesprek, maar ook voor professionele communicatie. Dat eerste wisten we al lang, dat tweede blijkbaar niet. Waarom wordt falende communicatie anders zo vaak genoemd als oorzaak van mislukte fusies, cultuurtrajecten en andere vormen van organisatieverandering? Het inspireerde Floor de Ruiter tot het schrijven van een boek waarin hij een ‘tweezijdig communicatiemodel’ presenteert dat gericht is op ‘het creëren van verbinding’: ValueFraming.
interview
Internet en social media
2 mei 2012
Erwin Blom
7-10 minuten leestijd
Alles en iedereen staat altijd en overal met elkaar in contact. Dat is internet anno nu. Communicatie zonder grenzen, nieuwsverspreiding met de snelheid van het licht. Twitter is de hub die alle data, communicatie en informatie aan elkaar knoopt, en daarmee symbool is voor wat Erwin Blom in zijn gelijknamige boek De Realtime Revolutie noemt. De permanente connectie van mens en apparaat heeft ingrijpende gevolgen voor maatschappij en bedrijfsleven. Voor Managementboek Magazine zet hij een aantal gevolgen op rij.
interview
Algemeen management
2 mei 2012
Ronald Buitenhuis
4-5 minuten leestijd
Michiel de Ruyter, Hannibal, Napoleon, Eisenhouwer en Julius Ceasar. Generaals van naam en faam. Tupperware, Geox, Nespresso, Aldi en Audi. Bedrijven van naam en faam. Strategy director bij GBE Communicatie Michiel Janzen brengt deze twee ogenschijnlijk diverse werelden samen in zijn boek Denken als Generaal.
interview
Marketing
27 april 2012
Paul Groothengel
2-3 minuten leestijd
Traditionele marketing is dood. Leve guerrillamarketing. Dat is de overtuiging van auteur en adviseur Cor Hospes. In zijn boek De guerrillamarketingrevolutie geeft hij diepgaand inzicht in de aard en werking van guerrillamarketing. En biedt hij een uitgebreide staalkaart aan guerrillastrategieën.
interview
Algemeen management
25 april 2012
Joep Schrijvers
9-12 minuten leestijd
Hij is in zijn vak de grootste. Tegenwoordig is hij ook hoogleraar in Groningen en leidt hij de jongste generatie op. De top van Nederland koestert hem en vreest hem. Hij onderzoekt, schrijft en staat graag op de bühne. De lat ligt voor hem altijd hoog. Zijn werk moet altijd voldoen aan het optimum van betrouwbaarheid én toegankelijkheid. Hij is de bestsellerauteur van het Het drama Ahold en De prooi. Van dat laatste boek draait nu een theatervoorstelling. Deze keer bij de boekenkast niemand minder dan onderzoeksjournalist Jeroen Smit.
interview
Marketing
23 april 2012
Pierre Pieterse
8-12 minuten leestijd
Marketing Management: Analysis, Planning, Implementation and Control van Philip Kotler zette het vakgebied marketing in een klap op de bedrijfskaart. Op strategisch niveau wel te verstaan, waarna al rap diverse ‘lijnextensies’ volgden. Bijna altijd instrumenteel en ook bijna altijd strak gesegmenteerd. De jongste loot aan de toch al niet zo oude boom is vooralsnog naamloos. Maar zeker is dat ‘social media’, ‘personal’ en ‘aandacht’ de voornaamste ingrediënten zullen zijn in het nieuwe marketingdieet.
interview
Marketing
23 april 2012
Hans van der Klis
5-7 minuten leestijd
De Tao van Service van Eric de Haan is een stevig pleidooi voor ‘klantgevoelige’ service. De titel lijkt misschien wat vaag, maar De Haan heeft zijn verhaal met behulp van wetenschappelijk onderzoek goed onderbouwd. ‘We redeneren nog te veel vanuit de zakelijke kant, waardoor service een trucje wordt dat bovendien niet te veel mag kosten.’
interview
Verandermanagement
20 april 2012
Erik de Vries
3-4 minuten leestijd
Onder leiding van de bekende veranderstrateeg Leon de Caluwé deed Valentin Bejan onderzoek naar de veranderagenda van tien invloedrijke Nederlandse consultants.
interview
Leiderschap
18 april 2012
Paul Groothengel
2-3 minuten leestijd
Wat voor leider ben ik? Dat is een vraag die iedere leider zichzelf wel eens stelt. Of in ieder geval zou moeten stellen, vinden de managementtrainers Carin Suurenbroek en Henk van de Steege. Zij schreven het boek Wat voor leider ben jij? waarin ze tien dimensies van leiderschap behandelen.
interview
Algemeen management
18 april 2012
Jeroen Ansink
12-18 minuten leestijd
Managementdenkers schieten op wetenschappelijk gebied tekort, zegt Gary Hamel. Daardoor hebben ze te weinig maatschappelijke relevantie en lopen ze het gevaar om nieuwe ontwikkelingen mis te lopen. ‘We hebben genoeg Newtons, maar te weinig Edisons.’
interview
Coaching en trainen
17 april 2012
Ronald Buitenhuis
2-4 minuten leestijd
Al gehoord van de Emotional Freedom Technique? De EMDR, neurofeedback of biografische methode? Of toch liever paardencoaching, stemcoaching, theorie U of de machtsdriehoek? Het zijn allemaal coachingsmodellen. Nu samengevat in Het Groot Coachingsmodellenboek. Alexandra Lindner en Anja Munters zijn twee van de auteurs.
interview
Persoonlijke effectiviteit
16 april 2012
Erik de Vries
5-7 minuten leestijd
Maritte Braspenning schreef (samen met Jolanda aan de Stegge) het boek Presenteren. In dit boek belicht zij, zoals de titel al suggereert, alle aspecten die nodig zijn voor het verzorgen van een goede presentatie. Hiervoor ging Braspenning te rade bij vijftien gerenommeerde presentatoren, die ze uitgebreid ondervroeg over de ‘do’s & dont’s’ van hun vak.
interview
Coaching en trainen
12 april 2012
Pierre Spaninks
4-6 minuten leestijd
Duurzame organisaties ontwikkel je door effectieve teams op te zetten en te zorgen voor open, eerlijke communicatie. De beste manier om dat voor elkaar te krijgen is groepscoaching, laat INSEAD-hoogleraar Manfred Kets de Vries zien in Het egeleffect.
interview
Coaching en trainen
11 april 2012
Hans van der Klis
5-7 minuten leestijd
Met het even speelse als gedegen Goed geselecteerd presenteren Monique Hampsink en Nanette Hagedoorn ‘een nieuwe aanpak van sollicitatieprocedures voor managers’. De twee auteurs van de bestseller Beweging in je brein beschrijven in hun nieuwe boek een groot aantal frisse werkvormen voor een effectief sollicitatiegesprek. ‘Na lezing van dit boek heb je geen duur werving- en selectiebureau meer nodig.’
interview
Leiderschap
11 april 2012
Erik de Vries
5-6 minuten leestijd
Goed leiderschap draait in essentie om contact, zo betoogt Menno Molendijk. Echt contact! Om dit te bereiken, introduceert hij in Leiderschap op een A4’tje zijn vier A’s, te weten: Aansluiten, Afspreken, Aanspreken, Afrekenen. Erik de Vries vroeg de auteur om tekst en uitleg.
interview
Organisatiekunde
10 april 2012
Bert Peene
4-5 minuten leestijd
ABP is een methode die ieder probleem terugbrengt tot redelijke proporties. In het boek Geen probleem: Een aanpak voor alle bedrijfskundige vragen en mysteries beschrijven Hans Heerkens en Arnold van Winden stap voor stap hoe je voor iedere bedrijfskundige puzzel de beste oplossing vindt. Managementboek Magazine sprak met Heerkens.
interview
Algemeen management
4 april 2012
Jeroen Ansink
4-6 minuten leestijd
Het bedrijfsleven staat een slagveld te wachten, voorspelt de Amerikaanse journalist William Taylor in Practically Radical. Omdat technologische doorbraken, mondialisering en overcapaciteit het mondiale speelveld dramatisch hebben veranderd, zijn ondernemingen die zichzelf niet opnieuw kunnen uitvinden ten dode opgeschreven. ‘Het is niet meer voldoende om in alle opzichten redelijk goed te zijn. The middle of the road is the road to nowhere geworden.’
interview
Communicatie en media
4 april 2012
Paul Groothengel
11-15 minuten leestijd
Je mag ‘m gerust de koning van het reputatiemanagement noemen. Cees van Riel introduceerde als eerste een concrete maatstaf om reputaties van bedrijven te meten. Waarmee hij aantoonde hoe groot het belang van reputatie kan zijn. Met zijn nieuwe boek De alignment-factor met als ondertitel ‘Leveraging the power of total stakeholder support’, gaat hij een flinke stap verder. Een gesprek met deze hoogleraar corporate communicatie over onder meer de wijze waarop je een langetermijnrelatie bouwt met al je stakeholders, de positie van de communicatieprofessional, en alignment-in-praktijk. ‘Bij Philips begon het proces van alignment bij de Board.’
interview
Algemeen management
4 april 2012
Joep Schrijvers
9-12 minuten leestijd
Hij lang, sportief en vooral een erg toegankelijke man. Vindt van zichzelf dat hij een opgeruimd karakter heeft. Zijn werkkamer is dan ook om door een ringetje te halen. Bij zijn bureau staat een bijzondere boekenkast, die je niet snel bij een hoogleraar zult aantreffen. Hij is dus wetenschapper, maar ook consultant en beslist geen moralist. Toch weet hij alles van morele dilemma’s af. Al meer dan twintig jaar zit hij in het vak van de bedrijfsethiek. Deze keer praat bij zijn boekenkast: professor Muel Kaptein.
interview
Marketing
2 april 2012
Linda Huijsmans
8-11 minuten leestijd
Steven Van Belleghem ontwikkelde het idee van word of mouth marketing. Dat hij daarmee de tijdgeest op zijn staart trapte, bewijst het succes van zijn vorige boek, De conversation manager. Nu is er de logische opvolger: De Conversation Company. De inhoud in één zin: richt de cultuur van je hele bedrijf in op de klant!