OnlineMagazine

Platform voor business professionals

Zoek in het Online Magazine

Gevonden artikelen

    Filteren 1

    Filter de resultaten

    Actieve filters 1

    Interview

    Rubriek

    Toon meer

    Online Magazine

    Auteur

    Toon meer

    Dossier

    Toon resultaten

    Interviews

    Interviews van Managementboek zijn onafhankelijk en komen tot stand in samenwerking met onafhankelijke journalisten.
    Pagina 88 van 2.343 resultaten
    interview
    Communicatie en media
    3 mei 2012
    Bert Peene
    5-7 minuten leestijd
    Mensenkennis is een must voor iedere vorm van communicatie. Niet alleen voor een goed persoonlijk gesprek, maar ook voor professionele communicatie. Dat eerste wisten we al lang, dat tweede blijkbaar niet. Waarom wordt falende communicatie anders zo vaak genoemd als oorzaak van mislukte fusies, cultuurtrajecten en andere vormen van organisatieverandering? Het inspireerde Floor de Ruiter tot het schrijven van een boek waarin hij een ‘tweezijdig communicatiemodel’ presenteert dat gericht is op ‘het creëren van verbinding’: ValueFraming.
    interview
    Internet en social media
    2 mei 2012
    Erwin Blom
    7-10 minuten leestijd
    Alles en iedereen staat altijd en overal met elkaar in contact. Dat is internet anno nu. Communicatie zonder grenzen, nieuwsverspreiding met de snelheid van het licht. Twitter is de hub die alle data, communicatie en informatie aan elkaar knoopt, en daarmee symbool is voor wat Erwin Blom in zijn gelijknamige boek De Realtime Revolutie noemt. De permanente connectie van mens en apparaat heeft ingrijpende gevolgen voor maatschappij en bedrijfsleven. Voor Managementboek Magazine zet hij een aantal gevolgen op rij.
    interview
    Algemeen management
    2 mei 2012
    Ronald Buitenhuis
    4-5 minuten leestijd
    Michiel de Ruyter, Hannibal, Napoleon, Eisenhouwer en Julius Ceasar. Generaals van naam en faam. Tupperware, Geox, Nespresso, Aldi en Audi. Bedrijven van naam en faam. Strategy director bij GBE Communicatie Michiel Janzen brengt deze twee ogenschijnlijk diverse werelden samen in zijn boek Denken als Generaal.
    interview
    Marketing
    27 april 2012
    Paul Groothengel
    2-3 minuten leestijd
    Traditionele marketing is dood. Leve guerrillamarketing. Dat is de overtuiging van auteur en adviseur Cor Hospes. In zijn boek De guerrillamarketingrevolutie geeft hij diepgaand inzicht in de aard en werking van guerrillamarketing. En biedt hij een uitgebreide staalkaart aan guerrillastrategieën.
    interview
    Algemeen management
    25 april 2012
    Joep Schrijvers
    9-12 minuten leestijd
    Hij is in zijn vak de grootste. Tegenwoordig is hij ook hoogleraar in Groningen en leidt hij de jongste generatie op. De top van Nederland koestert hem en vreest hem. Hij onderzoekt, schrijft en staat graag op de bühne. De lat ligt voor hem altijd hoog. Zijn werk moet altijd voldoen aan het optimum van betrouwbaarheid én toegankelijkheid. Hij is de bestsellerauteur van het Het drama Ahold en De prooi. Van dat laatste boek draait nu een theatervoorstelling. Deze keer bij de boekenkast niemand minder dan onderzoeksjournalist Jeroen Smit.
    interview
    Marketing
    23 april 2012
    Pierre Pieterse
    8-12 minuten leestijd
    Marketing Management: Analysis, Planning, Implementation and Control van Philip Kotler zette het vakgebied marketing in een klap op de bedrijfskaart. Op strategisch niveau wel te verstaan, waarna al rap diverse ‘lijnextensies’ volgden. Bijna altijd instrumenteel en ook bijna altijd strak gesegmenteerd. De jongste loot aan de toch al niet zo oude boom is vooralsnog naamloos. Maar zeker is dat ‘social media’, ‘personal’ en ‘aandacht’ de voornaamste ingrediënten zullen zijn in het nieuwe marketingdieet.
    interview
    Marketing
    23 april 2012
    Hans van der Klis
    5-7 minuten leestijd
    De Tao van Service van Eric de Haan is een stevig pleidooi voor ‘klantgevoelige’ service. De titel lijkt misschien wat vaag, maar De Haan heeft zijn verhaal met behulp van wetenschappelijk onderzoek goed onderbouwd. ‘We redeneren nog te veel vanuit de zakelijke kant, waardoor service een trucje wordt dat bovendien niet te veel mag kosten.’
    interview
    Verandermanagement
    20 april 2012
    Erik de Vries
    3-4 minuten leestijd
    Onder leiding van de bekende veranderstrateeg Leon de Caluwé deed Valentin Bejan onderzoek naar de veranderagenda van tien invloedrijke Nederlandse consultants.
    interview
    Leiderschap
    18 april 2012
    Paul Groothengel
    2-3 minuten leestijd
    Wat voor leider ben ik? Dat is een vraag die iedere leider zichzelf wel eens stelt. Of in ieder geval zou moeten stellen, vinden de managementtrainers Carin Suurenbroek en Henk van de Steege. Zij schreven het boek Wat voor leider ben jij? waarin ze tien dimensies van leiderschap behandelen.
    interview
    Algemeen management
    18 april 2012
    Jeroen Ansink
    12-18 minuten leestijd
    Managementdenkers schieten op wetenschappelijk gebied tekort, zegt Gary Hamel. Daardoor hebben ze te weinig maatschappelijke relevantie en lopen ze het gevaar om nieuwe ontwikkelingen mis te lopen. ‘We hebben genoeg Newtons, maar te weinig Edisons.’
    interview
    Coaching en trainen
    17 april 2012
    Ronald Buitenhuis
    2-4 minuten leestijd
    Al gehoord van de Emotional Freedom Technique? De EMDR, neurofeedback of biografische methode? Of toch liever paardencoaching, stemcoaching, theorie U of de machtsdriehoek? Het zijn allemaal coachingsmodellen. Nu samengevat in Het Groot Coachingsmodellenboek. Alexandra Lindner en Anja Munters zijn twee van de auteurs.
    interview
    Persoonlijke effectiviteit
    16 april 2012
    Erik de Vries
    5-7 minuten leestijd
    Maritte Braspenning schreef (samen met Jolanda aan de Stegge) het boek Presenteren. In dit boek belicht zij, zoals de titel al suggereert, alle aspecten die nodig zijn voor het verzorgen van een goede presentatie. Hiervoor ging Braspenning te rade bij vijftien gerenommeerde presentatoren, die ze uitgebreid ondervroeg over de ‘do’s & dont’s’ van hun vak.
    interview
    Coaching en trainen
    12 april 2012
    Pierre Spaninks
    4-6 minuten leestijd
    Duurzame organisaties ontwikkel je door effectieve teams op te zetten en te zorgen voor open, eerlijke communicatie. De beste manier om dat voor elkaar te krijgen is groepscoaching, laat INSEAD-hoogleraar Manfred Kets de Vries zien in Het egeleffect.
    interview
    Coaching en trainen
    11 april 2012
    Hans van der Klis
    5-7 minuten leestijd
    Met het even speelse als gedegen Goed geselecteerd presenteren Monique Hampsink en Nanette Hagedoorn ‘een nieuwe aanpak van sollicitatieprocedures voor managers’. De twee auteurs van de bestseller Beweging in je brein beschrijven in hun nieuwe boek een groot aantal frisse werkvormen voor een effectief sollicitatiegesprek. ‘Na lezing van dit boek heb je geen duur werving- en selectiebureau meer nodig.’
    interview
    Leiderschap
    11 april 2012
    Erik de Vries
    5-6 minuten leestijd
    Goed leiderschap draait in essentie om contact, zo betoogt Menno Molendijk. Echt contact! Om dit te bereiken, introduceert hij in Leiderschap op een A4’tje zijn vier A’s, te weten: Aansluiten, Afspreken, Aanspreken, Afrekenen. Erik de Vries vroeg de auteur om tekst en uitleg.
    interview
    Organisatiekunde
    10 april 2012
    Bert Peene
    4-5 minuten leestijd
    ABP is een methode die ieder probleem terugbrengt tot redelijke proporties. In het boek Geen probleem: Een aanpak voor alle bedrijfskundige vragen en mysteries beschrijven Hans Heerkens en Arnold van Winden stap voor stap hoe je voor iedere bedrijfskundige puzzel de beste oplossing vindt. Managementboek Magazine sprak met Heerkens.
    interview
    Algemeen management
    4 april 2012
    Jeroen Ansink
    4-6 minuten leestijd
    Het bedrijfsleven staat een slagveld te wachten, voorspelt de Amerikaanse journalist William Taylor in Practically Radical. Omdat technologische doorbraken, mondialisering en overcapaciteit het mondiale speelveld dramatisch hebben veranderd, zijn ondernemingen die zichzelf niet opnieuw kunnen uitvinden ten dode opgeschreven. ‘Het is niet meer voldoende om in alle opzichten redelijk goed te zijn. The middle of the road is the road to nowhere geworden.’
    interview
    Communicatie en media
    4 april 2012
    Paul Groothengel
    11-15 minuten leestijd
    Je mag ‘m gerust de koning van het reputatiemanagement noemen. Cees van Riel introduceerde als eerste een concrete maatstaf om reputaties van bedrijven te meten. Waarmee hij aantoonde hoe groot het belang van reputatie kan zijn. Met zijn nieuwe boek De alignment-factor met als ondertitel ‘Leveraging the power of total stakeholder support’, gaat hij een flinke stap verder. Een gesprek met deze hoogleraar corporate communicatie over onder meer de wijze waarop je een langetermijnrelatie bouwt met al je stakeholders, de positie van de communicatieprofessional, en alignment-in-praktijk. ‘Bij Philips begon het proces van alignment bij de Board.’
    interview
    Algemeen management
    4 april 2012
    Joep Schrijvers
    9-12 minuten leestijd
    Hij lang, sportief en vooral een erg toegankelijke man. Vindt van zichzelf dat hij een opgeruimd karakter heeft. Zijn werkkamer is dan ook om door een ringetje te halen. Bij zijn bureau staat een bijzondere boekenkast, die je niet snel bij een hoogleraar zult aantreffen. Hij is dus wetenschapper, maar ook consultant en beslist geen moralist. Toch weet hij alles van morele dilemma’s af. Al meer dan twintig jaar zit hij in het vak van de bedrijfsethiek. Deze keer praat bij zijn boekenkast: professor Muel Kaptein.
    interview
    Marketing
    2 april 2012
    Linda Huijsmans
    8-11 minuten leestijd
    Steven Van Belleghem ontwikkelde het idee van word of mouth marketing. Dat hij daarmee de tijdgeest op zijn staart trapte, bewijst het succes van zijn vorige boek, De conversation manager. Nu is er de logische opvolger: De Conversation Company. De inhoud in één zin: richt de cultuur van je hele bedrijf in op de klant!

      Personen

        Trefwoorden