OnlineMagazine
Platform voor business professionals
Filteren
1
Strategisch management
Hier vindt u artikelen rond boeken over organisatiestrategie. Van Business Model Canvas en HPO tot scenarioplanning. Voor wie met de toekomst van organisaties bezig is.
Pagina 40 van 1.421 resultaten
interview
Strategisch management
8 juni 2016
Ronald Buitenhuis
4-6 minuten leestijd
KPI’s worden veel te vaak gekoppeld aan het organigram in plaats van dat ze in relatie tot elkaar staan. ‘En dan verworden ze tot een orkest dat niet harmonieus samenspeelt’, stelt Peter Geelen in zijn boek KPI’s die wél werken. ‘Ik denk dat nog geen twee procent van de bedrijven KPI’s wel juist inzet.’
column
Organisatiekunde
3 juni 2016
Martin van Staveren
3-4 minuten leestijd
Onlangs schreef ik een recensie over het fascinerende boek Management in Singularity. Het tijdperk van singularity breekt aan op het moment dat de mens niet meer nodig is om computers en robots te programmeren. Die zijn dan zelflerend.
recensie
Strategisch management
1 juni 2016
Peter van der Wel
3-4 minuten leestijd
In april van dit jaar verscheen een boek met een veelbelovende titel: The Third Wave met Steve Case als auteur. Veelbelovend omdat er al in 1980, een intussen beroemd boek verscheen met dezelfde titel.
recensie
Strategisch management
30 mei 2016
Sjors van Leeuwen
3-5 minuten leestijd
Nog steeds mislukt het merendeel van alle nieuwe producten, diensten en oplossingen. Succesvol innoveren is moeilijker dan je denkt. Veel bedrijven worstelen met innovatie en hoe ze een succesvol innovatietraject kunnen opzetten. Voor hen is er nu het boek Het innovatiedoolhof. Het boek laat zien hoe organisaties kunnen ontsnappen uit het innovatiedoolhof en met meer succes innovaties op de markt kunnen brengen.
recensie
Strategisch management
27 mei 2016
Martin van Staveren
4-6 minuten leestijd
Management in Singularity doet wat het beschrijft: met exponentiële snelheid verovert het een toppositie als managementboek. En dat is niet meer dan logisch. Dit is namelijk een boek waarvan er jaarlijks maar enkele verschijnen. Ik heb het binnen 24 uur uitgelezen en voel de naschokken nog. Wat maakt het tot zo’n sterk boek?
preview
Strategisch management
27 mei 2016
Sjors van Leeuwen
3-4 minuten leestijd
De wereld verandert steeds sneller en bedrijven moeten sneller mee veranderen om te kunnen overleven. Bedrijven die dat nalaten krijgen het moeilijk. Denk aan de teloorgang van bekende namen als Nokia, Digital, Free Record Shop, Polare, Hyves en V&D. Maar hoe voorkom je dat? Hoe word je als organisatie sneller en wendbaarder? In Hoe agile is jouw strategie? geeft Sjors van Leeuwen concrete inzichten, voorbeelden, handvatten en tips over hoe je dat kunt aanpakken. Een preview.
recensie
Algemeen management
24 mei 2016
Ronald Buitenhuis
1-2 minuten leestijd
We leven in tijden van complexity economics. Door heftige bewegingen (de bekende ‘turbulente tijden’) komt er geen mooi evenwicht meer tot stand. Langetermijnstrategieën zijn exit.
nieuws
Communicatie en media
23 mei 2016
Pierre Pieterse
Op woensdag 25 mei wordt voor de eerste keer ‘Het grootste kennisfestival van Nederland’ georganiseerd, met een indrukwekkende line-up. Ruim van tevoren uitverkocht, maar gelukkig via een speciaal in het leven geroepen livestream vanuit de luie stoel te volgen.
recensie
Strategisch management
19 mei 2016
Henny Portman
5-7 minuten leestijd
Leo Kerklaan neemt je in zijn boek De wendbare organisatie. Agility based strategy in de praktijk mee in de wereld van strategie-ontwerp, strategie-implementatie en het inrichten van feedback-loops.
preview
Strategisch management
18 mei 2016
Stephan van den Broek
4-5 minuten leestijd
Lineair denken moet worden ingewisseld voor het exponentiële disruptieve denken om de razendsnelle veranderingen te kunnen bijbenen. Hoe je dat als organisatie doet staat te lezen in Management in Singularity. Een preview.
recensie
Strategisch management
18 mei 2016
Sjors van Leeuwen
Klantgericht ondernemen en innovatie staan meer dan ooit in de belangstelling. De stroom boeken over deze onderwerpen houdt gestaag aan. Zo is er ‘Customer Innovation – Waarom de klant centraal staat in bedrijfsinnovatie’ van Marion Debruyne, hoogleraar marketing, strategie en innovatie bij Vlerick Business School. Ik was benieuwd wat dit boek zou toevoegen aan alle eerder verschenen boeken op dit gebied.
preview
Algemeen management
17 mei 2016
Anita Elberse
4-6 minuten leestijd
Anita Elberse kreeg voor haar onderzoek exclusieve toegang tot enkele van de succesvolste entertainmentmerken ter wereld, en in Blockbusters legt ze uit hoe in de entertainmentindustrie hits worden gemaakt. Een preview.
recensie
Strategisch management
13 mei 2016
Sjors van Leeuwen
Het leven is door de economische, maatschappelijke en culturele crisis voorgoed veranderd. We hebben te maken met ‘het nieuwe normaal’ want ‘business as usual’ komt niet meer terug. Nog nooit was het zo noodzakelijk om uw organisatie klaar te stomen voor de toekomst. Deze nieuwe tijd vraagt om organisaties die even daadkrachtig zijn als wendbaar.
nieuws
Economie
12 mei 2016
Jeroen Ansink
3-5 minuten leestijd
Wat leest Amerika en wat waait waarschijnlijk over naar Nederland? ‘Onze man in de VS’ Jeroen Ansink doet maandelijks een rondje boekwinkels in New York.
recensie
Algemeen management
11 mei 2016
Patrick Davidson
4-5 minuten leestijd
Een nieuw boek van Robert Quinn, een van de pioniers op het gebied van positiviteit binnen organisaties. Zo’n titel spreekt me natuurlijk aan en dus duik ik in de vertaling die deze winter uitkwam.
achtergrond
Marketing
9 mei 2016
Robert Buisman
5-7 minuten leestijd
Technologie is mooi, maar niet genoeg. Ook een menselijke, sociale en duurzame opstelling zorgen in de nieuwe tijd voor succes en - daaruit voortvloeiend - een goed financieel resultaat.
recensie
Strategisch management
3 mei 2016
Sjors van Leeuwen
4-6 minuten leestijd
Hoe overleef je als organisatie in de nieuwe economie en kom je daar zelfs sterker uit tevoorschijn? Het antwoord ligt volgens organisatieadviseur Leo Kerklaan in het gebruik van een ‘agility based strategy’. Zo’n strategie zorgt ervoor dat je beter kunt omgaan met onzekerheid en complexiteit.
recensie
IT-management / ICT
20 april 2016
Nico Jong
2-3 minuten leestijd
De omgeving versnelt en veel organisaties hebben moeite om dat tempo bij te houden. Consumenten zijn geen passief doelpubliek meer, maar communiceren zelf actief.
recensie
Strategisch management
15 april 2016
Freija van Duijne
5-6 minuten leestijd
The Oxford Scenario Planning Approach is an established paradigm in strategic foresight. The Oxford Scenario Programme offers a world class education in scenario planning. Therefore, it is great news that the two main faculty representatives, Angela Wilkinson and Rafael Ramirez , have coauthored this book building on their shared and different experiences and insights.
achtergrond
Leiderschap
13 april 2016
Robert Buisman
5-7 minuten leestijd
SNS kwam een aantal jaren geleden met de kreet: 'Banken moeten weer normaal gaan doen'. Toen een spraakmakende zin, waarvan we allemaal weten waar die vandaan kwam.