OnlineMagazine
Platform voor business professionals
Filteren
1
Strategisch management
Hier vindt u artikelen rond boeken over organisatiestrategie. Van Business Model Canvas en HPO tot scenarioplanning. Voor wie met de toekomst van organisaties bezig is.
Pagina 37 van 1.421 resultaten
preview
Algemeen management
24 oktober 2016
Jeroen Kemperman
3-4 minuten leestijd
In november verschijnt het 4e deel in de reeks Briljante businessmodellen. Dit keer zoomen de auteurs in op de foodsector en ook in dit deel krijgen we cases uit verleden, heden en de toekomst. Onder het motto: A Business Carol - The Case of Business Past, Present and Future geeft Kemperman alvast een drietal cases weg. Vandaag: Het heden.
recensie
Strategisch management
24 oktober 2016
Renze J. Klamer
3-5 minuten leestijd
Toen ik Kus de visie wakker in handen kreeg was mijn eerste reactie: alweer een boek over het nut en de noodzaak van visies en visie ontwikkelingen. Wat een gedoe. Alweer een boek dat mij vertelt hoe belangrijk het is om een visie te hebben…
nieuws
Strategisch management
20 oktober 2016
Hans van der Klis
3-4 minuten leestijd
Eigenlijk is het merkwaardig dat de markt voor management-
en andere businessboeken zo georiënteerd is op de Verenigde Staten: Duitsland
is sinds jaar en dag onze belangrijkste handelspartner. Het discours bij onze
oosterburen verschilt bovendien niet eens zo heel erg van het onze, bleek dit
jaar tijdens de Buchmesse in
Frankfurt.
nieuws
Ondernemen
20 oktober 2016
Bertrand Weegenaar
4-5 minuten leestijd
Het is herfst. De tijd van bockbier, Beaujolais Primeur, en reflectie. Om langzaam naar achteren te kijken en strategisch naar voren. Om op de hei de eerste kladversies van 2017 uit te werken. Sinds een aantal jaren komen dan niet de rollen brown paper, sticky notes en stiften, maar de canvassen op tafel.
recensie
Algemeen management
20 oktober 2016
Pierre Pieterse
1-2 minuten leestijd
Waar goede managers zich tevreden stellen met het behalen van hun doelstellingen en het motiveren van hun team, daar gaat de superbaas een stapje verder, stelt Sydney Finkelstein in Superbosses. Door zich te constant omringen met ruw talent en dat optimaal te ontwikkelen, tillen superbazen hun hele omgeving naar een hoger niveau. Veel van deze protégés komen uiteindelijk zelf ook op een toppositie terecht, zodat elke superbaas kan buigen op een aantoonbaar track record.
recensie
Internet en social media
19 oktober 2016
Pierre Pieterse
1-2 minuten leestijd
In haar vorige boek Mentaal Kapitaal beschreef psycholoog Elke Geraerts, die academische posities bekleedde bij Harvard, Maastricht en Rotterdam, hoe het succes van een organisatie afhankelijk is van het mentale vermogen van haar medewerkers, ‘zoals het succes van een sportteam wordt bepaald door het fysieke vermogen van de atleten’. In het boek onderscheidt ze vier interventies die een hefboomeffect hebben op veerkracht: zelfcontrole, optimisme, aandacht en bewustzijn. Alle vier deze ‘hefbomen’ zijn te trainen.
preview
Algemeen management
12 oktober 2016
Jeroen Kemperman
3-4 minuten leestijd
In november verschijnt het 4e deel in de reeks Briljante businessmodellen. Dit keer zoomen de auteurs in op de foodsector en ook in dit deel krijgen we cases uit verleden, heden en de toekomst. Onder het motto: A Business Carol - The Case of Business Past, Present and Future geeft Kemperman alvast een drietal cases weg. Deze week: Het verleden.
recensie
IT-management / ICT
7 oktober 2016
Sjors van Leeuwen
2-3 minuten leestijd
Winnen in een digitale wereld, hoe doe je dat? Simpel, door plug&play te zijn. Denk aan Apple, Tesla, Uber en AirBnB. Snel en flexibel kunnen aanhaken bij de kennis en competenties van anderen en die anderen toelaten binnen jouw wereld zodat je slim kunt voortbouwen op de kennis van gebruikers.
recensie
Strategisch management
5 oktober 2016
Sjors van Leeuwen
3-4 minuten leestijd
In Ontwerp Betere Business van Patrick van der Pijl en zijn co-auteurs vind je twintig tools, achtenveertig casestudies, bijna veertig insidertips en nog veel meer. Een prachtig vormgegeven toolbox voor het ontwerpen van businessmodellen die het verschil maken.
preview
IT-management / ICT
3 oktober 2016
Maurits Kreijveld
4-5 minuten leestijd
In zijn nieuwe boek De plug&play-organisatie helpt Maurits Kreijveld organisaties op weg om zich klaar te maken voor het digitale tijdperk. Een preview.
column
Organisatiekunde
3 oktober 2016
Danielle Braun
3-4 minuten leestijd
Toen ik 18 was begon ik vol overgave aan mijn studie culturele antropologie. Mijn ouders deelden mijn enthousiasme, maar waren ook wat bezorgd. Hoe zou hun dochter ooit haar geld kunnen verdienen met vage rituelen en verhalen van volken ver weg?
recensie
Leiderschap
29 september 2016
Pierre Pieterse
1-2 minuten leestijd
Succesvol overtuigen is niet alleen een kwestie van wát je zegt, stelt Robert Cialdini in Pre-suasion. Minstens zo belangrijk is het cruciale moment vóórdat die boodschap wordt geleverd.
interview
Advisering
27 september 2016
Paul Groothengel
7-10 minuten leestijd
Denk als een designer en ontwerp van daaruit betere businessconcepten. Dat is het motto van Patrick van der Pijl in zijn boek Ontwerp Betere Business. ‘De meeste managers zien hun businessmodel als een invuloefening. Je doet dat één keer en hoeft er vervolgens jaren niet meer naar om te kijken. Een misvatting.’
recensie
Strategisch management
23 september 2016
Nico Jong
2-3 minuten leestijd
Een van de karakteristieken die de mens van de dieren onderscheidt, is het vermogen tot strategisch gedrag. Mensen gedragen zich onderling vaak strategisch. Dat kan het vertrouwen ernstig schaden, of het kan irrationele uitkomsten van besluitvorming verklaren.
interview
Marketing
23 september 2016
Pierre Spaninks
7-10 minuten leestijd
Veel bedrijven zijn minder winstgevend dan zou kunnen. Hoogleraar marketing en innovatie Stefan Stremersch daagt ondernemers uit meer ambitie aan de dag te leggen en helpt hen die ook waar te maken. In Kiezen voor winst stelt hij een leiderschapsmodel voor dat een structurele oplossing belooft voor drie klassieke strategische dilemma’s.
opinie
Algemeen management
23 september 2016
Nienke van Oeveren
1-2 minuten leestijd
Als businesscoach hielp Laura Babeliowsky de afgelopen 13 jaar met haar Bouw een bloeiend bedrijf-programma duizenden zzp’ers aan meer klanten, meer geld en meer plezier. Ze vertelt over haar favoriete boeken.
recensie
IT-management / ICT
22 september 2016
Gerhart van Dorp
Informatietechnologie ontwikkelt zich in razend tempo, of zoals Karin Zwiggelaar en Antoon van Luxemburg in hun boek ‘CIO 3.0’, stellen: ‘technologie staat in de hoogste versnelling’. Technologie speelt een sleutelrol bij de het experimenteren met en transformeren naar nieuwe bedrijfsmodellen. De auteurs van dit boek houden een spiegel voor welke impact dit heeft op de functie van Chief Information Officer.
preview
Marketing
19 september 2016
Stefan Stremersch
3-5 minuten leestijd
Kiezen voor winst laat je kennismaken met organisaties die winnen en legt uit hoe ze dat doen. De vele voorbeelden inspireren en versterken jouw ambitie om te sturen naar meer winst. Het toont hoe je de juiste keuzes maakt en hoe je mensen meekrijgt in de juiste richting. In deze preview licht Stefan Stremersch een tipje van de sluier.
recensie
IT-management / ICT
19 september 2016
Melle de Vries
3-5 minuten leestijd
Het is geen nieuws dat we leven in een zeer dynamisch tijdperk met een steeds belangrijkere rol voor ICT. Organisaties hebben mensen nodig die de hiermee gepaard gaande transities kunnen vormgeven om succesvol te zijn.
preview
Reclame en verkoop
16 september 2016
Marian Dingena
3-4 minuten leestijd
Het commerciële landschap verandert, reden voor een herziene editie van Key-accountmanagement. Marian Dingena legt in deze preview uit waarom.