OnlineMagazine
Platform voor business professionals
Filteren
1
Strategisch management
Hier vindt u artikelen rond boeken over organisatiestrategie. Van Business Model Canvas en HPO tot scenarioplanning. Voor wie met de toekomst van organisaties bezig is.
Pagina 20 van 1.423 resultaten
recensie
Strategisch management
28 juni 2019
Han van der Pool
2-3 minuten leestijd
Traditionele managementbenaderingen werken niet meer in complexe omgevingen en in situaties waarin waarde voortkomt uit voortdurende experimenten en het gezamenlijk leren. De leiders van vandaag moeten begrijpen hoe ze complexe samenwerkingen kunnen vormgeven en hoe ze innovatie kunnen versnellen.
recensie
Algemeen management
25 juni 2019
Edwin Tuin
1-2 minuten leestijd
De Formule 1 is hot; mede door het succes van Max Verstappen. Een Formule 1 team is daarnaast een prima casus voor - wat ik noem - een ‘high performance' organisatie. Zo blijkt ook uit het boek Formule X.
preview
Strategisch management
25 juni 2019
Jan Heuvel
2-3 minuten leestijd
Wat koop je zelf liever? Een ijskoude kloon, of een merk of product waarbij je voelt: ‘Hee, dat gaat over mij!' Waarom is de wereld dan zo vol klonen?
interview
Strategisch management
25 juni 2019
Hans van der Klis
7-10 minuten leestijd
Strategie-expert Camilla van den Boom helpt bedrijven sterker, slimmer en sneller te worden in de grillige wereld van nu. Niet met behulp van een strategie die jaren kost om te bepalen en uit te rollen, maar door elke dag, elke week, elke maand, elk kwartaal nieuwe stappen te zetten om hun doel te halen.
recensie
Strategisch management
21 juni 2019
Jacques Koster
3-4 minuten leestijd
Een van mijn eerste gedachten toen ik het boek De onsterfelijke onderneming in handen kreeg: hoezo, overleven in disruptieve tijden? Weer dat modewoord ‘disruptief'. Maar de namen van de CEO's onder die titel, waaronder Colruyt maken me nieuwsgierig.
recensie
Strategisch management
21 juni 2019
Sjors van Leeuwen
4-6 minuten leestijd
Bedrijven kunnen niet meer vertrouwen op hun langetermijnplannen en jaarplannen zijn vaak al weer achterhaald als de inkt nog nat is. Bedrijven moeten hun strategieproces anders gaan inrichten en daarvoor bevat het boek 3458 een concrete aanpak.
recensie
Strategisch management
21 juni 2019
Freija van Duijne
1-2 minuten leestijd
Je hoort het steeds vaker in discussies over klimaatverandering of ieder ander onderwerp dat met verduurzaming te maken heeft. Er is tegenwoordig altijd wel iemand die zegt: ‘Er zijn gewoon te veel mensen op deze planeet. De enige oplossing is minder mensen.’
recensie
Algemeen management
20 juni 2019
Henny Portman
3-4 minuten leestijd
Jurriaan Kamer en Rini van Solingen hebben met Formule X - Hoe zorg je voor extreme versnelling in je organisatie? een businessroman geschreven waaruit duidelijk wordt welke stappen je moet ondernemen om de time-to-market in je eigen organisatie drastisch te versnellen.
recensie
Strategisch management
19 juni 2019
Sjors van Leeuwen
3-4 minuten leestijd
Product, prijs en kwaliteit zijn steeds minder onderscheidend in het gevecht om de klant. Nu alles een commodity wordt, zit er maar één ding op: vernieuwen en zo een onweerstaanbaar bedrijf worden. Dat is de boodschap van het boek De onweerstaanbaarheidstheorie.
recensie
Strategisch management
18 juni 2019
Peter de Roode
3-5 minuten leestijd
In dit boek beschrijft de CEO van organisatie Protime waarom en hoe hij stuurt op een sterke bedrijfscultuur. Een verrassend boek met veel inzichten die aanzetten tot nadenken.
interview
Algemeen management
17 juni 2019
Ronald Buitenhuis
4-6 minuten leestijd
Bij een Formule 1-team werken circa 1.000 mensen aan 2 auto's. Voor ‘slechts' 20 races van anderhalf uur. Een jaar lang constante focus, constant veranderen.
recensie
Strategisch management
17 juni 2019
Jan Hoogstra
4-5 minuten leestijd
Waar staan wij als mensheid over een aantal jaren/decennia? De digitalisering gaat erg hard, computers en robots nemen ons werk over. Digitalisering speelt in alle sectoren van de economie, maar ook thuis.
recensie
Strategisch management
27 mei 2019
Peter Streefkerk
5-8 minuten leestijd
Mislukken kun je leren én is tegelijkertijd ontzettend waardevol. Dat klinkt op het eerste gezicht misschien raar en tegenstrijdig. Toch is het zo, zo lezen we in Instituur voor Briljante Mislukkingen van Paul Louis Iske.
interview
Algemeen management
26 mei 2019
Ronald Buitenhuis
3-5 minuten leestijd
Kunst en koken als metafoor voor veranderen. Letterlijk ruiken en ervaren hoe verandering proeft en eruitziet. Het kan. Arend Ardon zal het met anderen laten zien en ervaren tijdens het Veranderkracht-event op 15 november in Driebergen. Een gesprek.
interview
Algemeen management
25 mei 2019
Ronald Buitenhuis
5-7 minuten leestijd
Eigenlijk is er sinds Thorbecke (rond 1850) bij de overheid weinig veranderd, betoogt succesauteur Menno Lanting. Nog altijd zijn de bestuursorganen gemeenten, provincies, rijk en ministeries. Lanting: ‘Den Haag is beperkt in innovatie.’
recensie
Strategisch management
24 mei 2019
Eric van Arendonk
1-2 minuten leestijd
Overleven in disruptieve tijden luidt de ondertitel De onsterfelijke onderneming. De auteur neemt de geschiedenis van Apple om te omschrijven hoe je dat doet. Apples successen en mislukkingen lopen dan ook als een rode draad door het boek.
recensie
Strategisch management
14 mei 2019
Carla Verwijs
1-2 minuten leestijd
‘Maar we hebben het altijd al zo gedaan’, hoor je iemand zeggen. Je innovatieharen gaan overeind staan. Gelukkig ben je voorbereid op een ‘nee’ en kun je het ombuigen naar een ‘ja’ door te laten zien hoe de wereld (ja, ook die van je bedrijf) is veranderd. In gedachten bedank je Gijs van Wulfen met zijn boek Inspiratie voor Innovatie, die je wees op deze ‘nee’.
interview
Strategisch management
14 mei 2019
Jeroen Ansink
4-6 minuten leestijd
Bij Founders Space begeleidt Steve S. Hoffman startups en organisaties in innovatie. In zijn onlangs in het Nederlands verschenen boek Olifanten laten vliegen – Radicale innovatie in organisaties beschrijft hij wat we van succesvolle startups kunnen leren. ‘Steek niet te veel tijd in een idee, maar liever in het vinden van de juiste mensen.’
column
Internet en social media
14 mei 2019
Pierre Pieterse
2-3 minuten leestijd
Alles transactie van het INNOPAY-trio Shikko Nijland, Chiel Liezenberg en Douwe Lycklama mag zich dit hele jaar Managementboek van het Jaar noemen. Zonder meer een verdienstelijke winnaar.
recensie
Strategisch management
13 mei 2019
Freija van Duijne
2-3 minuten leestijd
Alle beslissingen die we nu nemen, klein of groot, zijn van invloed op de toekomst. Maar hoe nemen we eigenlijk beslissingen? En vooral, hoe nemen we de belangrijke beslissingen in ons werk en in ons leven?