OnlineMagazine
Platform voor business professionals
Filteren
1
Strategisch management
Hier vindt u artikelen rond boeken over organisatiestrategie. Van Business Model Canvas en HPO tot scenarioplanning. Voor wie met de toekomst van organisaties bezig is.
Pagina 19 van 1.424 resultaten
interview
Strategisch management
28 oktober 2019
Ronald Buitenhuis
6-9 minuten leestijd
Veel organisaties en managers staren zich blind op technologie als het over innoveren gaat. Ze vergeten dat zelforganisatie, dienend leiderschap, slimmer werken en co-creatie minstens zo belangrijk zijn voor innovatie. Hoogleraar strategisch management en innovatie aan de Amsterdam Business School Henk Volberda schreef een boek over innoveren.
nieuws
Leiderschap
24 oktober 2019
Karin de Zwaan
1-2 minuten leestijd
Noordhoff, alom bekend als uitgever van educatieve boeken en de Bosatlas, start vandaag onder de naam Noordhoff Business met het uitgeven van boeken voor professionals. De boeken zijn bedoeld voor nieuwsgierige professionals die zich willen verbreden en verdiepen. Professionals die hun huidige werk beter willen doen én zich voor willen bereiden op hun carrière van morgen.
preview
Strategisch management
22 oktober 2019
Karel van Berkel
2-3 minuten leestijd
Wicked World gaat over het effectief aanpakken van complexe vraagstukken. Dit thema ligt ons als auteurs aan het hart om verschillende redenen. Wij schreven dit boek omdat wij ervan overtuigd zijn dat alleen bredere aanpakken helpen bij het oplossen van complexe vraagstukken.
recensie
Strategisch management
21 oktober 2019
Hans van der Loo
5-8 minuten leestijd
In de vroege ochtend van 30 januari 1968, een dag die normaliter in het teken stond van feestelijkheden naar aanleiding van de viering van Vietnamese nieuwe jaar, begon het Noord-Vietnamese leger een verrassingsaanval op het Amerikaanse leger.
preview
IT-management / ICT
11 oktober 2019
Eric de Groot
3-4 minuten leestijd
We leven in een tijd van ongekende turbulentie. De ene verandering werkt als een katalysator voor de andere. Bedrijven hebben moeite om zich in deze wereld staande te houden.
preview
Strategisch management
8 oktober 2019
Bart Bossink
1-2 minuten leestijd
Regie over innovatie van Bart Bossink demystificeert innovatie, maakt het behapbaar en stelt de haalbaarheid van innovatiedoelen centraal, zonder voorbij te gaan aan de complexiteit ervan. Een preview.
recensie
Strategisch management
1 oktober 2019
Elly Stroo Cloeck
3-4 minuten leestijd
3458 - klinkt geheimzinnig. Is het niet. Met 3458 vertaal je de ambitie van de organisatie op de lange termijn naar prioriteiten voor de komende 3 maanden, deze zet je om in acties voor elk van de komende 4 weken, 5 dagen en 8 uur. Elke week bespreek je de lopende acties in de standup, elke maand de resultaten in de meetup en elk kwartaal de plannen voor de volgende periode in de cleanup.
recensie
interview
Strategisch management
19 september 2019
Peter Spijker
4-6 minuten leestijd
Met de komst van nieuwe technologieën en nieuwe businessmodellen moeten bedrijven innoveren om te kunnen overleven. Ze steken daarom veel tijd en geld in innovatie en leggen meestal de nadruk op de creatieve kant. In Grip op innovatie geeft auteur Jasper Baggerman aan dat innovatie ook een zakelijke kant heeft. Zijn ervaring is dat bij veel organisaties de balans tussen creativiteit en daadkracht ontbreekt. Vernieuwing wordt dan een doel op zich en de resultaten uit innovatie vallen tegen. Hij ontwikkelde de Cycle of Innovation om organisaties gestructureerd en resultaatgericht te laten innoveren.
nieuws
Algemeen management
18 september 2019
Pierre Pieterse
1-2 minuten leestijd
Ondernemingen moeten zich richten op de reis, en niet om de bestemming, schrijft Simon Sinek in Het oneindige spel. Het bedrijfsleven is geen wedstrijd die gewonnen moet worden, maar een oneindig spel, waarbij de regels telkens veranderen en winst en verlies een relatieve betekenis hebben.
interview
Algemeen management
18 september 2019
Ronald Buitenhuis
4-5 minuten leestijd
Er is weer een mooie line-up voor de zesde editie van het seminar Veranderkracht. Van tribes en speedboten tot vucajazz, en van A.I. tot het Westland als apotheek van de wereld. Inhoudelijke state- of-the-art managementtheorie afgewisseld met zintuigelijke ervaringen van smaak, geur en gehoor. Een seminar over de meest actuele wijzen om te overleven in de digitale transitie. ‘Veranderen is niet langer van klusje naar klusje met daartussen een stabiele fase, het is een constant bewegen.'
interview
Algemeen management
18 september 2019
Lex van Almelo
5-7 minuten leestijd
Al rond 1970 speelde acteur Ton van Duijnhoven in het satirische programma Hadimassa een partyrobot. Een halve eeuw later vervullen robots hele simpele informatietaken bij de receptie van banken, op grote evenementen of winkels in Japan. In Artificial intelligence in actie schrijft consultant Muriël Serrurier Schepper, samen met AI-ontwerper/bouwer Taco Hiddink, wat je wel en niet kunt met AI en wat de succesfactoren zijn om het toe te passen in een organisatie. ‘Je moet eerst begrijpen wat AI is voordat je zelf ideeën kunt verzinnen.’
recensie
Strategisch management
10 september 2019
Carla Verwijs
2-3 minuten leestijd
Annet Aris schreef jarenlang columns voor het Financieele Dagblad. Deze heeft ze geselecteerd, gecategoriseerd en herschreven voor het boek Wegwijzer in het digitale doolhof. Een boek voor beslissers die voor de moeilijke opgave staan mee te gaan met ontwikkelingen of nog even te wachten.
recensie
Strategisch management
29 augustus 2019
Elly Stroo Cloeck
3-4 minuten leestijd
Zou je jouw dienst kunnen innoveren? Bijvoorbeeld door het (gedeeltelijk) te vervangen door een gestandaardiseerd product? Er zo een Service-As-A-Product van kunnen maken door AI te gebruiken?
column
Internet en social media
29 augustus 2019
Pierre Pieterse
2-3 minuten leestijd
‘Het lijkt me niet waarschijnlijk dat zo’n akelig iemand een groots bedrijf voor de lange termijn kan creëren. Ik geloof domweg niet dat de slechterik uiteindelijk aan het langste eind trekt.’ Aldus hedgefonds-miljardair Julian Robertson die na het lezen van Steve Jobs, de biografie zijn aandelen Apple verkocht.
interview
Strategisch management
12 augustus 2019
Pierre Spaninks
7-10 minuten leestijd
Merkstrateeg Fons van Dyck stelt zich in De onsterfelijke onderneming de vraag hoe een bedrijf overleeft in disruptieve tijden. Vakgenoten noemen het een werk van wereldklasse. Alle reden om de auteur op te zoeken voor een interview. ‘Bij Apple is alleen de identiteit nooit veranderd. Al het andere wel.'
recensie
Strategisch management
19 juli 2019
Nico Jong
2-3 minuten leestijd
Camilla van den Boom heeft een boek geschreven voor directeuren en managers die hun organisatie sterker, slimmer en sneller willen maken. De intrigerende titel 3458 trekt in ieder geval de aandacht.
recensie
Algemeen management
10 juli 2019
Henny Portman
2-3 minuten leestijd
Patrick van der Pijl en Erik Prins hebben in samenwerking met Justin Lokitz en Lisa Kay Solomon het boek Design denken & doen - nieuwe mindset, vaardigheden en tools voor het ontwerpen van de toekomst geschreven.
recensie
Strategisch management
8 juli 2019
Jan Hoogstra
3-4 minuten leestijd
Wat heeft een zebra te maken met management? De ondertitel van het boek Zebra-management: verdien je strepen als manager verwijst ook naar een zebra. Zebra is een afkorting van de werkwijze die de schrijver Tim Claes toepast.
preview
Strategisch management
4 juli 2019
Peter s'Jongers
2-3 minuten leestijd
Ieder bedrijf wil betrokken medewerkers. Veel organisaties maken echter de fout te denken dat hun medewerkers vanzelf passie en betrokkenheid zullen creëren rond de producten of diensten die ze in de markt zetten. Dat is natuurlijk niet zo.