OnlineMagazine
Platform voor business professionals
Filteren
1
Communicatie en media
Hier vindt u artikelen rond boeken over communicatiemanagement. Van communicatiestrategie tot -functie & van intern tot extern. Alles voor media- en communicatieprofessionals.
Pagina 34 van 694 resultaten
recensie
Communicatie en media
11 januari 2010
Martin van 't Klooster
Eén van de spannendste publicaties over geschiedenis van een spraakmakend medium is 'Het geheim van de Telegraaf'. Mariëtte Wolf is op basis van het verslag van jarenlange onderzoek gepromoveerd tot doctor in de mediastudies. De publieksuitgave van haar inspanningen laat zich lezen als een schelmenroman. Maar ook wie alleen de 484 pagina's tekst wil lezen en de ruim 80 pagina's noten, bronnen en literatuuropgave voor gezien houdt, moet er wel de tijd voor nemen.
recensie
Communicatie en media
15 december 2009
Bert Peene
2-3 minuten leestijd
Essentie van communicatie is de opvolger van het succesvolle ‘Basisboek communicatie’, de klassieker van Wil Michels die in de loop der jaren heel wat hbo-studenten de weg gewezen heeft in de boeiende wereld van de bedrijfscommunicatie.
interview
Communicatie en media
28 oktober 2009
Rob Hartgers
3-5 minuten leestijd
Een goede verteller grijpt de aandacht grijpen en houdt die vast. Dat is een kwaliteit die niet alleen nuttig is voor broodschrijvers. Ook managers en bedrijven kunnen binden en boeien met sterke verhalen. De Vlaamse Ina Vandewijer schreef een dikke pil over de techniek van het ‘verhalen vertellen’ in haar boek Storytelling, een boek vol praktische tips en oefeningen. M&L luisterde naar haar verhaal en tekende het op.
recensie
Communicatie en media
22 oktober 2009
Pierre de Winter
2-3 minuten leestijd
Met Homo Zappiens schreef Wim Veen een ode aan de jeugd van tegenwoordig.
recensie
Communicatie en media
6 oktober 2009
Nienke van Oeveren
1-2 minuten leestijd
Google even op ‘Basisboek crossmedia concepting’ en u ziet wat de auteurs met crossmedia bedoelen. Websites over het boek, recensies, een toelichting van de auteurs in blogs en tweets van crossmediaboek. De boodschap is: dit is het eerste boek over het maken van een crossmediaal concept en het loopt als een trein. In Basisboek crossmedia concepting beschrijven Indira Reynaert en Daphne Dijkerman wat crossmedia inhoudt en hoe je hiervoor een concept maakt met een opdrachtgever.
recensie
Communicatie en media
23 september 2009
José Otte
Met deze handleiding en werkboek laat Ina Vandewijer een prachtig boek het levenslicht zien. Verhalen vertellen is een onderdeel van iedere cultuur. Verhalen hebben door de geschiedenis heen bijgedragen tot progressiviteit, begrip en verbinding van mensen. Door 'Storytelling' kunt u deze oude kunst ook weer toepassen in uw werk en in uw gezin, als prachtige compensatie voor te veel televisie kijken en op internet zitten.
recensie
Communicatie en media
27 juli 2009
Ronald Buitenhuis
2-3 minuten leestijd
Bijna dertig jaar lang verzamelde Evert van Wijk als communicatiedeskundige tips en trucs over hoe je je als geïnterviewde moet gedragen in de wereld van de media. Zonde om voor mezelf te houden, concludeerde hij en bracht het samen in het boek: Mediagenie(k), met als sprekende ondertitel ‘Presenteren, debatteren en omgaan met de pers’.
recensie
Communicatie en media
10 juli 2009
Louis Thorig
'Crisiscommunicatie', geschreven door Gerard F. Boulogne, is een handig en compact geschreven handleiding voor het stapsgewijs ontwikkelen van een crisiscommunicatieplan of crisiscommuncatiehandboek voor elke organisatie. Het bevat geen anekdotes en voorbeelden uit de crisiscommunicatiepraktijk maar wel veel tips en niet te vergeten de tien gouden regels.
recensie
Communicatie en media
9 juli 2009
Bert Peene
3-4 minuten leestijd
Het gaat misschien wat ver om van een Babylonische spraakverwarring te spreken, maar dat het hoger onderwijs en het bedrijfsleven elkaar maar moeilijk verstaan, is toch wel zeker. Waar komen anders al die klachten over het niveau van afgestudeerde HBO’ers en academici vandaan? Die gaan nog niet eens zozeer over de kennis die ze van school hebben meegebracht. ‘Maar je kunt er nog zo weinig mee,’ verzucht het bedrijfsleven te vaak als er weer een kersverse schoolverlater is aangenomen.
recensie
Communicatie en media
7 juli 2009
Carla Verwijs
In de toekomst hebben we allemaal een alter ego op het web, dat net als wij kennis vergaart, leert en redeneert. Het web is trouwens overal aanwezig en verwerking van informatie gaat door alledaagse dingen en activiteiten. Als we een kamer binnenkomen, passen licht en temperatuur zich aan onze activiteit. Of we nu op de bank gaan zitten met een boek, of in de keuken gaan koken, het licht is altijd perfect daar waar we het nodig hebben. Sciencefiction of werkelijkheid? Misschien is het nu nog sciencefiction, maar in 'Me the Media' van Jaap Bloem, Menno van Doorn en Sander Duivestein kunt u lezen dat veel science fictie inmiddels werkelijkheid is geworden.
recensie
Communicatie en media
30 juni 2009
Louis Thorig
2-3 minuten leestijd
'Het Media Handboek', geschreven door twee van de meer bekende en ervaren communicatieadviseurs van ons land, is geen academisch studieboek. Dit boek van Charles Huijskens en Dig Istha is een exercitie in het trekken van lessen uit de dagelijkse communicatiepraktijk.
recensie
Communicatie en media
12 juni 2009
Louis Thorig
'Piano leren spelen doe je niet alleen uit een boek. Iemand die echt handig en muzikaal is en bovendien ook nog noten leert lezen, zal door de combinatie van theorie en praktijk zijn talenten in de regel nog beter kunnen aanwenden', zegt Evert van Wijk in zijn boek 'Mediagenie(k)'. Dat geldt dus ook voor dit boek met allerlei nuttige tips en praktische aanwijzingen hoe om te gaan met de media. Maar de auteur van 'Mediagenie(k)' illustreert zijn adviezen met allerlei sprekende voorbeelden en anekdotes uit de praktijk. Evert van Wijk is een echte praktijkman, maar het is de vraag of Van Wijk erin slaagt om zijn ervaring over te brengen.
recensie
Communicatie en media
3 juni 2009
Carla Verwijs
2-3 minuten leestijd
Genoot u vroeger ook zo van de verhalen die uw grootvader vertelde? Of herinnert u zich Jochem de Bruin in het Rabobank-spotje, die in duidelijke termen vertelt waar de Rabobank voor staat? Zijn internationale collega's vinden het in het begin uiterst amusant, maar langzaamaan wordt hun spot door respect vervangen. Verhalen boeien, ook in de bedrijfscontext en dat is iets wat feiten en cijfers niet kunnen. In 'Corporate stories' van Astrid Schutte en Theo Hendriks leest u wat verhalen kunnen betekenen voor uw bedrijf en hoe u er zelf een kunt creëren.
recensie
Communicatie en media
14 april 2009
Arie Buvens
3-4 minuten leestijd
Wie zich het reclamespotje herinnert van Jochem de Bruin van de Rabobank uit 2004, kent de betekenis van een goed verhaal. Het verhaal van een provinciale Rabobank-medewerker die zijn haute finance collega's trotseert, zette de Rabobank geweldig in de kijker.
recensie
Communicatie en media
10 april 2009
Mireille Schrijnemaekers
2-3 minuten leestijd
Interne communicatie is een boeiend vakgebied. Uit onderzoek blijkt dat bij goed presterende bedrijven tachtig procent van de medewerkers vertrouwen heeft in de leiding en vindt dat het management echt naar hen luistert.
interview
Communicatie en media
13 maart 2009
Paul Groothengel
3-5 minuten leestijd
Communicatiemensen moeten zich opwerpen als strategisch partner voor het topmanagement. Dat doen ze nu nog veel te weinig. En dat leidt tot harde kritiek op de communicatiefunctie, schrijft Vera de Witte in haar boek De professionele communicatieafdeling. Ze is hoofd Communicatie & Marketing CAOP, kennis- en dienstencentrum op het terrein van arbeidszaken in het publieke domein. Haar boodschap: de communicatieafdeling kan en moet zich ontwikkelen tot strategische partner van het management. En wel nu, anders gaan andere disciplines met communicatie aan de haal.
recensie
Communicatie en media
25 februari 2009
Paul Groothengel
2-3 minuten leestijd
Wie het boek De professionele communicatieafdeling van Vera de Witte dichtslaat, vraagt zich af waar het toch zo vreselijk mis is gegaan met de communicatieafdeling. Want terwijl ze de laatste jaren steeds meer ruimte heeft gekregen om strategische waarde aan de organisatie toe te voegen (‘de deur van de Board staat voor communicatie altijd open’), is ze verstrikt geraakt in uitvoerende taken. En dus groeit de onvrede onder het topmanagement. Want die redeneert dat communicatie wel wat meer mag leveren dan het antwoord op de vraag of de personeelskrant ja dan nee online moet. Het is geen prettige ontwikkeling voor de communicatiefunctie, gezien ook de onbarmhartig aanrollende ontslaggolf.
nieuws
Communicatie en media
8 oktober 2008
Hans van der Klis
3-4 minuten leestijd
Uit een totaal van 34 boeken heeft de jury van de PIM Marketing Literatuurprijs twaalf boeken geselecteerd voor een nominatie. Onder de kanshebbers veel boeken over merken en over marketing in het digitale tijdperk. Onderwerpen als CRM of marketingstrategieën zijn minder in zwang. De PIM Marketing Literatuurprijs is een initiatief van het Platform Innovatie in Marketing dat zich ten doel heeft gesteld vernieuwing in het Nederlandse vakgebied te stimuleren en goede publicaties onder de aandacht van marketeers en andere geïnteresseerden te brengen.
recensie
Communicatie en media
29 augustus 2008
Geurt van den Broek
3-4 minuten leestijd
'Wie durft... de afdeling communicatie op te heffen?' Het moet gezegd worden: het is een zeer aansprekende titel. Iedere zichzelf respecterende organisatie heeft immers een afdeling communicatie. Het is nogal een gedurfde uitspraak!
interview
Communicatie en media
12 juni 2008
Hans van der Klis
5-7 minuten leestijd
Na Bedrijf der duizend eilanden en Hoera, het is weer maandag! verscheen onlangs een nieuw boek van Pim Elfferich, Baas boven baas (m/v), over het belang van excellente interne communicatie. Zijn conclusie: duidelijkheid over de doelstellingen van een organisatie en veel aandacht voor persoonlijk contact zijn de belangrijkste voorwaarden voor een effectieve interne communicatie.