OnlineMagazine

Platform voor business professionals

Zoek in het Online Magazine

Gevonden artikelen

    Filteren 1

    Filter de resultaten

    Actieve filters 1

    Communicatie en media

    Rubriek

    Online Magazine

    Auteur

    Toon meer

    Dossier

    Toon resultaten

    Communicatie en media

    Hier vindt u artikelen rond boeken over communicatiemanagement. Van communicatiestrategie tot -functie & van intern tot extern. Alles voor media- en communicatieprofessionals.
    Pagina 32 van 694 resultaten
    achtergrond
    Communicatie en media
    5 juli 2012
    Erik Reijnders
    8-11 minuten leestijd
    recensie
    Communicatie en media
    29 juni 2012
    Pierre Spaninks
    3-4 minuten leestijd
    BP en de olielekkage in de Golf van Mexico, het optreden van Shell in Nigeria, Hogeschool InHolland en de diplomafraude - het rijtje voorbeelden dat Frank Peters geeft in Reputatie onder druk laat zich moeiteloos aanvullen. Er gaat geen maand voorbij of er is wel een bedrijf dat in de problemen raakt en reputatieschade oploopt.
    interview
    Communicatie en media
    25 juni 2012
    Pierre Spaninks
    4-6 minuten leestijd
    Bij een crisis hadden organisaties vroeger zo’n vierentwintig uur de tijd om zich te bezinnen op een reactie. De opkomst van de sociale media heeft dat verkort tot hooguit een uur. Wie niet bij voorbaat heeft geïnvesteerd in reputatie- en crisismanagement is dan het bokje, betoogt Frank Peters in Reputatie onder druk.
    recensie
    Communicatie en media
    16 mei 2012
    Nico Jong
    2-3 minuten leestijd
    De auteurs van 'Bedrijfscommunicatie voor de manager' stellen het eerste leerboek op communicatiegebied te hebben geschreven vanuit het perspectief van de manager en de bedrijfskundige. Dat is een stevige claim, die hoge verwachtingen wekt.
    interview
    Communicatie en media
    11 mei 2012
    Bert Peene
    5-6 minuten leestijd
    In veel bedrijven is communicatie nog steeds specialistenwerk. Zij verzorgen niet alleen een breed scala aan communicatiemiddelen, maar hebben vaak ook een forse vinger in de pap bij strategische aangelegenheden. Fout, zo oordelen Arno van Doorn, Godfried Janssen, Désiree van Osch en Marten Waardenburg in Bedrijfscommunicatie voor de manager. Bedrijfscommunicatie is veel te belangrijk om uit de lijn weg te halen. Iedere manager, van hoog tot laag, heeft een eigen verantwoordelijkheid als het om de communicatie met stakeholders gaat.
    recensie
    Communicatie en media
    10 mei 2012
    Nico Jong
    2-3 minuten leestijd
    Taalpuristen zullen huiveren bij de nieuwe titel uit de stal van de Rotterdamse hoogleraar Cees van Riel. Alignment is een nieuw begrip in het gestaag groeiende lexicon van de communicatieprofessional. Het vervelende is dat deze Engelse term bij vertaling sterk inboet aan kracht en betekenis. Daar komen omschrijvingen uit als 'zaken op één lijn brengen', of 'partijen gelijkrichten'. 
    recensie
    Communicatie en media
    7 mei 2012
    Louis Thorig
    3-4 minuten leestijd
    Organisaties hebben een grotere kans op succes wanneer sprake is van volledige steun van de belangrijkste stakeholders binnen en buiten het bedrijf of de instelling. Dat is de stelling van Cees van Riel in 'De alignment-factor'. Alignment is volgens deze auteur een wederzijds lonende relatie tussen een onderneming en haar belangrijke stakeholders, waarmee het bedrijf zijn doelstellingen kan realiseren en zijn bestaanswaarde aantoont.
    interview
    Communicatie en media
    3 mei 2012
    Bert Peene
    5-7 minuten leestijd
    Mensenkennis is een must voor iedere vorm van communicatie. Niet alleen voor een goed persoonlijk gesprek, maar ook voor professionele communicatie. Dat eerste wisten we al lang, dat tweede blijkbaar niet. Waarom wordt falende communicatie anders zo vaak genoemd als oorzaak van mislukte fusies, cultuurtrajecten en andere vormen van organisatieverandering? Het inspireerde Floor de Ruiter tot het schrijven van een boek waarin hij een ‘tweezijdig communicatiemodel’ presenteert dat gericht is op ‘het creëren van verbinding’: ValueFraming.
    recensie
    Communicatie en media
    26 april 2012
    Nico Jong
    2-3 minuten leestijd
    'Interne communicatie voor de professional' is van de standaardwerken in Nederland op het gebied van interne communicatie en is bij de derde druk grondig herzien en aangepast aan de ontwikkelingen om ons heen. 
    interview
    Communicatie en media
    4 april 2012
    Paul Groothengel
    11-15 minuten leestijd
    Je mag ‘m gerust de koning van het reputatiemanagement noemen. Cees van Riel introduceerde als eerste een concrete maatstaf om reputaties van bedrijven te meten. Waarmee hij aantoonde hoe groot het belang van reputatie kan zijn. Met zijn nieuwe boek De alignment-factor met als ondertitel ‘Leveraging the power of total stakeholder support’, gaat hij een flinke stap verder. Een gesprek met deze hoogleraar corporate communicatie over onder meer de wijze waarop je een langetermijnrelatie bouwt met al je stakeholders, de positie van de communicatieprofessional, en alignment-in-praktijk. ‘Bij Philips begon het proces van alignment bij de Board.’
    interview
    Algemeen management
    15 maart 2012
    Joep Schrijvers
    10-14 minuten leestijd
    Hij is wetenschapper, hoogleraar maar net zo goed een ouderwetse onderwijzer. Hij vertelt, verklaart en illustreert met verve en plezier. Hij laat zien hoe in het politieke debat frames werken. Maar ook in de wereld van Managers en professionals. Hij houdt niet van grootse verhalen en de maakbaarheidgedachte. Zijn fascinatie is de onzekere wereld met zijn dubbelzinnigheid en onvoorspelbaarheid. ‘Besturen is een zaak van doormodderen’, zegt hij. Deze keer bij de boekenkast de man die het boek Framing schreef: Hans de Bruijn.
    recensie
    Communicatie en media
    12 maart 2012
    Bert Peene
    4-6 minuten leestijd
    ‘Vergeet alles wat je geleerd en gelezen hebt over communicatie,’ schrijft Floor de Ruiter in het voorwoord van zijn boek ValueFraming. ‘Alles wat uitgaat van een doel, een boodschap of een imago, dat zo effectief mogelijk moet worden overgebracht. Vertrouw op je natuurlijke gaven en het besef dat werkelijke communicatie begint met inlevingsvermogen.’ Waarvan acte!
    recensie
    Communicatie en media
    17 februari 2012
    Linda Poort
    Netwerken doen we allemaal. Maar niet iedereen is hier even goed in. Rob Tol vertelt in zijn boek gepassioneerd hoe je netwerken het beste kunt aanpakken én waarom netwerken ook zo leuk is. 'Het netwerkboek' is een grote verzameling van tips, uitspraken, ideeën en opdrachten. Het is een doeboek voor iedereen die (beter) wil leren netwerken.
    nieuws
    Communicatie en media
    6 februari 2012
    Pierre Pieterse
    2-3 minuten leestijd
    Het nieuwe corporate merkdenken gaat uit van de identiteit. Alleen een organisatie met een sterke identiteit is in staat een sterk merk neer te zetten. Bedrijven die het merk voorop zetten en vertalen naar de gehele organisatie en hun werkprocessen daarop inrichten, zijn het meest winstgevend. Er vindt een integratie van merk, mens en proces plaats.
    recensie
    Communicatie en media
    1 februari 2012
    Tanja Beugelsdijk
    4-6 minuten leestijd
    'ValueFraming' van Floor de Ruiter leest als een zeer onderhoudend college. De auteur schuwt niet zijn persoonlijke ervaringen in te zetten om u als lezer te raken. Daarin slaagt hij met vlag en wimpel. 
    recensie
    Communicatie en media
    26 januari 2012
    Bert Peene
    3-4 minuten leestijd
    Studenten vanuit een breder perspectief naar bedrijfskundige thema’s leren kijken: met die ambitie maakte Concept (voormalig onderdeel van NCOI Opleidingsgroep) vorig jaar een doorstart als zelfstandige educatieve uitgeverij. Volgens uitgever Jolijn van Eunen is integraal management het beste antwoord op de uitdagingen waarvoor leidinggevenden zich van hoog tot laag gesteld zien en die opvatting vormt dan ook het perspectief van waaruit de boeken die zij uitgeeft, geschreven zijn. Onlangs verscheen ‘deel’ vijf: Bedrijfscommunicatie voor de manager, van Arno van Doorn cum suis.
    interview
    Communicatie en media
    21 november 2011
    Bert Peene
    4-6 minuten leestijd
    De tijd dat de interne communicatie professional zich vooral bezighield met de communicatiestructuur van zijn werkgever, de presentaties van de CEO, en het personeelsblad is verleden tijd. Althans, als het aan Ilse van Ravenstein en Guus Kok ligt. Zij gaven hun boek IC in 3D de ondertitel ‘Interne Communicatie in breed organisatieperspectief’ mee en duidelijker kon de moraal van hun verhaal niet worden weergegeven. ‘Wij zien de IC-professional als een organisatieadviseur met een communicatiebril op,’ leggen zij uit. Managementboek Magazine sprak met beide auteurs over het nieuwe paradigma.
    recensie
    Communicatie en media
    8 november 2011
    Bert Thiel
    2-3 minuten leestijd
    Het begint inmiddels een indrukwekkende reeks te worden, de serie boeken over taal en communicatie van Noordhoff. Strak opgebouwd, volgens een vast stramien, uiterst praktisch en bruikbaar en met een herkenbare lay-out. 'Professionele bedrijfscommunicatie' van Herman Frijlink, Ellen van Kuppenveld en Henk van Ommen past prima in die reeks.
    recensie
    Communicatie en media
    2 november 2011
    Bert Peene
    3-5 minuten leestijd
    Volgens Ilse van Ravenstein en Guus Kok heeft de interne-communicatiefunctie in de meeste organisaties nauwelijks meerwaarde. De meeste professionals beperken zich tot het ‘low hanging fruit’: ze produceren communicatieplannen en de gebruikelijke bedrijfsjournalistieke producten. Niet uit gemakzucht, maar vooral omdat ze onvoldoende bagage hebben om een wezenlijke rol te spelen bij het beantwoorden van de grote uitdagingen waarvoor hun organisaties staan. Om hierin verandering te kunnen brengen, heeft de interne-communicatiefunctie een breder perspectief nodig: de communicatieprofessional moet een organisatieontwikkelaar worden. In IC in 3D beschrijven zij dat bredere perspectief en presenteren zij een diagnosetool waarmee de lezer onmiddellijk aan de slag kan.
    recensie
    Communicatie en media
    21 oktober 2011
    Martin van 't Klooster
    Mag een communicatieprofessional bewust informatie achterhouden? Het is een cruciale vraag en een goed antwoord ligt voor de hand. Toch? Hans Krabbe maakt in 'Communicatieprofessionals en ethiek' duidelijk dat het goede antwoord niet voor de hand ligt. Het antwoord kan verschillen. Als loyaliteit aan de eigen organisatie een belangrijke waarde is, dan luidt het antwoord 'neen'. Is openheid en transparantie een belangrijke waarde dan luidt het antwoord 'ja'. Elke communicatieprofessional wil wel moreel competent handelen, maar hoe doe je dat?

    Populaire producten

      Personen

        Trefwoorden