OnlineMagazine
Platform voor business professionals
Filteren
1
Communicatie en media
Hier vindt u artikelen rond boeken over communicatiemanagement. Van communicatiestrategie tot -functie & van intern tot extern. Alles voor media- en communicatieprofessionals.
Pagina 30 van 694 resultaten
recensie
Communicatie en media
6 maart 2014
Yvette Bartholomée
2-3 minuten leestijd
Het nieuws is overal en altijd beschikbaar: op je pc, telefoon of tablet, op tv, of gewoon in de krant. Nú belangrijk, en daardoor ook de ultieme afleiding. Alain de Botton doet in zijn boek ‘Het nieuws: een gebruiksaanwijzing’ precies wat hij in de titel belooft. Hij geeft een handleiding die je kan helpen de niet aflatende stroom informatie die op je af komt te hanteren, te duiden en zelfs te gebruiken om je leven beter te maken.
interview
Communicatie en media
12 februari 2014
Paul Groothengel
4-6 minuten leestijd
Angst. Pure angst. Dat is de belangrijkste reden waarom medewerkers hun mond houden. Deze ‘corporate silence’ is een sluipmoordenaar die organisaties kan verlammen. En de betrokkenheid van medewerkers naar het nulpunt doet dalen. Communicatiestrateeg Mark Blok legt in zijn boek Kop dicht, mond open de vinger op de zere plekken. En laat zien hoe je de stilte doorbreekt.
column
Communicatie en media
29 januari 2014
Pierre Pieterse
2-3 minuten leestijd
Een Citroen DS (de ‘snoek’) is een Franse auto die zijn naam letterlijk eer aandoet: ziet er goddelijk uit en rijdt navenant. In alle opzichten dus een echte ‘DS’. Een lettercombinatie die niet voor niets is gekozen want hardop uitgesproken klinkt dat als ‘déesse’. Als godin dus! Dit semiotische principe heeft Roland Barthes in zijn belangrijke boek Mythologies (uit 1957) uitvoerig geanalyseerd, en zou je met niet al te veel fantasie kunnen beschouwen als een taal-filosofische voorloper van Framing. Want in feite is ook framing een spel van denotatie en connotatie, alleen veel minder subtiel uitgespeeld.
interview
Communicatie en media
23 januari 2014
Ronald Buitenhuis
3-4 minuten leestijd
De oogst van de coaches/mediators Johan Weerkamp en Truke Zeinstra na een leven lang actief in de landbouw te zijn geweest: de boer heeft een levensgroot communicatieprobleem. In het boek Wat de boer niet zegt stellen de auteurs het probleem aan de kaak en bieden oplossingen. Trekkers tegen elkaar, eenzame uren op het land en een schoondochter als potentiële splijtzwam.
recensie
Communicatie en media
8 januari 2014
Paul Groothengel
1-2 minuten leestijd
Het gros van zowel managers als medewerkers houdt hun mond stijf dicht over alles wat hun organisatie aangaat. Kritiek wordt hooguit stiekem gedeeld bij de koffieautomaat. Mark Blok beschrijft in Kop dicht, mond open hoe je die desastreuze stilte effectief kunt doorbreken.
recensie
Communicatie en media
28 november 2013
Angelina Hammond
'Scoren met free publicity' van Ellen Salverda en Engelien Reitsma is een duidelijk en zeer toegankelijk boekje dat de geheimen van 'gratis promotie' blootlegt. Voor de meeste PR- en (marketing)communicatieprofessionals zal het bekend terrein zijn, maar de compacte bundeling van de algemene aanpak tot en met praktijkvoorbeelden maakt dit tot een waardevol naslagwerk/praktijkboek. Ook voor andere professionals! De auteurs hebben zelf jarenlange ervaring met journalistiek en marketing en communicatie. Dat merk je aan de duidelijke taal en de praktische insteek van het boek.
recensie
Communicatie en media
20 november 2013
Dick Bos
4-5 minuten leestijd
Zo simpel en zo treffend, 'Getting Naked' van Patrick Lencioni is een boek dat je als consultant gelezen moet hebben! Waarschijnlijk is de theorie die achter het verhaal zit de enige manier om echt in contact te komen met een opdrachtgever of klant. Het boek moet aangeduid worden als een 'Must read!'
recensie
Communicatie en media
5 november 2013
Louis Thorig
Ben Warner is auteur en communicatieadviseur en heeft 40 jaar ervaring in public relations voor het bedrijfsleven. Daarnaast heeft hij diverse organisatorische functies bekleed bij bijzondere evenementen. Met name de bouw, energie (aardgas) en de bankensector zijn Warner's expertisegebieden. Ook in het communicatieonderwijs heeft Warner zijn sporen verdiend. Nu komt hij met 'Communicatie, een allemanszaak tussen strategie en gelegenheidsdenken'.
nieuws
Communicatie en media
21 oktober 2013
Ger Post
1-2 minuten leestijd
‘Hebzucht is uit, empathie is in’ betoogde Frans de Waal al een paar jaar geleden. Volgens de auteur is met de verkiezing van Obama in 2008 en de financiële crisis een nieuw tijdperk ingegaan. Van empathie dus.
recensie
Communicatie en media
30 augustus 2013
Nico Jong
Met ruim veertig jaar communicatie op de teller heeft communicatietsaar Ben Warner een buitengewoon communicatieboek geschreven. Hij noemt het zelf een empiriografie omdat het bestaat uit een verzameling van ervaringen, meningen en overpeinzingen uit zijn eigen loopbaan. De empirie van de auteur Warner dus, die vanuit zijn persoonlijke cooling down ook nog graag een blik op de toekomst werpt. Hij was directeur Communicatie van de Gasunie en jarenlang actief in de beroepsverenigingen en het communicatieonderwijs. Degenen die les of college van hem hebben gehad, kennen zijn betrokkenheid en bevlogenheid en die spatten ook van iedere pagina in zijn nieuwe boek Communicatie.
recensie
Algemeen management
20 augustus 2013
Bert Peene
3-4 minuten leestijd
Meervoudig kijken is de sleutel tot succesvol functioneren van iedere professional. Dat is in het kort de belangrijkste boodschap van het boek Multifocus (‘Anders kijken, anders doen’) waarin Gitta Overmaat en Lenneke Overmaat een methode beschrijven die mensen helpt zich te krijgen op hun eigen manier van waarnemen, op die van anderen en om ze te leren op het juiste moment van perspectief te veranderen. Met als uiteindelijk doel: succesvol (samen)werken.
recensie
Communicatie en media
7 augustus 2013
Mariska Fennema
Wordt er in uw organisatie veel gepraat maar weinig gezegd? Houden medewerkers hun mening voor zich of delen ze informatie niet met het management over zaken die de prestatie van het bedrijf ondermijnen? Dan is er sprake van corporate silence. En dit blijkt vaker voor te komen dan men denkt. Het is voor veel mensen die in een bedrijf werken immers makkelijker om hun mond te houden dan iets dat onbespreekbaar is aan te kaarten. Het boek 'Kop dicht, mond open' biedt inzicht in deze corporate silence zodat u het kunt herkennen en er mogelijk iets aan kunt doen.
recensie
Communicatie en media
5 augustus 2013
Nico Jong
2-3 minuten leestijd
Strategie is net zo'n containerbegrip als communicatie. Daarom wordt ook het begrip strategisch te pas en te onpas gebruikt, zowel binnen als buiten ons vakgebied. Over strategie is volop literatuur beschikbaar en ook over strategische communicatie is genoeg geschreven. Communicatiestrategieën zelf komen echter nauwelijks aan bod. Wil Michels schreef om die reden een boek over welke communicatiestrategieën er zijn en wanneer en hoe je die kunt inzetten.
recensie
Communicatie en media
30 juli 2013
Nico Jong
Beproefde manieren van organiseren, managen en ook communiceren blijken steeds vaker niet goed meer te werken. Enkelvoudige en lineaire manieren van denken en werken schieten tekort in het huidige organisatieleven, al blijven hele volksstammen nog altijd beweren dat alles goed gaat.
recensie
Communicatie en media
8 mei 2013
Yvette Bartholomée
2-3 minuten leestijd
Digitale media zijn niet meer weg te denken uit ons huidige leven. Hoe is ons leven eruit gaan zien met al die digitale communicatietechnologie, en hoe zou het er in het beste geval uit kunnen zien? Dat bespreekt technologiedeskundige Tom Chatfield in 'Floreren in het digitale tijdperk'.
recensie
Algemeen management
18 april 2013
Bert Peene
4-5 minuten leestijd
Storytelling is zo waardevol in organisatieverandering dat het maar beter tot de standaarduitrusting van verandermanagers en communicatieadviseurs kan behoren, schrijft Annet Scheringa ergens halverwege haar boek Storypower (‘Verhalen die je organisatie veranderen’). En terecht!
recensie
Communicatie en media
17 april 2013
Carla Verwijs
Hoe gezond leeft u? U eet gezond, beweegt voldoende en rookt niet. Heeft u ook wel eens naar uw informatiedieet gekeken? Inderdaad, u leest het goed: uw informatiedieet. U consumeert elke dag een grote hoeveelheid informatie, maar heeft u wel eens stilgestaan bij hoe gezond of mogelijk ongezond uw informatieconsumptie kan zijn? Die vraag is de kern van 'Infominderen' van Clay Johnson. Gelukkig kunt u nu iets aan uw informatiedieet gaan veranderen!
recensie
Communicatie en media
28 maart 2013
Gemma Schoot
In de zomer verscheen 'Met het oog op communicatie' van Betteke van Ruler, emeritus-hoogleraar corporate communicatie en communicatiemanagement. 'Reflecties op het communicatievak', staat er in kleinere letters onder. Maar eigenlijk had dit regeltje best de status van titel mogen krijgen, zo chirurgisch scherp denkt en schrijft ze over het vak in al zijn verscheidenheid.
recensie
Communicatie en media
26 maart 2013
Brigitte Koehler
'Visual Notes' van Kim Ravers is een mooi vormgegeven boek dat je letterlijk laat zien dat je slimmer kunt communiceren met beelden. Een visueel geschreven boek. Een boek dus met weinig tekst maar met vooral veel aansprekende tekeningen. Zelf was ik, voor ik het boek uit had, ook al aan de slag met het maken van mijn eigen plaatjes. Als jij dat ook wilt, leren communiceren met beelden, dan kun je niet om dit boek heen.
recensie