OnlineMagazine

Platform voor business professionals

Zoek in het Online Magazine

Gevonden artikelen

    Filteren 1

    Filter de resultaten

    Actieve filters 1

    Advisering

    Rubriek

    Online Magazine

    Auteur

    Toon meer

    Dossier

    Toon meer
    Toon resultaten

    Advisering

    Hier vindt u artikelen rond boeken over adviesvaardigheden. Van acquisitie tot adviestraject & van Block tot Caluwe. Kortom alles voor managementadviseurs en consultants.
    Pagina 9 van 253 resultaten
    recensie
    Advisering
    19 augustus 2010
    Henk van Tent Becking
    Waarom inhoudelijk prima adviezen niet worden opgevolgd? Sterker nog, waarom worden adviseurs beschuldigd van onbegrip? Theo IJzermans geeft in 'Omgaan met weerstand in adviesrelaties' een antwoord. Net zoals 'Beren op de weg, spinsels in je hoofd' en 'Hoe maak ik van een olifant weer een mug?' weer een goed leesbaar boek van IJzermans.
    recensie
    Advisering
    15 juli 2010
    Martin van 't Klooster
    Het lijkt een aantrekkelijke titel; 'De lerende adviseur; trends in professionalisering'. Wie wil er niet leren en tegelijk een handzaam inzicht in wat het vak verder moet brengen?. Even de waan van de dag ontstijgen en met een helikopterview ook op de zin van het vak kauwen? Lees dan de bundeling van uiteenlopende artikelen en visies door Marjo Dubbeldam en Wilfred Goedmakers niet. Zij roepen in de eerste pagina's vragen op en stellen in de sluiten in de epiloog het boek af met nog meer vragen. Willen adviseurs wel leren en een relevant antwoord vinden op trends in professionalisering?
    recensie
    Advisering
    7 juni 2010
    Paul Schollaardt
    'Scoren met interimmanagement' is een compact, interessant en praktisch boek dat geen interimmanager mag missen. Jaap Schaveling heeft wetenschappelijk onderzoek verricht naar de factoren die van invloed zijn op de tevredenheid van opdrachtgevers. Hij is erin geslaagd om die vraag helder te beantwoorden. De achterliggende vraag; 'waarom' factoren wel of niet bepalend zijn voor die tevredenheid, wordt echter maar beperkt beantwoord. Niettemin is dit een boek dat voor interimmanagers en opdrachtgevers goede aanknopingspunten biedt op weg naar succesvolle interimopdrachten.
    interview
    Advisering
    1 juni 2010
    Hans van der Klis
    7-10 minuten leestijd
    In april promoveerde Jaap Schaveling aan de Nyenrode Business Universiteit op het onderwerp waarin hij al jaren als een van de belangrijkste autoriteiten geldt: interim-management. De uitkomsten van zijn onderzoek zijn opzienbarend: Schaveling haalt verschillende bestaande opvattingen onderuit, bijvoorbeeld over het belang van de stijl van leidinggeven. Van zijn onderzoek zijn twee boeken gemaakt: een praktijkgids, ‘Scoren met interim-management’, en een handelseditie van het proefschrift, ‘Succesvol interim-management’.
    recensie
    Advisering
    12 mei 2010
    Ronald Buitenhuis
    3-4 minuten leestijd
    Jaap Schaveling heeft onderzoek gedaan naar de kwaliteit van interim-management in Nederland. Naast de constatering dat de kwaliteit hem meevalt, zijn er toch pijnlijke conclusies. Belangrijkste: interim-managementbureaus doen het niet best. Schaveling legde zijn bevindingen vast in het boek Scoren met interim-management.
    recensie
    Advisering
    29 april 2010
    Gertjan de Groot
    'De lerende adviseur' biedt een caleidoscoop van meningen, ideeën over en ervaringen met professionalisering van organisatieadviseurs. Het kenmerk van een caleidoscoop is dat je telkens wat anders ziet en dat is precies wat er gebeurt als je de 27 bijdragen in 'De lerende adviseur' leest. Telkens een andere visie op het leren en professionaliseren van organisatieadviseurs. Het is dan ook niet zo duidelijk hoe deze wisselende beelden zich verhouden tot de op de flaptekst aangekondigde scherpe focus op professionalisering, behalve dat je telkens opnieuw scherp moet stellen om het nieuwe plaatje te zien. Maar wat blijft er hangen nadat al deze beelden voorbij getrokken zijn?
    interview
    Advisering
    16 april 2010
    Hans van der Klis
    7-10 minuten leestijd
    Vandaag, vrijdag 16 april om 16.00 uur om precies te zijn, promoveert Jaap Schaveling aan de Nyenrode Business Universiteit op het onderwerp waar hij al jaren als een van de belangrijkste autoriteiten geldt: interim-management. De uitkomsten van zijn onderzoek zijn opzienbarend: Schaveling haalt verschillende bestaande opvattingen onderuit. Van zijn onderzoek zijn twee boeken gemaakt: een praktijkgids, Scoren met interim-management, en een handelseditie van het proefschrift, Succesvol interim-management. Uiteraard heeft M&L al met de auteur gesproken.
    recensie
    Advisering
    9 april 2010
    Perry Oostrum
    Professionalisering van het adviesvak is een onderwerp dat leeft. Zeker in de buitenwereld, die van klanten, de politiek en de media. Daar vinden voortdurend discussies plaats over de kwaliteit, het disfunctioneren van de beroepsgroep, de omvang van de inzet van 'externen' en de bijbehorende kosten. Vaak spitst de discussie zich toe op de negatieve kanten van het vak, over de uitwassen, de geldverslindende, door consultants binnengesleepte projecten en systemen waar een bedrijf of instelling bij nader inzien weinig aan blijkt te hebben. Marjo Dubbeldam en Wilfred Goedmakers, initiators en samenstellers van 'De lerende adviseur', vragen zich nuchter af of het wel zin heeft te reageren op dergelijke zichzelf versterkende mechanismen. Iedereen kent immers wel iemand die iets een keer volledig verprutst heeft, zeggen ze. Het lijkt hen dus van niet. Zij zijn van mening dat het niet aardig is om mensen hun favoriete gespreksspeeltje aan de borreltafel af te nemen en gooien het in 'De lerende adviseur' over een heel andere boeg.
    recensie
    Advisering
    1 april 2010
    José Otte
    Hubert Rampersad schrijft in 'Personal branding' over leiderschap vanuit authenticiteit. Personal branding is simpel gezegd weten wie u bent en dat steeds duidelijker verwoorden en er naar leven. Door de verschillende spirituele zienswijzen weten we dat we allemaal op aarde zijn met een doel. Het vinden van dat doel en er naar leven is de basis van dit boek. Omdat Rampersad van huis uit een technische achtergrond heeft, weet hij dingen die wellicht wollig overkomen bij andere auteurs, op heldere wijze te vertellen.
    recensie
    Advisering
    29 maart 2010
    Joost van Driessen
    2-3 minuten leestijd
    De kennis die bedrijven nodig hebben, zit in de hoofden van professionals. Deze kennis moet van het hoofd van die expert naar het hoofd van de geadviseerde. In 'Overtuigend adviseren' gaat Bert Ruck dieper in op een aantal vaardigheden die essentieel zijn bij het optreden als adviseur. De opbouw van zijn betoog is logisch en gestructureerd, wat juist die professionals erg zal aanspreken.
    recensie
    Advisering
    12 maart 2010
    Pierre de Winter
    1-2 minuten leestijd
    Wat maakt een goede adviseur? En hoe dient-ie zich te ontwikkelen? In een tijd waarin de consultingindustrie het zwaar heeft, zijn dit zinvolle vragen. In het boek De lerende adviseur proberen de toppers uit de Nederlandse adviseurswereld een antwoord te vinden.
    recensie
    Advisering
    10 februari 2010
    Bert Peene
    3-4 minuten leestijd
    Is Het adviseursspel dat binnenkort verschijnt spannend? En is het eigenlijk wel een spel? Ieder wedstrijdelement ontbreekt namelijk en er zijn in principe geen winnaars of verliezers. M&L vroeg het een van de makers, Gerard Hoendervanger.
    interview
    Advisering
    1 februari 2010
    Eline Crijns
    8-11 minuten leestijd
    Mathieu Weggeman typeren is hinken op twee gedachten: hij is een bèta, maar heeft ook veel alfa-eigenschappen en hoewel hij extravert overkomt, heeft hij ook een ingetogen kant. Weggeman geniet alom bekendheid door zijn boeken en lezingen. Hij vindt het niet alleen belangrijk dat de boodschap wordt overgebracht, maar ook de manier waarop. Net zoals het bij een grap belangrijk is hoe je deze vertelt, zodat de clou goed overkomt. Hij besteedt bewust aandacht aan timing, fasering en woordkeus. ‘Taalhumor vind ik de mooiste vorm van humor. Nu ik weet dat het gewaardeerd wordt, durf ik dat ook te integreren in mijn boeken’, aldus Weggeman. In 2008 werd hij beloond met de prijs voor het Managementboek van het Jaar voor zijn boek ‘Leidinggeven aan professionals? Niet doen!’.
    recensie
    Advisering
    1 december 2009
    Ton Horrevorts
    Hoera, ik heb een opdrachtgever. Dat denk ik altijd als ik weer een nieuwe klant heb. Dat is niet ongewoon onder adviseurs. Dus een boek dat de titel heeft 'Help, ik heb een opdrachtgever' maakt dus alleen al om die reden nieuwsgierig. Dat heeft Nicoline Mulder met haar intrigerende titel in ieder geval al bereikt. Of ze mij met dit boek net zo blij maakt als ik word van een nieuwe opdracht is overigens de vraag.
    achtergrond
    Advisering
    6 augustus 2009
    Hugo-Jan Ruts
    7-10 minuten leestijd
    Personal branding was een van de buzzwords van 2008. Op de golven van die hype verschenen er verschillende Nederlandstalige boeken over het onderwerp: Personal Branding – Leiderschap vanuit authenticiteit van Hubert Rampersad en This is your wake-up call – Personal Branding in turbulente tijden van Cees Harmsen en Rolf Rosenmöller en meest recentelijk Personal Brand.nl – De kansen van je online personal identiteit van het trio Huub van Zwieten, Bas van der Haterd en Tom Scholte. Drie zeer verschillende boeken over hetzelfde boeiende onderwerp.
    achtergrond
    Advisering
    29 mei 2009
    Jan Boerstra
    5-7 minuten leestijd
    Appreciative inquiry, oftewel waarderend onderzoek, is een verandermethodiek die uitgaat van een positief mensbeeld. In essentie gaat het over dat wat leven geeft aan een organisatie: Wat maakt een organisatie tot wat ze is en zonder dat tot een andere organisatie? Een verkenning.
    recensie
    Advisering
    19 mei 2009
    José Otte
    Appreciative Inquiry wordt als methode steeds vaker toegepast. 'Waarderend organiseren' is een van de eerste Nederlandstalige boeken over de Appreciative Inquiry-methode (AI). Hierin vinden we naast een duidelijke omschrijving van de methodiek ook verhalen over de toepassing van AI in de praktijk. Daarnaast treffen we een kritische kijk op AI. Een aanrader voor wie meer wil weten over andere manieren om organisaties en mensen tot ontwikkeling te brengen.
    recensie
    Advisering
    13 mei 2009
    Jan Boerstra
    recensie
    Advisering
    11 mei 2009
    Hugo-Jan Ruts
    Personal branding was een van de buzzwords van 2008. Op de golven van die hype verschenen er verschillende Nederlandstalige boeken over het onderwerp: 'Personal Branding – Leiderschap vanuit authenticiteit' van Hubert Rampersad en 'This is your wake-up call – Personal Branding in turbulente tijden' van Cees Harmsen en Rolf Rosenmöller en meest recentelijk 'Personal Brand.nl – De kansen van je online personal identiteit' van het trio Huub van Zwieten, Bas van der Haterd en Tom Scholte. Drie zeer verschillende boeken over hetzelfde boeiende onderwerp.
    recensie
    Advisering
    1 mei 2009
    Pierre Pieterse
    3-4 minuten leestijd
    Op dit moment maakt het boek Bye bye consultant van Cees Min enige furore. Een boek dat voor de zoveelste keer ‘gehakt’ poogt te maken van het advieswezen. Kennelijk heeft het kaf zich in de optiek van de auteur na de resolute shake-out eind vorige eeuw weer vermengd met het koren. Een mooie aanleiding voor Management & Literatuur om even terug te blikken.

    Populaire producten

      Personen

        Trefwoorden