Op werkdagen voor 23:00 besteld, morgen in huis Gratis verzending vanaf €20

Nieuws

Don’t Be Evil

De macht van big tech dreigt de samenleving te ontwrichten, schrijft Rana Foroohar in Don't be vvil. Grote internetondernemingen als Google en Facebook zijn allang niet meer de idealistische wereldverbeteraars van weleer, maar cynische geldmachines die uitsluitend gericht zijn op het vercommercialiseren van ons internetgedrag.

Jeroen Ansink | 20 maart 2020 | 1-2 minuten leestijd

Om hun positie te beschermen, heeft de sector zich diep ingegraven in het Amerikaanse lobbycircuit, met alle negatieve gevolgen van dien. Zo hebben wetgevers het moeilijker gemaakt om nieuwe vindingen te patenteren, waardoor potentiële concurrenten met minder financiële slagkracht een stuk kwetsbaarder zijn geworden. Dit gaat ook ten koste van het innovatievermogen van big tech zelf, die het gebrek aan vernieuwing grotendeels compenseert met het opkopen van startups en uitstapjes naar andere sectoren. Deze marktconcentratie dwingt veel niet-techbedrijven vervolgens om óók te consolideren.

De ongebreidelde groei van big tech vormt zelfs een gevaar voor de wereldeconomie. Internetondernemingen hebben een groot deel van hun miljardenwinsten geïnvesteerd in ondoorzichtige bedrijfsobligaties, schuldposities die met een eventuele stijging van de rente wellicht niet meer gefinancierd kunnen worden. Toch opereren de grote tech-bedrijven tot nog toe onder de radar van de Amerikaanse antitrust-autoriteiten. Dat komt omdat Washington pas spreekt van een monopolie als marktleiders hun positie misbruiken om consumenten op kosten te jagen. Big tech laat zich voor het gros van haar diensten echter niet betalen in geld, maar in data die (nog) geen boekhoudkundige waarde hebben.

Het probleem kan niet met zelfregulering worden opgelost. In plaats daarvan moeten tech-platforms verplicht worden om zich te gedragen als nutsbedrijven en eerlijke toegang te geven tot concurrenten. Zo'n aanpak vereist niet alleen een bredere definitie van de term monopolie, maar ook een belasting op gebruikersdata en het openstellen van algoritmes voor controles door de overheid.

(De hele samenvatting kunt u lezen in de april editie van Management Summaries.)

Over Jeroen Ansink

Jeroen Ansink is journalist in New York. Hij schrijft en schreef onder meer voor HP/De Tijd, Elsevier Weekly Magazine en Fortune.com. Voor Managementboek schrijft hij interviews. Ansink voltooide een vrij doctoraal in de Letteren aan de Radboud Universiteit in Nijmegen en behaalde het certificaat Business Journalism aan de Wharton Business School aan de Universiteit van Pennsylvania.

Deel dit artikel

Wat vond u van dit artikel?

0
0

Boek bij dit artikel

Populaire producten

    Personen

      Trefwoorden