Online marketing biedt oneindig veel mogelijkheden om de effecten van je aanpak meetbaar te testen en op die manier klantresultaten te optimaliseren. Data vormt hiervoor de levensader. Voor criticasters is die datadriven aanpak reden om te ageren tegen het gebrek aan lef en creativiteit. Die vinden nogal eens dat door data analyse en voorspelmodellen het vak negatief verandert. Zij zeggen: ‘Lang leve het onderbuikgevoel want digitalisering maakt marketingcommunicatie erg rationeel en daarmee degelijk en braaf.' Dat zal door de online marketeers niet worden onderschreven. Met hun analytische skills ervaren zij online marketing als een zeer divers spel, waar je aan vele knoppen kunt draaien.
De complete digitale effectiviteitsmix behoort in grote bedrijven vaak toe aan meerdere teams: Trade/Category, Pricing, CRM en Sales. Bij Pure Players, de échte ecommerce organisaties, zoals webshops en bij multichannel retailers is hiervoor in vaak ondertussen een gecommitteerd digital marketingteam ingericht. Met medewerkers, die veel, heel veel experimenteren. Op basis van onderzoek wordt data verzameld en worden hypotheses getoetst. Dit data driven proces gaat op zoek naar positieve uitkomsten die een grote impact hebben ten gunste van het gewenste resultaat. De winnende organisaties hebben topscorers in dienst. De winnende resultaten zijn geformuleerd als de 5 groeidrivers.
Daniël Markus staat al jaren aan de kant van meten en analyseren en deed ervaring op voor vele organisaties die hun bedrijfsvoering via internet doen. Hij omschrijft zelf de reden voor zijn boek zo treffend, dat ik die integraal overneem in deze recensie: ‘Voor internet was marketing een soort bowling. Je gooide de bal - de boodschap - rechtstreeks naar de doelgroep. Wie de kegels raakte, scoorde en kreeg klanten. Wie het beste en vooral het meeste gooide kreeg de meeste klanten. Die tijd is voorbij. Marketing op internet lijkt op een flipperkast. De boodschap is nog steeds de bal, maar eenmaal in het spel stuitert deze alle kanten op. Soms scoor je veel, dan weer weinig en voor je het weet verdwijnt de bal en ben je af. Winnen met online marketing is als winnen bij het flipperen.'
De 5 drivers in de flipperkast zijn: conversie, transactiewaarde, retentie, viraliteit en acquisitie. Bij al deze elementen geeft Markus uitleg via heldere stappenplannen. Methodisch weergegeven in tekst en beeld. De visuals zijn vaak gewoon Excel overzichten of handgeschreven formules. Het is alsof je naast een collega zit, die je de werking van een model ter plekke schetst en je aanzet om het gewoon maar eens uit te proberen. Zo wordt tot nu toe in de ecommerce wereld ook meestal kennis overgedragen. Als online marketeer kun je nu, met het boek Digital Marketing Pinball, op begrijpelijke wijze stap voor stap naar je doelen toewerken. Zo'n boek was hard nodig in het praktijkgerichte leerboekenlandschap.
Over Jeanine Dijkhuis
Jeanine Dijkhuis is Register Marketeer met ruim 25 jaar ervaring. Zij is marketinggeneralist met een voorliefde voor resultaat- en mensgerichte marketingstrategie.