Iedere ondernemer zou een helder beeld van zijn doelgroep moeten hebben. Marktonderzoek is daarom een favoriet instrument van veel marketeers. Echt goed marktonderzoek doen is echter behoorlijk arbeidsintensief, dus kostbaar, en daarmee vooral voorbehouden aan grotere bedrijven. Voor ondernemers met een kleiner budget is doelgroepdenken een veel handiger middel om in te zetten. Waar marketing de feiten zichtbaar maakt, pakken doelgroepdenkers de achterliggende emoties. En juist díe tellen.
Zet een andere bril op
Doelgroepdenken is minder moeilijk dan je denkt. Het gaat erom dat je je in je doelgroep verplaatst. Dat je leert om net als zij te kijken en te denken. Je moet weten wat ze willen zien, weten wat ze willen horen en weten wat ze willen meemaken. Wat hun wensen, hun verlangens en ook hun angsten zijn. Wat de normen en waarden zijn waarnaar ze leven. Waar ze zich druk over maken, wat hun ambities zijn. En waar ze stiekem, heel stiekem over dromen. Niet de kille cijfers, maar beleving en emotie zijn de toverwoorden.
Doelgroepdenken is in feite: een bril opzetten waarmee je anders naar je doelgroep kijkt. Waarmee je niet alleen de buitenkant (de feiten) ziet, maar ook de binnenkant (iemands persoonlijke drijfveren). Doelgroepdenken is verder durven kijken dan wat je eerste indruk zegt. En is de uitkomst misschien niet helemaal waar je op had gehoopt? Fijn! Want in plaats van door te denderen op de ingeslagen weg – die toch niet zo succesvol was als je hoopte – kun je dan je strategie aanpassen en je doelgroep recht in het hart raken.
Gevoelige plekken
Ongeveer weten wie je doelgroep is, is niet genoeg. In grote lijnen kun je wel bedenken hoe je deze mensen kunt bereiken, maar je kent ze niet goed genoeg om te weten waar hun (deel)interesses liggen, waar ze echt warm voor lopen of wat hun gevoelige plekken zijn. In het beste geval nemen ze je informatie voor kennisgeving aan, leggen het naast zich neer en denken er niet meer over na. In het slechtste geval ergeren ze zich aan de manier waarop je met ze communiceert. Vinden ze het storend, irritant of gewoonweg dom. In dat laatste geval zullen ze jou als afzender niet serieus nemen. Die klant ben je kwijt.
Goede bekenden
Durf dus te kiezen: voor welke groep is je product of dienst het allermeest geschikt? Wanneer je je op een specifieke (dus kleinere) doelgroep richt, is de kans groter dat je die ook werkelijk bereikt. Daarmee neemt de kans op succes enorm toe – óók buiten je initiële doelgroep. Door je ideale klant zo gedetailleerd mogelijk te beschrijven, gaat hij als het ware leven. Het hij een goede bekende. En bij elke zakelijke afweging die je maakt, denk je: wat zou mijn ideale klant ervan vinden? Zit die hierop te wachten? Maak ik zijn/haar leven hiermee makkelijker, leuker, beter?
Een wereld te winnen
In ons boek O, heb je het tegen mij? Doelgroepdenken in de praktijk leggen we je haarfijn uit hoe je je doelgroep in kaart kunt brengen. Vervolgens geven we je tips om die doelgroep beter te bereiken én beter aan te spreken. Het boek bevat interviews, doe-het-zelf-tests, checklists, praktische tools en heel veel voorbeelden uit de praktijk. In vlotte taal, met de nodige humor en een scherp observerend oog constateren we dat er nog een wereld te winnen is voor iedereen die effectief wil communiceren. Doe er je voordeel mee!
Karen Kroonstuiver en Mariëlle Seegers werkten jarenlang als tekst-, chef- en hoofdredacteur bij tijdschriften als Vrouw, LINDA., Ouders van Nu, Viva, Elegance, Hitkrant, Margriet en Zin. Samen hebben zij de Doelgroep Academie opgericht, waar ze diverse brands helpen hun contentstrategie te ontwikkelen. Ze zijn de auteurs van O, heb je het tegen mij?