Op werkdagen voor 23:00 besteld, morgen in huis Gratis verzending vanaf €20

Recensie

De Droomprins en de waarzegster

De droomprins en de waarzegster is geschreven door Wim Huizing met ondersteuning van Jaqueline Pama. De ondertitel ‘daar waar ziel en zakelijkheid elkaar ontmoeten’ geeft aan dat het boek een verband legt tussen spiritualiteit en het bedrijfsleven.

Johan Bel | 23 augustus 2016 | 2-3 minuten leestijd

Wim Huizing is zelf hooggevoelig, hoogbegaafd en beelddenker. Er is echter een langdurig zoekproces aan vooraf gegaan voordat Huizing tot dat inzicht kwam. Het boek beschrijft dit proces heel mooi, waarbij de schrijver je volledig meeneemt in z’n levensverhaal, in z’n gedachten, emoties en beleving, tot en met inzage in z’n dagboek. Juist daardoor ontstaat er herkenbaarheid voor de lezer en inzicht in de eigenschappen van hoogsensitiviteit en hoogbegaafdheid. Om dit te ondersteunen is het verhaal in theoretische kaders toegelicht door Jaqueline Pama, als expert in hooggevoeligheid.

Huizing legt vervolgens het verband tussen hoogsensitiviteit en hoogbegaafdheid met het bedrijfsleven. Hij benadrukt dat deze persoonlijke eigenschappen heel waardevolle talenten kunnen zijn en dat het de kunst is om deze volledig te ontplooien. Omdat je signalen uit de omgeving eerder oppikt geven de talenten je de mogelijkheid om sneller tot inzicht en begrip te komen, sneller verbanden te leggen, sneller oplossingen te zien, om visie te ontwikkelen en om creatief en innovatief te zijn. En juist dat is belangrijk in het bedrijfsleven, omdat de maatschappij steeds hogere eisen stelt aan het aanpassingsvermogen van bedrijven.

Ten slotte is het mooi om te lezen hoe de schrijver gaandeweg leert om op zichzelf en z’n intuïtie te vertrouwen en in z’n kracht te gaan staan. Dat is een heel waardevol persoonlijk proces, waaraan de lezers een voorbeeld kunnen nemen.

Hooggevoeligheid is heel gewoon. Voor veel lezers zal er echter een wereld opengaan bij het lezen van dit boek. Zij zullen zich herkennen en mogelijk leren hoe ze hun talent verder kunnen ontwikkelen. Maar ook voor de mensen in hun persoonlijke en zakelijke omgeving kan dit boek waardevol zijn. Want hoe denkt en doet een hooggevoelig/hoogbegaafd persoon waar mee je te maken hebt? En hoe kun je daar het best mee omgaan? Zeker managers in het bedrijfsleven kunnen hier het nodige van leren, want voor hen is het zaak om het maximale uit hun medewerkers te halen en hun talenten optimaal te benutten.

De droomprins en de waarzegster is opgebouwd uit 15 hoofdstukken. De 316 bladzijden doen vermoeden dat het een dik boek is, maar het leest juist gemakkelijk weg omdat de bladzijden klein zijn en de tekst soepel geschreven is.

Over Johan Bel RM

Johan Bel RM is sinds 2009 mede-eigenaar van het marketingbureau Acsense. Acsense ondersteunt MKB-bedrijven in het oosten van het land met strategische en duurzame marketing. De focus ligt daarbij op duurzame energie, afval- en watermanagement, maakindustrie, bouw en infra. Bels achtergrond ligt in de industrie en groothandel, waar hij in 22 jaar tijd meerdere marketing- en commerciële directiefuncties heeft bekleed. Hij heeft als opleidingen HEAO-CE, Nima-C en WO-bedrijfskunde en is geaccrediteerd Register Marketeer.

Deel dit artikel

Wat vond u van dit artikel?

0
0

Boek bij dit artikel

Populaire producten

    Personen

      Trefwoorden