Op werkdagen voor 23:00 besteld, morgen in huis Gratis verzending vanaf €20
, ,

Interculturele communicatie

Van ontkenning tot wederzijdse integratie

Paperback Nederlands 2025 6e druk 9789465070049
BestsellerMeer dan 1000 verkocht
Verkooppositie 594Hoogste positie: 58
Verwachte levertijd ongeveer 3 werkdagen

Samenvatting

Dankzij migratie, arbeidsmobiliteit en studentmobiliteit is de samenleving meer cultureel divers dan ooit tevoren. In het kader van internationalisering brengen duizenden Nederlandse studenten (een deel van) hun studie of stage door in het buitenland. En internationale studenten komen voor hun studie naar Nederland.

Wat is de invloed van diversiteit op de werkvloer en in de klas?
Onderzoek toont aan dat cultureel diverse groepen uitmuntend presteren. Ze zijn creatiever, hebben bredere perspectieven, meer ideeën en betere oplossingen voor problemen.

Maar multiculturele groepen kunnen ook minder goed presteren. Vaak omdat mensen de verschillen negeren of moeten ontkennen. Of als teamleden, leidinggevenden of docenten de verschillen als een probleem zien. Maar vooral door uitsluiting en gebrek aan inclusie.

Cultureel diverse groepen blinken daarentegen uit als alle leden zich betrokken voelen en iedereen er echt bij hoort. Wanneer diversiteit wordt herkend als waardevolle bron van innovatie en groei. In de samenleving. In bedrijven. En in het onderwijs.

Interculturele communicatie gaat uit van inclusie. Het presenteert de culturele modellen van Hoffman, Hall, Kluckhohn, Hofstede, Trompenaars, Bennett, House, Banaji en Greenwald op een toegankelijke manier, met voorbeelden uit de praktijk.

Het boek zorgt dat de lezer nieuwsgierig wordt om kennis te maken met andere culturen. Maar lezers worden zich ook bewust van de eigenheid van hun cultuur, die ze meestal zo vanzelfsprekend vinden. Het geeft studenten en professionals een voorsprong bij hun contact met collega’s, docenten en medestudenten uit andere culturen, en helpt hen uit te blinken in hun (toekomstige) carrières.

Wat is nieuw in deze 6e druk?
Diversiteit, gelijkheid en inclusie. Wat levert het creëren van inclusie op het werk en in de klas ons op? De 6e druk bevat nieuwe casussen en gaat in op cultuurschok vanuit een migratieperspectief. En er is een praktische index met terminologie toegevoegd.

Compact en eenvoudig te bestuderen in een blok van 7 of 8 weken, staat dit boek bomvol met praktische opdrachten en casussen uit interculturele werk- en leersituaties - overal waar je met interculturele communicatie te maken kunt krijgen. In de klas, op stage of in het werkveld helpt Interculturele communicatie studenten en professionals om intercultureel vaardiger te worden.

Specificaties

ISBN13:9789465070049
Taal:Nederlands
Bindwijze:paperback
Aantal pagina's:192
Druk:6
Verschijningsdatum:11-6-2025

Lezersrecensies

2.0 van de 5
1 stem
0
0
0
1
0

Over Carlos Nunez

Carlos Nunez is ingenieur gespecialiseerd in cultuur en besluitvorming. Hij is docent en trainer interculturele communicatie en auteur van de boeken Interculturele communicatie en Intercultural Sensitivity.

Andere boeken door Carlos Nunez

Inhoudsopgave

Voorwoord IX

Hoofdstuk 1 Cultuur, communicatie en wereldburgerschap 2
Hoofdstuk 2 Intercultureel communiceren met de zes basiswaarden van Hall 30
Hoofdstuk 3 Intercultureel werken met de zes basiswaarden van Kluckhohn 58
Hoofdstuk 4 Werken met de culturele dimensies van Hofstede 76
Hoofdstuk 5 Culturele synergie: Trompenaars' zeven dimensies en culturele verzoening 100
Hoofdstuk 6 Interculturele sensitiviteit als groeiproces 126
Hoofdstuk 7 Wonen, studeren en werken in het buitenland: cultuurschok en condición migrante 144
Hoofdstuk 8 Diversiteit in teams en 'global leadership' 162

Over de auteurs 192
Over de illustrator 194
Bibliografie 195
Register 203

Managementboek Top 100

Rubrieken

Populaire producten

    Personen

      Trefwoorden

        Interculturele communicatie