Op werkdagen voor 23:00 besteld, morgen in huis Gratis verzending vanaf €20
-
Inloggen
-- Inloggen
  • accountoverzicht
  • bestellingen
  • facturen betalen
  • downloadcentrum
  • summaries
  • gegevens
  • nieuwsbrief
  • partnerprogramma
  • financieel
  • inloggen
  • uitloggen

Uw winkelwagen

Naar winkelwagen Verder winkelen
Managementboeken
Alle managementboeken
  • Direct naar
    • Managementboek TOP 100
    • AI-books
    • Leiderschap
    • Auteur in de spotlight
    • Online Magazine
  • Rubrieken
    • Advisering
    • Algemeen management
    • Coaching en trainen
    • Communicatie en media
    • Economie
    • Financieel management
    • Inkoop en logistiek
    • Internet en social media
    • IT-management / ICT
    • Juridisch
    • Leiderschap
    • Marketing
    • Mens en maatschappij
    • Non-profit
    • Ondernemen
    • Organisatiekunde
    • Personal finance
    • Personeelsmanagement
    • Persoonlijke effectiviteit
    • Projectmanagement
    • Psychologie
    • Reclame en verkoop
    • Strategisch management
    • Verandermanagement
    • Werk en loopbaan
Overige boeken
Alle overige boeken
  • Direct naar
    • Bestseller 60
    • Fictie TOP 20
    • Non-fictie TOP 20
    • Spanning TOP 20
    • Jeugd TOP 10
    • Culinair TOP 10
  • Rubrieken
    • Cadeauboeken
    • Computer en informatica
    • Economie
    • Filosofie
    • Flora en fauna
    • Geneeskunde
    • Geschiedenis
    • Gezondheid
    • Informatief / professioneel
    • Jeugd
    • Juridisch
    • Koken en eten
    • Kunst en cultuur
    • Literatuur en romans
    • Mens en maatschappij
    • Naslagwerken
    • Paramedisch
    • Psychologie
    • Reizen
    • Religie
    • Schoolboeken
    • Spiritualiteit
    • Sport, hobby, lifestyle
    • Thrillers en spanning
    • Wetenschap en techniek
    • Woordenboeken en taal
Interactief leren
Alle seminars & trainingen
  • Direct naar
    • Live events
    • Online training
    • AI-books
  • Online Magazine
    • Previews
    • Recensies
    • Interviews
    • Podcasts
    • Videos
  • Volg ons op
    • Spotify
    • YouTube
    • Instagram
    • Linkedin
Attenderingen
Attenderingen instellen
  • Algemeen
    • Recht op u af
    • Juridische attendering
    • Hiatensignalering juridisch
    • Seriesignalering
    • Herdruksignalering
    • Internationaal
  • Aanbevolen per ministerie
    • Algemene Zaken
    • Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties
    • Buitenlandse Zaken
    • Defensie
    • Economische Zaken en Klimaat
    • Financiën
    • Infrastructuur en Waterstaat
    • Justitie en Veiligheid
    • Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit
    • Onderwijs, Cultuur en Wetenschap
    • Nationale Politie
    • Sociale Zaken en Werkgelegenheid
    • Volksgezondheid, Welzijn en Sport
Periodieken
Alle periodieken
  • Algemeen
    • Uw periodieken
    • Verlengen / opzeggen
    • Openstaande claims
    • Bibliografische wijzigingen
    • Abonnementshouders
    • Afleveradressen
    • Referenties
    • Notities
  • Aanbevolen per ministerie
    • Algemene Zaken
    • Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties
    • Buitenlandse Zaken
    • Defensie
    • Economische Zaken en Klimaat
    • Financiën
    • Infrastructuur en Waterstaat
    • Justitie en Veiligheid
    • Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit
    • Onderwijs, Cultuur en Wetenschap
    • Nationale Politie
    • Sociale Zaken en Werkgelegenheid
    • Volksgezondheid, Welzijn en Sport
Boekseries
Alle boekseries
  • Algemeen
    • Uw serieabonnementen
    • Geadresseerden
    • Abonnementshouders
    • Afleveradressen
    • Referenties
    • Notities
  • Aanbevolen per ministerie
    • Algemene Zaken
    • Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties
    • Buitenlandse Zaken
    • Defensie
    • Economische Zaken en Klimaat
    • Financiën
    • Infrastructuur en Waterstaat
    • Justitie en Veiligheid
    • Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit
    • Onderwijs, Cultuur en Wetenschap
    • Nationale Politie
    • Sociale Zaken en Werkgelegenheid
    • Volksgezondheid, Welzijn en Sport
Nu lezen
Online Magazine
  • Direct naar
    • Recensies
    • Interviews
    • Previews
    • Opinie
    • Actueel
    • Podcasts
    • Videos
  • Lees over
    • Algemeen management
    • Coachen en trainen
    • Leiderschap
    • Marketing
    • Organisatiekunde
    • Strategisch management
    • Verandermanagement
    • meer onderwerpen...
  • Recente artikelen
010-4731397
Klantenservice
Mijn account
Mijn bestellingen
010-4731397
Boeken Economie Handboek creatieve economie en cultuurbeleid
Handboek creatieve economie en cultuurbeleid
Winnie Moltmaker

Winnie Moltmaker studeerde Economie en is als docent verbonden aan de Hoge School voor de Kunsten in Utrecht (HKU) waar ze onder meer verantwoordelijk is voor het vak Creatieve Economie en Cultuurbeleid. Daarnaast is ze zelfstandig adviseur in de creatieve industrie. Eerder werkte ze onder meer als uitgever voor organisaties als DPG Media en VARA/BNN.

Meer over Winnie Moltmaker
Handboek Creatieve Economie & Cultuurbeleid Winnie Moltmaker 26 september 2024 Winnie Moltmaker is auteur van het ‘Handboek Creatieve Economie & Cultuurbeleid - Over de waarde van kunst, cultuur en creativiteit’. In haar preview schrijft ze over de verschillen tussen prijs en waarde. ‘A cynic knows the price of everything and the value of nothing’.... Lees het volledige artikel
Winnie Moltmaker

Handboek creatieve economie en cultuurbeleid

Over de waarde van kunst, cultuur en creativiteit

Paperback Nederlands 2024 1e druk 9789401499507
Verkooppositie 5084Hoogste positie: 719
Paperback | NL € 34,99 E-book | NL € 26,99
Op voorraad | Vandaag voor 23:00 besteld, morgen in huis
34,99
In winkelwagen
 
Stel een vraag over dit boek
Samenvatting Specificaties Interviews en artikelen Over de auteur Inhoudsopgave

Samenvatting

De creatieve industrie zit in de lift. Naast het economisch belang spelen ook bredere maatschappelijke overwegingen zoals welzijn, sociale cohesie en betekenisgeving een belangrijke rol. Dit maakt dat creatieve economie nauw verbonden is met cultuurbeleid, en dat financiële belangen vaak verweven zijn met culturele waarden. Deze realiteit kan lastige dilemma's opleveren maar ook prachtige kansen.

In dit Handboek creatieve economie en cultuurbeleid kijken we met een economische en beleidsmatige bril naar de creatieve en culturele sectoren, die een heel eigen dynamiek kennen. We brengen de relevante thema's bij elkaar en laten de onderlinge verbanden zien. Daarbij wordt de lezer uitgenodigd zelf een mening te vormen.

Winnie laat heel inzichtelijk zien wat de waarde van cultuur is voor onze economisch gedreven samenleving. Niet alleen voor studenten geschikt maar juist ook voor beleidsmakers. Een grote oproep aan de nieuwe generatie cultuur-ondernemers! - Michael Huijser, directeur Het Scheepvaartmuseum Amsterdam

Een toegankelijk geschreven boek dat iedereen in de creatieve sector zou moeten lezen. - Clayde Menso, algemeen directeur Internationaal Theater Amsterdam

Zo'n boek was er nog niet. De waarde van creativiteit kan niet overschat worden. Winnie legt overtuigend uit waarom. - Karin van Gilst, directeur Foam, bestuurder en toezichthouder in media en cultuur

Trefwoorden

creatieve economie   cultuurbeleid   creatieve industrie   creativiteit   kunst   cultuur   financiering cultuur   cultureel erfgoed   innovatie   economie   creatieve steden   digitalisering   waardecreatie   maatschappelijke impact   duurzaamheid   marktwerking   cultureel ondernemerschap   media en entertainment   podiumkunsten   creatieve zakelijke dienstverlening   sociale innovatie   subsidies   culturele diversiteit   prijsvorming   artificial intelligence  

Trefwoorden

Specificaties

ISBN13:9789401499507
Taal:Nederlands
Bindwijze:paperback
Aantal pagina's:260
Uitgever:LannooCampus
Druk:1
Verschijningsdatum:2-7-2024
Hoofdrubriek:Economie

Lezersrecensies

Wees de eerste die een lezersrecensie schrijft!
Schrijf een recensie
Lees ons recensiebeleid
Uw cijfer
?
Log in om te stemmen

Interviews en artikelen (1)

preview
Handboek Creatieve Economie & Cultuurbeleid
Winnie Moltmaker 26 september 2024 Winnie Moltmaker is auteur van het ‘Handboek Creatieve Economie & Cultuurbeleid - Over de waarde van kunst, cultuur en creativiteit’. In haar preview schrijft ze over de verschillen tussen prijs en waarde. ‘A cynic knows the price of everything and the value of nothing’....
Artikel lezen

Over Winnie Moltmaker

Winnie Moltmaker studeerde Economie en is als docent verbonden aan de Hoge School voor de Kunsten in Utrecht (HKU) waar ze onder meer verantwoordelijk is voor het vak Creatieve Economie en Cultuurbeleid. Daarnaast is ze zelfstandig adviseur in de creatieve industrie. Eerder werkte ze onder meer als uitgever voor organisaties als DPG Media en VARA/BNN.

Andere boeken door Winnie Moltmaker

Bekijk alle boeken

Inhoudsopgave

U kunt van deze inhoudsopgave een PDF downloaden

INLEIDING 11

Hoofdstuk 1
Kernbegrippen in vogelvlucht 15
1.1 Inleiding 16
1.2 Creatieve industrie 16
1.3 Creatieve economie 24
Casus 1.1 Rembrandt, een succesvol koopman 27
1.4 Cultuurbeleid 29
1.5 Samenvatting 33

Hoofdstuk 2
De waarde van kunst, cultuur en creativiteit 37
2.1 Inleiding 38
2.2 Intrinsieke waarde 38
2.3 Het economisch perspectief 39
Casus 2.1 De waarde van cultuurstad Utrecht 47
2.4 Het maatschappelijk perspectief 49
Casus 2.2 Locatievoorstelling Het Vindingrijk van PeerJonG 55
2.5 Dilemma 56
Casus 2.3 De activistische kunst van Jonas Staal 56
2.6 Samenvatting 57

Hoofdstuk 3
Algemene economie: denkers, scholen en concepten 61
3.1 Inleiding 62
3.2 De klassieke school 63
Casus 3.1 De Arts & Crafts-beweging 65
3.3 De neoklassieke school 66
Casus 3.2 True Price, een beweging die de eerlijke prijs laat zien 72
3.4 De keynesiaanse school 72
3.5 De monetaristen 77
3.6 Neoliberalisme 78
3.7 Nieuwe economische denkers 79
3.8 Samenvatting 90

Hoofdstuk 4
Marktwerking in de creatieve industrie 95
4.1 Inleiding 96
4.2 De vraagzijde van de creatieve sector 97
4.3 De aanbodzijde van de creatieve sector 103
Casus 4.1 Hoe ondernemerschap en autonome kunst samen komen bij Atelier Van Lieshout 106
4.4 Prijsvorming 117
Casus 4.2 Alternative Ways of Pricing van kunstenaar Jan Hoek 122
4.5 Marktfalen in de creatieve sector 124
4.6 De creatieve industrie en de nieuwe economische denkers 130
Casus 4.3 De donuteconomie op het forteiland Pampus 132
4.7 Samenvatting 133

Inhoud 7
Hoofdstuk 5
De creatieve industrie als aanjager van economische groei van steden 139
5.1 Inleiding 140
5.2 Stedelijke economie 140
Casus 5.1 Kunstenaarskolonie Ruigoord, bakermat van de Amsterdamse underground 142
Casus 5.2 Strijp-S, van fabrieksterrein naar creatieve stadswijk 144
5.3 De creatieve klasse 146
5.4 De creatieve stad 150
5.5 Samenvatting 153

Hoofdstuk 6
Innovatie en de creatieve industrie 157
6.1 Inleiding 158
6.2 Wat is innovatie? 158
6.3 Innovatie in de creatieve industrie 161
Casus 6.1 Hiphop, een wereldwijde muzikale verzetsbeweging 165
Casus 6.2 A State of Trance van Armin van Buuren: van radioshow naar dance-merk 166
6.4 De creatieve industrie als motor van innovatie 171
Casus 6.3 Hoe modeontwerper Iris van Herpen de grenzen tussen waterarchitectuur en mode laat vervagen 175
6.5 Samenvatting 177

Hoofdstuk 7
Het Nederlandse cultuurbeleid 181
7.1 Inleiding 182
7.2 Waarom is er cultuurbeleid? 182
7.3 De organisatie van het cultuurbeleid 191
7.4 Doelstellingen van het hedendaagse cultuurbeleid 202
7.5 Actuele thema’s 206
Casus 7.1 Diversiteit in het Stedelijk Museum: White Balls on Walls 211
Casus 7.2 Hoe het Nederlands Filmfonds de sector groener wil maken 214
7.6 Dilemma’s 217
7.7 Samenvatting 219

Hoofdstuk 8
Financiering van de creatieve industrie 225
8.1 Inleiding 226
8.2 Financieringsvormen 226
Casus 8.1 Hoe werft het Rijksmuseum donateurs? 231
Casus 8.2 Kantine Walhalla haalde ruim 80.000 euro op met crowdfunding 232
Casus 8.3 Museum De Pont: een kunstmuseum zonder subsidie 234
8.3 De financieringsmix 236
8.4 Dilemma’s 243
8.5 Samenvatting 244

Hoofdstuk 9
Hoe kan de creatieve industrie bijdragen aan maatschappelijke kwesties? 247
9.1 Inleiding 248
9.2 Verbinding met andere beleidsdomeinen 249
Casus 9.1 Emotionele participatie in theater 250
Casus 9.2 De impact van Women Connected 252
9.3 Social design 254
Casus 9.3 Biobased bouwen: The Exploded View Beyond Building 256
9.4 Dilemma 261
9.5 Samenvatting 262

Hoofdstuk 10
Digitalisering en de creatieve industrie 265
10.1 Inleiding 266
10.2 Digitale transformatie 266
Casus 10.1 Channel 1: de eerste AI-gestuurde nieuwszender 273
Casus 10.2 Buycloud: een kunstproject dat wolken te koop aanbiedt 276
10.3 De cultuurwaardeketen 276
Casus 10.3 Het NITE Hotel van Club Guy & Roni 281
10.4 Dilemma 284
10.5 Samenvatting 286

BEGRIPPEN 290
EINDNOTEN 300
DANKWOORD 308

Vergelijkbare boeken

  • Economie van Experiences, 4e editie
    Albert Boswijk
    Economie van Experiences, 4e editie
    € 51,50
  • De culturele stad
    Cor Wijn
    De culturele stad
    € 27,45
  • Zakendoen in de nieuwe economie
    Marga Hoek
    Zakendoen in de nieuwe economie
    € 44,25
  • Innovatiekracht
    Tom van der Horst
    Innovatiekracht
    € 24,99
  • Zakendoen in de nieuwe economie - Internationale Editie
    Marga Hoek
    Zakendoen in de nieuwe economie - Internationale Editie
    € 44,25
  • Impact door innovatie
    Annelies Huisingh
    Impact door innovatie
    € 19,99

Anderen die dit boek kochten, kochten ook

  • Het hele dorp wist het
    Rinke Verkerk
    Het hele dorp wist het
    € 22,00
  • Opstand
    Marijn Kruk
    Opstand
    € 22,99
  • Dit was het nieuws niet
    De Correspondent
    Dit was het nieuws niet
    € 15,00
  • Toekomstbedrijven
    Gijsbert Koren
    Toekomstbedrijven
    € 24,99
  • The Power of Fun
    Catherine Price
    The Power of Fun
    € 16,76
  • Waarom de laagsteprijsgarantie ervoor zorgt dat jij te veel betaalt
    Jona van Loenen
    Waarom de laagsteprijsgarantie ervoor zorgt dat jij te veel betaalt
    € 22,99

Managementboek Top 100

Bekijk de volledige Managementboek Top 100

Rubrieken

  • advisering
  • algemeen management
  • coaching en trainen
  • communicatie en media
  • economie
  • financieel management
  • inkoop en logistiek
  • internet en social media
  • it-management / ict
  • juridisch
  • leiderschap
  • marketing
  • mens en maatschappij
  • non-profit
  • ondernemen
  • organisatiekunde
  • personal finance
  • personeelsmanagement
  • persoonlijke effectiviteit
  • projectmanagement
  • psychologie
  • reclame en verkoop
  • strategisch management
  • verandermanagement
  • werk en loopbaan
Uw cookie-instellingen
Deze website maakt gebruik van verschillende soorten cookies. Sommige cookies worden geplaatst door diensten van derden die op onze pagina's worden weergegeven. Om deze externe content te kunnen tonen is nodig dat u toestemming geeft voor het zetten van persoonlijke en marketingcookies. U kunt uw toestemming op elk moment wijzigen of intrekken. In onze cookieverklaring vindt u meer informatie.

Functionele cookies
Deze zijn noodzakelijk voor de werking van de website, zonder deze cookies kan de website niet naar behoren werken.

Persoonlijke en marketingcookies
Wij gebruiken cookies voor statistieken om bij te houden en rapportages te krijgen over hoe bezoekers de website gebruiken. Zo kunnen wij onze website verbeteren. Marketingcookies worden gebruikt om bezoekers te volgen wanneer ze verschillende websites bezoeken. Hun doel is advertenties weergeven die zijn toegesneden op en relevant zijn voor de individuele gebruiker.
Op werkdagen voor 23:00 besteld, morgen in huis Gratis verzending vanaf €20

Klantenservice

Over ons Contact Voorwaarden Bestellen en retourneren Lezen en luisteren Voor auteurs Recensiebeleid Partnerprogramma

Zakelijk

Zakelijke diensten Partnerprogramma Cadeaubonnen

Altijd op de hoogte

Schrijf u in voor onze nieuwsbrief en blijf up-to-date met relevante interviews en recensies, inspirerende events en de beste acties.
PRETTIG KENNIS MAKEN
Thuiswinkel waarborg Algemene voorwaarden Privacy Cookies Cookie instellingen Service & Contact Over ons
© 2025 Mainpress BV

Populaire producten

    Personen

      Trefwoorden

        Handboek creatieve economie en cultuurbeleid

        Handboek creatieve economie en cultuurbeleid
        Winnie Moltmaker
        /
        loader
        Recensiebeleid
        Noordhoff terugkoopgarantie

        Noordhoff koopt jouw boek terug, zonder zorgen!

        Heb je jouw boeken niet meer nodig?

        Als je jouw studieboeken gekocht hebt bij hanzestudybook.nl, kun je geselecteerde titels moeiteloos terugverkopen aan Noordhoff. Geen vragen, geen gedoe en lekker duurzaam.

        Volledige informatie op Noordhoff.nl

        AI-book

        Wat is een AI-book?

        Een AI-book is niet een boek dat geschreven is door AI maar een boek dat verrijkt is met AI. Het maakt de inhoud van een boek interactief via WhatsApp, zodat je ermee kunt chatten. Zie het als een razend slimme assistent die het boek perfect begrijpt en er alles uit onthouden heeft. Jij kunt deze assistent alles vragen. Vraag bijvoorbeeld hoe je iets kunt toepassen op jouw persoonlijke situatie, om een korte samenvatting, of wat de belangrijkste inzichten zijn. AI-books zijn alleen te gebruiken via WhatsApp, je hoeft er geen aparte app voor te installeren.
        Meer informatie over AI-books

        ?

        Geef uw beoordeling

        Handboek creatieve economie en cultuurbeleid

        Verwijder uw beoordeling