


De Amerikaanse bedrijfskundige en emeritus hoogleraar Chris Argyris studeerde psychologie en economie.
Meer over Chris ArgyrisManagementadvies
Toegevoegde waarde voor uw organisatie?
Paperback Nederlands 2000 9789058711816Samenvatting
Het overgrote deel van managementadvies bij organisatieverandering werkt niet. Met deze gewaagde stelling begint Argyris zijn betoog. De auteur onderzoekt in zijn boek waarom - vaak goedbedoeld en oprecht - advies faalt, en zelfs averechts werkt. Hij plaatst vraagtekens bij adviezen van prominente managementauteurs en wijst de lezer op de fundamentele tegenstrijdigheden in organisatie-advies. Zo wordt eerlijkheid en een open dialoog met het personeel alom uitgeroepen tot de sleutel tot succesvolle verandering. De praktijk wijst echter vaak uit dat de van diepgewortelde bedrijfscultuur weinig ruimte laat voor open discussie, informatie-uitwisseling en kritiek. Argyris wijst op de valkuilen van managementadvies, reikt alternatieven aan en helpt de effectiviteit van de adviezen beter te beoordelen. In deze tijd waarin steeds meer managers gebruik maken van externe organisatie-adviseurs, is dit een baanbrekend boek dat veel discussie zal ontketenen. Een boek dat managers en consultants niet onopgemerkt naast zich neer kunnen leggen.
Specificaties
Expertrecensies (3)



Lezersrecensies
Over Chris Argyris
Inhoudsopgave
Inleiding
Deel 1 - Als u advies krijgt met gebreken
1. Inconsequent en onuitvoerbaar advies
2. Gebruik van inconsistent advies: de gevolgen voor organisaties
3. Waarom gebrekkig advies zo hardnekkig is
4. Human resources in de praktijk
5. Conclusies
Deel 2 - Op zoek naar een model dat werkt
6. Advies kritisch beoordelen
7. Dilemma's van prestatiebeoordeling
8. Groepsprestaties beoordelen
9. Innerlijke betrokkenheid bij organisatiewaarden ontwikkelen
10. Innerlijke betrokkenheid genereren bij de implementatie van strategie
11. Generieke vaardigheden opbouwen voor de lerende organisatie
12. Samenvatting
Literatuur
Trefwoorden
Anderen die dit boek kochten, kochten ook
Rubrieken
- advisering
- algemeen management
- coaching en trainen
- communicatie en media
- economie
- financieel management
- inkoop en logistiek
- internet en social media
- it-management / ict
- juridisch
- leiderschap
- marketing
- mens en maatschappij
- non-profit
- ondernemen
- organisatiekunde
- personal finance
- personeelsmanagement
- persoonlijke effectiviteit
- projectmanagement
- psychologie
- reclame en verkoop
- strategisch management
- verandermanagement
- werk en loopbaan