
Lees verder
Dave Ulrich is hoogleraar Bedrijfskunde aan de University of Michigan. Hij heeft talloze boeken en artikelen gepubliceerd over human resources en organisatie en is als adviseur verbonden aan vele bedrijven.
Meer over de auteursNiet veel mensen zullen menen dat leiderschap er niet toe doet. Bedrijven die de beste managers kunnen aantrekken en vooral behouden zullen het zeker goed doen. Maar dit onderwerp wordt vager als we proberen het begrip leiderschap te definiëren. Het wordt nog weer vager als managers een poging doen om de duizelingwekkende hoeveelheid leiderschapstheorieën in te passen binnen de specifieke eisen van hun eigen organisatie. 'Resultaatgericht leiderschap' brengt verfrissende helderheid en directheid in de discussie over leiderschap. Het biedt een kant-en-klaar overzicht waarmee leiders hun leiderschapsuitdagingen succesvol aankunnen. De auteurs zijn van mening dat het niet genoeg is om leiders te beoordelen op hun persoonlijke vaardigheden zoals karakter, kennis, normen en waarden. Effectieve leiders doen meer dan zich leiderschapseigenschappen aanleren. Zij weten hoe ze met deze eigenschappen resultaten kunnen halen.
'Resultaatgericht leiderschap' toont leiders hoe ze resultaten kunnen behalen in vier verschillende gebieden: resultaten voor werknemers, voor het bedrijf, voor de klanten en voor de investeerders. Ulrich en Zenger bieden de lezers praktijkgerichte richtlijnen om hun eigen resultaatgerichte leiderschapsvaardigheden te ontwikkelen en bij te schaven. Zij kijken verder dan de snelle oplossingen, modewoorden en trends die typerend zijn voor veel leiderschapstheorieën. In plaats daarvan richten zij zich op het behalen van resultaten die beoordeeld en geïntegreerd kunnen worden in iedere bedrijfsstrategie of organisatiecultuur.
Onder andere de volgende onderwerpen komen aan bod:
- leidinggevende kwaliteiten koppelen aan resultaten
- werknemersresultaten: investeren in menselijk kapitaal
- de beoogde resultaten definiëren
- bedrijfsresultaten: het creëren van capaciteiten
- klantenresultaten: bedrijfsmeerwaarde opbouwen
- resultaten voor investeerder: aandeelhouderswaarde opbouwen