

Charles R. Taylor is verbonden aan Villanova School of Business.
Meer over Charles TaylorBronnen van het zelf
De onstaansgeschiedenis van de moderne identiteit
Paperback Nederlands 2009 1e druk 9789047701583Samenvatting
Deze filosofische klassieker uit 1989 is een indrukwekkende zoektocht naar de bronnen van de moderne identiteit. Charles Taylor laat zien dat onze wending naar het innerlijk voortkomt uit een lange reeks pogingen het goede na te streven. Een wezenskenmerk van al die pogingen is wat hij 'de bevestiging van het gewone leven' noemt - een waarde die in plaats is gekomen van een op afkomst en status gebaseerd hiërarchisch denken.
In Op zoek naar de bronnen van het zelf vertelt Taylor het verhaal van Augustinus, Luther, Montaigne en talloze anderen die hebben gepleit voor zelfonderzoek en verinnerlijking. Tegelijkertijd wijst hij erop dat hun visie méér omvatte dan het in het moderne denken diep verankerde mensbeeld als zou de mens allereerst een autonoom subject zijn. Zij plaatsten de mens in een sociaal verband waarin hij, in de woorden van Taylor, 'alleen te midden van andere zelven een zelf is'.
Bronnen van het zelf is een ambitieuze poging het geheugenverlies van de moderniteit te compenseren door haar eigen geschiedenis bloot te leggen.
Trefwoorden
filosofie identiteit zelfonderzoek moderne filosofie moraliteit augustinus zelf luther montaigne innerlijkheid moderniteit ethiek sociaal verband autonomie verinnerlijking gewone leven hiërarchisch denken westerse filosofie subjectiviteit geschiedenis van de filosofie cultuurfilosofie mensbeeld individualisme morele bronnen
Trefwoorden
Specificaties
Lezersrecensies
Vaak samen gekocht
Anderen die dit boek kochten, kochten ook
Rubrieken
- advisering
- algemeen management
- coaching en trainen
- communicatie en media
- economie
- financieel management
- inkoop en logistiek
- internet en social media
- it-management / ict
- juridisch
- leiderschap
- marketing
- mens en maatschappij
- non-profit
- ondernemen
- organisatiekunde
- personal finance
- personeelsmanagement
- persoonlijke effectiviteit
- projectmanagement
- psychologie
- reclame en verkoop
- strategisch management
- verandermanagement
- werk en loopbaan