Lees verder


Ingrid Robeyns (1972) Ingrid Robeyns is hoogleraar ethiek van instituties aan de Universiteit Utrecht.
Meer over Ingrid RobeynsRijkdom
Hoeveel ongelijkheid is nog verantwoord?
E-book Epub met watermerkbeveiliging Nederlands 2019 1e druk 9789044639766Samenvatting
In 2018 ging Jeffrey P. Bezos, de oprichter van Amazon.com, als eerste mens over de 100 miljarddollargrens. De inkomensverschillen worden wereldwijd groter. De topman van Coca-Cola kreeg het 427-voudige van de laagstbetaalde, bij Walt Disney is dat zelfs ruim het 650-voudige. Steeds meer geld wordt door steeds minder mensen verdiend.
Volgens Aristoteles was geld vooral een handig ruilmiddel. Als je appeloogst groot uitviel kon je die beter ruilen tegen een product waar je juist tekort aan had. Anders lagen die appels maar te rotten. Hij zag geld daarbij als een meetinstrument waarmee je de waarde van appels en peren kon vergelijken.
En in tegenstelling tot appels en peren ging geld niet rotten. Het enige gevaar van dit aantrekkelijke middel is volgens Aristoteles dat het geld zelf begerenswaardig wordt. Het gaat alleen nog om het geld en om meer geld. En zo bereikten we 2400 jaar na Aristoteles’ analyse de 100 miljarddollargrens. Maar is het erg dat sommigen zoveel hebben en anderen niet? Volgens Ingrid Robeyns zijn ‘die extreme verschillen desastreus voor mens en maatschappij’. In 'Rijkdom' herleest ze Aristoteles en laat ze zien hoeveel ongelijkheid een maatschappij precies nodig heeft
Trefwoorden
Specificaties
Expertrecensies (1)
Lees verder
Lezersrecensies
Over Ingrid Robeyns
Inhoudsopgave
Nieuw licht
DE VRAAG
zouden er grenzen moet zijn aan rijkdom?
HET PAMFLET
Ingrid Robeyns
Rijkdom. Hoeveel ongelijkheid is nog verantwoord?
HET FRAGMENT
Aristoteles
Uit: Politica
DE DENKERS
DE BEDENKERS
GERAADPLEEGDE LITERATUUR
WOORD VAN DANK
Rubrieken
- advisering
- algemeen management
- coaching en trainen
- communicatie en media
- economie
- financieel management
- inkoop en logistiek
- internet en social media
- it-management / ict
- juridisch
- leiderschap
- marketing
- mens en maatschappij
- non-profit
- ondernemen
- organisatiekunde
- personal finance
- personeelsmanagement
- persoonlijke effectiviteit
- projectmanagement
- psychologie
- reclame en verkoop
- strategisch management
- verandermanagement
- werk en loopbaan