
Lees verder
Chris Zook is sinds 1980 consultant bij Bain, een consultancy die in 1973 is opgericht door ex-BCGers.
Meer over de auteursIn 'Winst uit kernactiviteiten' laten de auteurs zien dat het gezegde 'schoenmaker, hou je bij je leest' nog altijd het beste uitgangspunt is voor duurzame, winstgevende groei. Juist wanneer duidelijk wordt dat veel verwachtingen van de nieuwe economie niet zomaar gerealiseerd kunnen worden, geldt deze klassieke gedachte des te meer. Zook en Allen hebben op grond van hun jarenlange ervaring als strategieadviseurs en op basis van een grootschalig, wereldwijd onderzoek naar de groeiprestaties van bedrijven in diverse sectoren, een effectieve groeistrategie geformuleerd met drie dimensies:
1. Haal uit de kernactiviteit zelf zoveel mogelijk groei
2. Breid de activiteiten uit naar gebieden die grenzen aan de kern en die de beste groeimogelijkheden bieden
3. Herdefinieer kernactiviteiten tijdig in antwoord op veranderingen in de omgeving.
De auteurs gaan uitgebreid in op de problemen die implementatie van deze strategie oplevert en geven aanwijzingen voor de oplossing ervan.