

Anneke Smits is als hoofddocent verbonden aan de masteropleiding Special Educational Needs van Hogeschool Windesheim.
Meer over de auteursDyslectische kinderen leren lezen
Werkvormen voor de behandeling van leesproblemen
Paperback Nederlands 2018 1e druk 9789024403318Samenvatting
Kinderen leren lezen op school. Dat is bij uitstek de plek om hun leesvaardigheid te oefenen. De school draagt ook verantwoordelijkheid als het leesleerproces anders verloopt dan verwacht. Het is belangrijk dat scholen kinderen met leesproblemen signaleren en begeleiden.
Effectieve werkvormen
In Dyslectische kinderen leren lezen wordt een groot aantal concrete werkvormen voor het lezen besproken: voor individuele begeleiding, voor het werken in kleine groepjes en voor klassikaal lezen. Bij alle werkvormen is er uitgebreid aandacht voor de voorbereiding en worden er beschikbare hulpmiddelen, software en geschikte boekjes genoemd. Er wordt veel aandacht besteed aan het volgen van de vorderingen met behulp van gerichte observaties, en aan de didactische opbouw van de lessen. De werkvormen zijn uitgebreid in de praktijk beproefd en zijn zeer effectief bevonden.
Voor wie?
Het boek is geschreven voor leerkrachten in de onder- en middenbouw van het basisonderwijs, voor intern begeleiders, remedial teachers en logopedisten en voor hen die zich bezighouden met de behandeling van dyslectische kinderen.
Nieuwe vormgeving
Dyslectische kinderen leren lezen verscheen voor het eerst is 2006 en is sindsdien regelmatig herdrukt. Sinds januari 2019 is dit veelgebruikte boek ondergebracht in de serie In de klas en verscheen het in een nieuwe vormgeving. Er is een aantal kleine aanpassingen in het boek gedaan om het boek te actualiseren zoals de toevoeging van RALFI Light en de herziening van de voorschotbenadering.
De serie In de klas
De serie In de klas bestaat uit een reeks praktische uitgaven voor leerkrachten, intern begeleiders en remedial teachers. De boeken zijn geschreven door professionals uit het vakgebied. Zij geven achtergrondinformatie en praktische tips waarmee u direct aan de slag kunt.
Trefwoorden
dyslexie leesproblemen leesvaardigheid leesonderwijs ralfi onderwijs connect leesdidactiek interventies basisonderwijs leesbegeleiding werkvormen preventie fonologisch bewustzijn voorschotbenadering vloeiend lezen woordherkenning kleuteronderwijs leesmotivatie remedial teaching autonoom leren tutorlezen leesstadia feedback theater-lezen zelfevaluatie meelezen duo-lezen stillezen observatie
Trefwoorden
Specificaties
Lezersrecensies
Over Tom Braams
Inhoudsopgave
U kunt van deze inhoudsopgave een PDF downloaden
Deel I Goed preventief onderwijs
1 Goed leesonderwijs 15
1.1 Leesstadia 15
1.2 Leesproblemen 17
1.3 Dyslexie bij allochtone kinderen 20
1.4 Preventie 22
1.5 Lezen moet motiveren 24
1.6 Pedagogische en organisatorische randvoorwaarden 32
1.7 Interventie 34
2 Kleuters goed voorbereiden 37
2.1 Kleuters voorbereiden op het leren lezen en spellen 38
2.2 Een voorschotbenadering voor risicokleuters 45
2.3 Tot slot 53
3 Klassikale werkvormen voor groep 3 tot en met 8 55
3.1 Voorlezen 56
3.2 Meelezen van korte teksten 58
3.3 Meelezen van boeken 60
3.4 Hardop denken 62
3.5 Radio-lezen 65
3.6 Theater-lezen 66
3.7 Voorlezen aan kleuters 68
3.8 Duo-lezen 69
3.9 Tutorlezen 71
3.10 Stillezen 73
4 De begeleidingsrelatie 79
4.1 Doelstellingen van de leesbegeleiding 79
4.2 De persoonlijke band 80
4.3 De inbreng van de leerling in de begeleiding: autonoom leren 83
4.4 Feedback en zelfevaluatie 85
4.5 Wie begeleidt? 89
Deel II Begeleiding en interventie
5 Inleiding leesprogramma’s: Connect en RALFI 93
5.1 Indicaties voor Connect en RALFI 94
5.2 De basisprincipes van Connect en RALFI 99
5.3 Een basisprincipe van Connect: het inzetten van spelling en Connect-rijtjes 109
5.4 Overige principes van Connect 116
6 Toetsen en observeren 119
6.1 Te nemen beslissingen in de begeleiding 120
6.2 De evaluatie van de vorderingen 129
7 Connect Klanken en Letters 133
7.1 Uitgangspunten van Connect Klanken en Letters 134
7.2 Benodigdheden 139
7.3 De fasen van Connect Klanken en Letters 140
7.4 Aanpassingen voor gebruik in groepjes aan de instructietafel 145
7.5 Klassikaal gebruik van Connect Klanken en Letters 149
8 Connect Woordherkenning 153
8.1 Uitgangspunten van Connect Woordherkenning 154
8.2 Benodigdheden 157
8.3 De concrete uitvoering van het programma 158
8.4 Aanpassingen voor gebruik in groepjes aan de instructietafel162
8.5 Aanpassingen voor gebruik met een tutorleerling 167
9 Connect Vloeiend Lezen 171
9.1 Uitgangspunten van Connect Vloeiend Lezen 171
9.2 Benodigdheden voor Connect Vloeiend Lezen 176
9.3 De concrete uitvoering van het programma 177
9.4 Aanpassingen voor gebruik in groepjes aan de instructietafel 180
9.5 Connect Vloeiend Lezen voor tutoren 184
10 RALFI en RALFI Light 189
10.1 Uitgangspunten van RALFI en RALFI Light 190
10.2 Benodigdheden voor RALFI 202
10.3 De concrete uitvoering van het programma 202
10.4 RALFI Light 205
Bijlage I Voor Vlaamse lezers: verklaring van termen uit de Nederlandse onderwijsstructuur 207
Over de auteurs 209
Literatuur 211
Register 221
Vaak samen gekocht
Anderen die dit boek kochten, kochten ook
Rubrieken
- advisering
- algemeen management
- coaching en trainen
- communicatie en media
- economie
- financieel management
- inkoop en logistiek
- internet en social media
- it-management / ict
- juridisch
- leiderschap
- marketing
- mens en maatschappij
- non-profit
- ondernemen
- organisatiekunde
- personal finance
- personeelsmanagement
- persoonlijke effectiviteit
- projectmanagement
- psychologie
- reclame en verkoop
- strategisch management
- verandermanagement
- werk en loopbaan