Lees verder



Harry Woldendorp is historicus en antropoloog. Was een een kleine dertig jaar actief als trainer, consultant en interim-manager (bestuurder, directeur).
Meer over Harry WoldendorpToekomstbestendige zorgprofessionals en zorgorganisaties
De consequenties van platformtechnologie voor de ouderenzorg
Paperback Nederlands 2018 1e druk 9789023256083Samenvatting
Het sterk groeiende aantal mondige ouderen zal in de zeer nabije toekomst steeds vaker zijn eigen zorgtraject willen invullen met een zelf gekozen zorgprofessional. Dit betekent dat zowel zorgorganisaties als zelfstandige zorgprofessionals voor een fundamenteel nieuw businessmodel moeten kiezen.
Harry Woldendorp laat in dit boek zien hoe cliënten, zorgprofessionals en zorgorganisaties platformtechnologie kunnen gebruiken om elkaar te versterken en van deze uitdagingen een kans te maken. De relatie tussen cliënt en professional vormt de basis om te komen tot vernieuwing. Platformtechnologie ondersteunt die relatie en biedt innovatiekracht.
De auteur hanteert hierbij de volgende uitgangspunten voor de toekomst:
1. De positie van cliënten wordt sterker. Denk hierbij aan begrippen als autonomie, zelfregie, sturing op (de kwaliteit van) het eigen leven en persoonsgerichte zorg.
2. De positie van professionals wordt zowel sterker als zwakker. Er komen nieuwe vormen van zelforganisatie, maar er is ook druk om flexibeler te zijn en digitale ontwikkelingen vragen om aandacht.
3. De positie van zorgorganisaties verandert: het gaat steeds meer om netwerkzorg. Niet de organisaties staan centraal, maar de wijze waarop de zorg wordt georganiseerd.
Dit compacte boek laat zien hoe je de zelfredzaamheid van ouderen kunt bevorderen en hoe deze autonomie zich verhoudt tot de behoefte aan controle in de ouderenzorg. Daarnaast gaat de auteur in op een aantal managementprincipes die de wendbaarheid en cliëntgerichtheid van zorgorganisaties versterken.
Harry Woldendorp biedt hiermee een handreiking aan ondernemers in de zorg: van het management van bestaande zorginstellingen tot zorgprofessionals, cliënten (zorgcoöperaties) en patiëntenverenigingen. Hij is meer dan 25 jaar werkzaam als consultant en interimmanager in de ouderenzorg. Als mede-oprichter van het platformVmZ wil hij zorgprofessionals en zorgbedrijven ondersteunen bij de invulling van hun ondernemerschap.
Specificaties
Expertrecensies (1)
Lees verder
Lezersrecensies
Over Harry Woldendorp
Inhoudsopgave
U kunt van deze inhoudsopgave een PDF downloaden
1 Inleiding
2 Netwerkzorg: van organisaties naar organiseren
2.1 Ontwikkeling van netwerkstructuren
2.2 Narratief veranderen
2.3 Eigen regie van cliënt
2.4 Autonomievergroting bij professionals
2.5 Bedrijfsvoering gericht op zelforganisatie
2.6 Zorgtechnologie en digitalisering
2.7 Robotisering
2.8 Professionele logica en managementlogica
2.9 Conclusie: te verwachten ontwikkelingen
3 Autonomie en controle: ontwikkelingen in de ouderenzorg
3.1 Persoonsgerichte zorg
3.2 Positieve gezondheid
3.3 Kwaliteitskader
3.4 Consequenties van zorgtechnologie en digitalisering: gedeeld perspectief van cliënt en professional
3.5 Conclusie: te verwachten ontwikkelingen
4 Zelfredzaamheid van de cliënt: hoe kom je tot (vergroting van) autonomie?
4.1 Zelfredzaamheid: eigen regie
4.2 Zelfredzaamheid: activeren
4.3 Zelfredzaamheid: we zijn verschillend
4.4 Zelfredzaamheid: integrale zorgaanpak
4.5 Mantelzorg
4.6 Conclusie: te verwachten ontwikkelingen
5 De wendbare organisatie: hoe wordt de balans tussen autonomie en controle binnen zorgorganisaties?
5.1 Zorglogistiek: de vraag van de cliënt centraal
5.2 Uitwerking van lean inrichting
5.3 Samenhangende bouwstenen: Business Model Canvas
5.4 Verbinding tussen organisatieniveau, procesniveau en prestatieniveau: vergroting van wendbaarheid
5.5 Conclusie: te verwachten ontwikkelingen
6 De wendbare organisatie: autonome rol van professionals
6.1 Interactie tussen leefwereld en systeemwereld
6.2 Wendbaarheid door professioneel handelen
6.3 Professionele identiteit versterken
6.4 Betekenisgeving centraal stellen
6.5 Autonomie: horizontale verbindingen versterken
6.6 Horizontale verbindingen: ondernemende houding en ondernemerschap
6.7 Ontwikkeling van ondernemerschap: leermodel
6.8 Professionele ontwikkeling in een digitale werk- en leeromgeving
6.9 Conclusie: te verwachten ontwikkelingen
7 Innovatie in de zorg: werken met platformtechnologie
7.1 Relatie tussen cliënt en professional
7.2 Innovatiekracht van platformtechnologie
7.3 Casus platformVmZ
7.4 Ontwikkeling van professioneel domein
7.5 Conclusie: te verwachten ontwikkelingen
8 Conclusie: de toekomstbestendigheid van zorgprofessionals en zorgorganisaties
8.1 Toekomstbestendige zorgorganisaties
8.2 Toekomstbestendige zorgprofessionals
8.3 Positie van cliënten
Nawoord
Literatuur
Anderen die dit boek kochten, kochten ook
Rubrieken
- advisering
- algemeen management
- coaching en trainen
- communicatie en media
- economie
- financieel management
- inkoop en logistiek
- internet en social media
- it-management / ict
- juridisch
- leiderschap
- marketing
- mens en maatschappij
- non-profit
- ondernemen
- organisatiekunde
- personal finance
- personeelsmanagement
- persoonlijke effectiviteit
- projectmanagement
- psychologie
- reclame en verkoop
- strategisch management
- verandermanagement
- werk en loopbaan