Op werkdagen voor 23:00 besteld, morgen in huis Gratis verzending vanaf €20

Vensters op organisaties

60 wegwijzers voor verbeteren - veranderen - vernieuwen

E-book Epub met watermerkbeveiliging Nederlands 2012 1e druk 9789013111620
Direct te downloaden

Samenvatting

Nieuwe technologieën, organisatiesystemen en generaties werknemers bestormen de markt. Toch wordt de gangbare visie op organisatieontwikkeling nog altijd bepaald door het oude adagium van efficiency, winstgedrevenheid en top-downleiderschap.

Adriaan Bekman kiest een andere benadering, met leiderschap en gemeenschap als kernbegrippen. Hij noemt dit horizontaal leiderschap: een organisatievorm waarin betrokken mensen vanuit inzicht verantwoordelijkheid kunnen nemen voor de volgende stap van hun organisatie, en ook zichzelf verder kunnen ontwikkelen.

In dit boek worden zestig vensters belicht, die hun betekenis en werking in de praktijk hebben bewezen. Ze zijn allemaal gebaseerd op de gedachte dat de werkelijkheid - ook die van een organisatie - bestaat uit verschillende, onderling verbonden 'geledingen' die op elkaar inwerken. Elk venster schetst deze geledingen en hun onderlinge verhouding. Daarbij komen de volgende onderdelen aan de orde:
-Introductie van de kerngedachte
-Model
-Karakteristieken
-De zin van het model
-Toepassing
-Voorbeeld
-Reflectie

De vensters vormen een bril om de praktijk van het werkleven op een nieuwe manier te bekijken en te onderzoeken. Ze helpen de lezer om organisatieontwikkeling niet alleen te begrijpen, maar uiteindelijk ook vorm te geven.

Trefwoorden

Specificaties

ISBN13:9789013111620
Taal:Nederlands
Bindwijze:e-book
Beveiliging:watermerk
Bestandsformaat:epub
Aantal pagina's:233
Uitgever:Boom
Druk:1
Verschijningsdatum:30-10-2012
Hoofdrubriek:Organisatiekunde

Expertrecensies (2)

recensie
Vensters op organisaties
Martin van Staveren | 2 mei 2013
'Vensters op organisaties' van Adriaan Bekman is in vele opzichten een bijzonder en eigenzinnig boek. Het biedt maar liefst 60 verschillende raamwerken voor het verbeteren, veranderen en vernieuwen van organisaties. Dit zijn raamwerken in verschillende betekenissen. Je kunt ze letterlijk zien als modellen, om gestructureerd mee te reflecteren op zowel organisatie- als persoonlijke vraagstukken. Het zijn ook ramen waar je figuurlijk door heen kunt kijken, naar nieuwe werelden die daar achter verscholen liggen. Klinkt dit alles wat wazig? Dan is het tijd om de ramen te lappen!
Lees verder
recensie
Vensters op organisaties
Iris van Maurik | 25 januari 2013
Hoe behandelen we onderwerp X op een interactieve manier tijdens dat overleg? Hoe organiseren we ons om tot dat resultaat te komen? Hoe kan ik dat gesprek het beste starten? Een greep van vragen die tijdens mijn werk voorbij komen. Vragen waar ik meestal niet één, twee, drie een antwoord voor heb liggen, maar vaak lijkt men dat wel te verwachten. Op zoek dus naar wat extra inspiratie vond ik 'Vensters op organisaties'van Adriaan Bekman.
Lees verder

Lezersrecensies

Wees de eerste die een lezersrecensie schrijft!

Interviews en artikelen (1)

interview
Adriaan Bekman: ‘We zien van alles, maar we moet echt leren kijken’
Ronald Buitenhuis 19 februari 2013 Bij verbeteren, veranderen en vernieuwen grijpen we tegenwoordig graag naar instrumenten. Managementtools als invuloefening om processen te verbeteren. ‘Het beklijft zelden’, betoogt Adriaan Bekman. ‘Je moet een laag dieper.’ Die diepere laag biedt de oprichter van het Instituut voor Mens- en Organisatieontwikkeling (IMO) in zijn nieuwste boek: Vensters op organisaties. Een snoeppot, een bijbel, een kookpot, of gewoon het Rode Boekje over hoe veranderen echt kan landen in organisaties.

Over Adriaan Bekman

Adriaan Bekman werkt in verschillende landen als leidinggevende en adviseur. Hij is gefascineerd door hoe mensen hun organisaties creëren, veranderen en zin geven. In 2004 richtte hij het Instituut voor Mens en Organisatieontwikkeling (IMO) op, waar hij als Stenden-lector vragen rond leiderschap, zingeving en gemeenschapsvorming onderzoekt.

Andere boeken door Adriaan Bekman

Inhoudsopgave

Voorwoord
Inleiding

De ziel
-Denkmodel

De organisatie
1. Procesorganisatie
2. K-organisatie
3. Klantinterfaces
4. Vrije ruimte
5. Drie typen organisatie
6. Operationele en ontwikkelorganisatie
7. Klaverbladsturing
8. Teamorganisatie
9. Teamfunctioneren
10. Beloningspiramide

Organisatieontwikkeling
11. Organisatieontwikkeling Lemniscaat
12. Visie en praktijk
13. De drie vraagstukken
14. Cyclisch ontwikkelprogramma
15. Ontwerpen - plannen - programmeren
16. Organisatieontwikkelingsinfrastructuur
17. Veranderingsprocesframe
18. Boden als oriëntatiepunten
19. Organiseer de principes 'lean', 'learning', 'living'
20. Werkprocesanalyse
21. Proces - Systeem - Automatisering

Leiderschap
22. Kernkwaliteiten van leiderschap
23. Horizontaal leiderschap
24. Horizontale leiderschapsprincipes
25. Traditionele leiderschapsprincipes voor gemeenschapsvorming
26. Twee leiderschapsprocessen
27. Rentmeester - Manager - Ondernemer - Leider

Procesinterventies
28. Sturingsvraagstukanalyse
29. Bakens voor initiatieven
30. Initiatiefproces
31. U-procedure
32. Ontwerpen van een ontwikkelproces
33. Het gesprek
34. Intervisie
35. Fasen van het groepsgesprek
36. Oordeelsvorming in groepen
37. Ik-, wij- en jij-besluiten

Methodologie
38. Polariteiten en krachtenvelden
39. Methodologie van het sociale
40. Dialoog voeren
41. Biografie als zingeving

Mensbeelden
42. Mensbeelden
43. Taal van de ziel
44. Scholing van de ziel
45. Onderzoek naar de innerlijke stemmen
46. Onderzoek van de sturende opvatting

Leren
47. Opleiden- en lerencirkel
48. Twee leerwegen: Instructie en Ontdekking
49. Vermogensontwikkeling
50.Actieleren
51. Professionaliseringsvijfhoek
52. Twee leerwegen tot persoonlijke ontwikkeling

Zelfsturing
53. Werkleven - Sociaal leven - Persoonlijk leven
54. Omgaan met de tijd
55. Omgaan met geld
56. Omgaan met relaties
57. Toekomstscenario's versie 1
58. Toekomstscenario's versie 2
59. Prognose maken
60. Overleggen - Onderhandelen - Vechten

Slotwoord

Bijlage
360-gradenonderzoek Kernkwaliteiten van leidinggeven
Leiderschapsvragenlijst voor de leidinggevende
Leiderschapsvragenlijst voor medewerker/collega/leidinggevende
Leiderschapsvragenlijst over medewerker door leidinggevende

Over de auteur

Managementboek Top 100

Rubrieken

Populaire producten

    Personen

      Trefwoorden

        Vensters op organisaties