
Lees verder
Informatie neemt geleidelijk de rol over van traditionele industriële goederen. Films, muziek, software, tijdschriften en allerlei andere bronnen van informatie zullen de wereldeconomie drastisch veranderen. Met de opkomst van informatie is tevens de zoektocht begonnen naar de wetten van de zogenoemde 'Nieuwe Economie', op basis waarvan managers beslissingen kunnen nemen. De verleiding om daarbij alle economische wetten direct overboord te gooien en te vervangen door modieuze termen is groot. In 'Information Rules' waarschuwen de auteurs voor een al te snelle uitbanning van bestaande economische principes. De technologie mag dan wel veranderen, dat betekent niet noodzakelijkerwijs dat economische wetten veranderen. Shapiro en Varian vertalen de bestaande economische wetten naar hun rol in de informatiemaatschappij in wording.
informatierevolutie informatie-economie netwerkeconomie economie strategie network externalities standaardisatie ondernemerschap marktpositie bedrijfseconomische modellen strategisch management complementors experience good kostenverhoudingen sunk cost industry content providers versioning one-to-one marketing schaalvoordelen Microsoft innovatie informatiebescherming waardepropositie marginale kosten ICT consumentengedrag reputatie branding informatie-overload aandachtseconomie