Op werkdagen voor 23:00 besteld, morgen in huis Gratis verzending vanaf €20

trefwoord

Onderwijspsychologie: De wetenschap achter effectief leren en lesgeven

Onderwijspsychologie vormt de brug tussen psychologische inzichten en effectieve onderwijspraktijken. Deze tak van psychologie richt zich op het begrijpen van leerprocessen, motivatie en de verschillende factoren die bijdragen aan succesvol onderwijs. Zowel voor docenten als voor leerlingen biedt onderwijspsychologie waardevolle kennis die kan helpen bij het optimaliseren van leeromgevingen en leerresultaten.

Intrinsieke motivatie als drijvende kracht

Een van de belangrijkste pijlers van onderwijspsychologie is het begrijpen van wat leerlingen motiveert. Hoe zorg je dat leerlingen niet alleen leren omdat het moet, maar omdat ze het zelf willen?

Rob Martens
Leerlingen intrinsiek motiveren
Rob Martens duikt in zijn boek 'Leerlingen intrinsiek motiveren' diep in de psychologische principes die ten grondslag liggen aan motivatie in het onderwijs. Hij laat zien hoe docenten kunnen inspelen op de natuurlijke nieuwsgierigheid van leerlingen, waardoor ze uit zichzelf willen leren en niet alleen voor een cijfer.
Boek bekijken
€ 27,99
Vandaag voor 21:00 besteld, morgen in huis
Intrinsieke motivatie is niet iets wat je kunt afdwingen. Je kunt echter wel omstandigheden creëren waarin intrinsieke motivatie wordt gestimuleerd, zodat leerlingen uit zichzelf de behoefte voelen om te leren en zich te ontwikkelen. Uit: Leerlingen intrinsiek motiveren

Auteurs die schrijven over 'onderwijspsychologie'

Betrokkenheid en aandacht in de klas

Naast motivatie is betrokkenheid een cruciaal aspect van effectief onderwijs. Hoe zorg je ervoor dat leerlingen actief deelnemen aan het leerproces en niet alleen fysiek maar ook mentaal aanwezig zijn in de klas?

Robert J. Marzano Debra J. Pickering Tammy Heflebower Katja Bosch
Betrokkenheid!
In 'Betrokkenheid!' bieden Robert J. Marzano en zijn co-auteurs concrete strategieën om leerlingen actief bij de les te betrekken. Ze combineren psychologische inzichten over aandacht, motivatie en engagement met praktische onderwijsstrategieën, waardoor het boek zowel theoretisch onderbouwd als direct toepasbaar is.
Boek bekijken
€ 49,00
Verwachte levertijd ongeveer 2 werkdagen
Steven Mannens: ‘Scholen moeten het gesprek over leren centraal stellen’
Steven Mannens
In 'Scholen moeten het gesprek over leren centraal stellen' wordt belicht hoe belangrijk het is dat scholen bewust bezig zijn met wat leren betekent. Het artikel pleit voor meer focus en minder versnippering van onderwijsconcepten, wat direct aansluit bij psychologische inzichten over effectief leren en betrokkenheid.

De rol van creativiteit en autonomie

Onderwijspsychologie laat zien dat creativiteit en autonomie essentiële factoren zijn in het leerproces. Hoe kan het huidige onderwijssysteem deze elementen beter integreren?

SPOTLIGHT: Ken Robinson

Sir Ken Robinson is internationaal erkend als autoriteit op het gebied van creativiteit in het onderwijs. Hij heeft talloze regeringen en organisaties geadviseerd over het belang van creativiteit voor menselijke ontwikkeling en heeft met zijn TED-talks miljoenen mensen geïnspireerd om anders te denken over onderwijs en talent. Meer over Ken Robinson
Ken Robinson
Out of Our Minds
In 'Out of Our Minds' analyseert Ken Robinson hoe ons huidige onderwijssysteem vaak creativiteit onderdrukt in plaats van stimuleert. Door psychologische inzichten te combineren met onderwijsvernieuwing, biedt hij een krachtig pleidooi voor een onderwijssysteem dat beter aansluit bij hoe mensen daadwerkelijk leren en zich ontwikkelen.
Boek bekijken
€ 21,00
Verwachte levertijd ongeveer 3 werkdagen
We doen allemaal maar wat - ‘Gaat verder dan snel scoren’
Hans de Witte-van Mierlé
In 'We doen allemaal maar wat' bespreekt Thijs Launspach hoe psychologische inzichten kunnen helpen bij het begrijpen van menselijk gedrag in onderwijscontexten. Hij laat zien hoe deze kennis, ondanks de beperkingen, kan bijdragen aan betere onderwijspraktijken en een meer holistische kijk op hoe mensen leren.

Motivatietheorieën in de praktijk

Een van de meest invloedrijke raamwerken binnen de onderwijspsychologie is de zelfdeterminatietheorie, die stelt dat autonomie, competentie en verbondenheid de drie basisbehoeften zijn die motivatie beïnvloeden.

SPOTLIGHT: Maarten Vansteenkiste

Maarten Vansteenkiste is een toonaangevende onderzoeker op het gebied van motivatiepsychologie. Als hoogleraar aan de Universiteit Gent heeft hij de zelfdeterminatietheorie verder ontwikkeld en toegepast op diverse contexten, waaronder het onderwijs. Zijn werk toont aan hoe psychologische basisbehoeften een cruciale rol spelen in leer- en onderwijsprocessen. Meer over Maarten Vansteenkiste
Maarten Vansteenkiste Bart Soenens
Vitamines voor groei
In 'Vitamines voor groei' presenteren Maarten Vansteenkiste en Bart Soenens hun onderzoek naar de zelfdeterminatietheorie in praktische toepassingen. Ze laten zien hoe autonomie, betrokkenheid en competentie essentiële 'vitamines' zijn die bijdragen aan optimale motivatie en ontwikkeling in onderwijscontexten.
Boek bekijken
€ 77,75
Verwachte levertijd ongeveer 2 werkdagen
Vitamines voor groei Motivatie is niet simpelweg iets wat een leerling wel of niet heeft, maar wordt sterk beïnvloed door de leeromgeving. Door te focussen op autonomie (keuzevrijheid), competentie (succeservaringen) en verbondenheid (positieve relaties) kunnen docenten een klimaat creëren waarin leerlingen optimaal gemotiveerd zijn.

Positieve psychologie in het onderwijs

De positieve psychologie richt zich op wat mensen sterk maakt in plaats van wat er mis gaat. Deze benadering vindt steeds meer toepassing in het onderwijs.

De praktijk van de positieve psychologie - Over interventies
Louis Thorig
In 'De praktijk van de positieve psychologie - Over interventies' wordt uitgelegd hoe positieve psychologie kan worden toegepast in verschillende contexten, waaronder het onderwijs. Voor leerlingen met specifieke uitdagingen, zoals autisme, biedt deze benadering waardevolle handvatten om hun unieke talenten te herkennen en ontwikkelen.
Ibtissem Garram
Motiveer je leerlingen voor Frans!
Ibtissem Garram richt zich in 'Motiveer je leerlingen voor Frans!' specifiek op motivatie bij het leren van een taal. Hoewel gericht op het vak Frans, biedt dit boek waardevolle inzichten in hoe onderwijspsychologische principes praktisch kunnen worden toegepast om betrokkenheid en motivatie te vergroten in alle vakgebieden.
Boek bekijken
€ 27,95
Verwachte levertijd ongeveer 3 werkdagen
Coachen vanuit de positieve psychologie - ‘Tools en inzichten’
José Otte
Het artikel 'Coachen vanuit de positieve psychologie' toont hoe deze benadering kan worden toegepast in coaching en begeleiding. De focus ligt op wat werkt en wat je meer wilt, in plaats van op problemen - een perspectief dat ook binnen de onderwijspsychologie steeds meer terrein wint.

Onderwijspsychologie en professionele ontwikkeling

Voor docenten en onderwijsprofessionals biedt onderwijspsychologie niet alleen inzichten in het leerproces van leerlingen, maar ook in hun eigen professionele ontwikkeling.

Canon van leren en ontwikkelen - 50 concepten en hun grondleggers
Manon Ruijters
De 'Canon van leren en ontwikkelen' biedt een overzicht van 50 toonaangevende concepten in het veld van leren en ontwikkelen. Dit artikel illustreert het onderscheid tussen 'leren' (korte termijn, kennis toevoegen) en 'ontwikkelen' (lange termijn, terugvinden van het beste in jezelf) - een nuttig kader voor onderwijsprofessionals.

Spotlight: Bart Soenens

Bart Soenens is hoogleraar ontwikkelingspsychologie aan de Universiteit Gent en heeft zich gespecialiseerd in de psychologie van opvoeding en onderwijs. Zijn onderzoek naar de impact van verschillende opvoedingsstijlen op de ontwikkeling van kinderen biedt belangrijke inzichten voor onderwijsprofessionals.

Het creëren van een krachtige leeromgeving

Onderwijspsychologie leert ons dat de context waarin leren plaatsvindt cruciaal is voor het succes van het leerproces. Een krachtige leeromgeving stimuleert niet alleen kennisoverdracht, maar ook de ontwikkeling van vaardigheden, attitudes en metacognitie.

Betrokkenheid! Het creëren van betekenisvolle leerervaringen verhoogt de betrokkenheid van leerlingen aanzienlijk. Wanneer leerlingen begrijpen waarom ze iets leren en hoe het aansluit bij hun interesses of toekomstige doelen, zijn ze veel meer geneigd om actief deel te nemen aan het leerproces en de stof beter te onthouden.
De praktijk van de positieve psychologie
Wil Foppen
'De praktijk van de positieve psychologie' benadrukt het belang van kansgericht denken en positieve emoties in leerprocessen. Deze benadering richt zich op krachten in plaats van klachten - een principe dat direct toepasbaar is in onderwijscontexten om leerlingen te helpen hun potentieel te bereiken.

Conclusie: De waarde van onderwijspsychologie

Onderwijspsychologie biedt een wetenschappelijk fundament voor effectieve onderwijspraktijken. Door inzicht te krijgen in hoe mensen leren, wat hen motiveert en hoe betrokkenheid kan worden gestimuleerd, kunnen docenten en onderwijsorganisaties hun aanpak optimaliseren. De combinatie van theoretische kennis met praktische toepassingen maakt onderwijspsychologie tot een onmisbaar vakgebied voor iedereen die betrokken is bij het vormgeven van leeromgevingen en het begeleiden van leerprocessen.

In een tijd waarin onderwijs voortdurend evolueert, biedt onderwijspsychologie houvast en richting. Door leerlingen te begrijpen als individuen met unieke behoeften, motivaties en capaciteiten, kunnen we onderwijs creëren dat niet alleen kennis overdraagt, maar ook bijdraagt aan de holistische ontwikkeling van jonge mensen - een ontwikkeling die hen voorbereidt op een leven van continu leren en aanpassen in een steeds veranderende wereld.

Boeken over 'onderwijspsychologie' koop je bij Managementboek.nl

Producten over 'onderwijspsychologie'

Deel dit artikel

Wat vond u van dit artikel?

0
0

Populaire producten

    Personen

      Trefwoorden