Op werkdagen voor 23:00 besteld, morgen in huis Gratis verzending vanaf €20

trefwoord

Gedragsstoornissen: diagnose, behandeling en begeleiding

Gedragsstoornissen zijn psychiatrische aandoeningen die zich kenmerken door regelmatig en aanhoudend negatief of storend gedrag. Bij kinderen en jongeren uiten deze stoornissen zich vaak in patronen van asociaal gedrag waarbij de rechten van anderen of maatschappelijke normen worden geschonden. Voor zowel professionals als ouders is het essentieel om deze stoornissen te herkennen en effectieve begeleiding te bieden.

Wat zijn gedragsstoornissen?

Gedragsstoornissen worden gekenmerkt door een aanhoudend patroon van antisociaal gedrag waarbij de basisrechten van anderen of belangrijke maatschappelijke normen worden geschonden. De meest voorkomende typen zijn ODD (oppositioneel-opstandige gedragsstoornis) en CD (antisociale gedragsstoornis). Voor een juiste diagnose en behandeling is gedegen kennis van deze stoornissen cruciaal.

Frank Verhulst
Leerboek kinder- en jeugdpsychiatrie
In het Leerboek kinder- en jeugdpsychiatrie biedt Frank Verhulst een uitgebreid overzicht van de verschillende typen gedragsstoornissen bij kinderen. Het werk behandelt zowel de diagnostische criteria als de onderliggende oorzaken en effectieve behandelmethoden.
Boek bekijken
€ 52,00
Laatste exemplaar! Voor 21:00 uur besteld, morgen in huis

Spotlight: Frank Verhulst

Prof. Frank C. Verhulst wordt beschouwd als een autoriteit op het gebied van kinder- en jeugdpsychiatrie. Als voormalig hoofd van de afdeling Kinder- en Jeugdpsychiatrie/psychologie van het Erasmus MC in Rotterdam heeft hij baanbrekend wetenschappelijk onderzoek verricht. Zijn inzichten in gedragsstoornissen zijn van onschatbare waarde voor zowel onderzoekers als professionals in het veld.
F.C. Verhulst
Kinder- en jeugdpsychiatrie
In Kinder- en jeugdpsychiatrie werkt Verhulst de thematiek verder uit met een apart hoofdstuk over gedragsstoornissen. Het boek gaat dieper in op de diagnostiek, differentiaaldiagnose en behandelingsstrategieën en vormt een belangrijk naslagwerk voor professionals.
Boek bekijken
€ 185,00
Vandaag voor 17:00 besteld, morgen in huis

Auteurs die schrijven over 'gedragsstoornissen'

Gedragsstoornissen in de onderwijsomgeving

In het onderwijs vormen gedragsstoornissen een bijzondere uitdaging. Leerkrachten staan voor de taak om zowel het individuele kind met een gedragsstoornis adequaat te begeleiden als een veilige en productieve leeromgeving voor alle leerlingen te waarborgen. Specifieke kennis over hoe gedragsstoornissen zich in de klas manifesteren is hierbij onmisbaar.

Anton Horeweg
Gedragsproblemen in de klas in het voortgezet onderwijs
Gedragsproblemen in de klas in het voortgezet onderwijs van Anton Horeweg biedt praktische handvatten voor docenten. Hoofdstuk 5 behandelt verschillende gedragsstoornissen en geeft concrete strategieën voor de dagelijkse onderwijspraktijk en effectieve begeleiding van leerlingen met deze diagnoses.
Boek bekijken
€ 39,99
Vandaag voor 23:00 besteld, morgen in huis

SPOTLIGHT: Anton Horeweg

Anton Horeweg combineert als gedragsspecialist (Master SEN) en ervaren leerkracht theoretische kennis met praktische ervaring. Met dertig jaar ervaring in het onderwijs, zijn rol als trainer/coach en zijn betrokkenheid bij diverse expertteams heeft hij een unieke kijk op gedragsstoornissen in de onderwijscontext ontwikkeld. Meer over Anton Horeweg
Doorbreek je patronen in vijf stappen - Een systematisch plan
Hannie van Genderen
In het artikel 'Doorbreek je patronen in vijf stappen' wordt uiteengezet hoe problematische gedragspatronen ontstaan en worden aangehouden. Het artikel biedt inzicht in hoe onvervulde basisbehoeften in de jeugd tot 'emotionele blauwe plekken' kunnen leiden die later in het leven weer pijn doen wanneer ze worden aangeraakt - een concept dat relevant is voor het begrijpen van de oorsprong van gedragsstoornissen.

Therapeutische benaderingen en interventies

Bij de behandeling van gedragsstoornissen is een systematische aanpak essentieel. Cognitieve gedragstherapie (CGT) heeft bewezen effectief te zijn bij het aanpakken van de onderliggende gedachtepatronen en het aanleren van alternatief gedrag. Therapeutische instrumenten spelen hierbij een cruciale rol.

Lisa Weed Phifer Amanda Crowder Tracy Elsenraat Robert Hull
CGT-instrumenten voor kinderen en jongeren
CGT-instrumenten voor kinderen en jongeren van de auteurs Amanda Crowder, Lisa Weed Phifer, Robert Hull en Tracy Elsenraat biedt specifieke werkbladen en oefeningen voor zes klinische gebieden, waaronder gedragsstoornissen. Deze praktische hulpmiddelen zijn direct toepasbaar in de therapeutische praktijk.
Boek bekijken
€ 44,99
Vandaag voor 23:00 besteld, morgen in huis
"Cognitieve gedragstherapie helpt kinderen met gedragsstoornissen om de verbanden tussen hun gedachten, gevoelens en gedrag te herkennen. Door deze verbanden inzichtelijk te maken, kunnen kinderen leren hoe ze hun eigen gedrag kunnen reguleren en positieve alternatieven kunnen ontwikkelen voor problematisch gedrag." Uit: CGT-instrumenten voor kinderen en jongeren

Gedragsstoornissen bij kinderen met een verstandelijke beperking

Kinderen met een verstandelijke beperking (VB) hebben een verhoogd risico op het ontwikkelen van gedragsstoornissen. De diagnostiek en behandeling bij deze doelgroep vereist een aangepaste aanpak die rekening houdt met hun specifieke cognitieve mogelijkheden en beperkingen.

Didden
In Perspectief
Het boek In Perspectief van Didden belicht het verhoogde risico op gedragsstoornissen bij kinderen met een verstandelijke beperking. Het werk analyseert de specifieke risicofactoren en biedt een aangepast kader voor diagnostiek en interventie bij deze kwetsbare doelgroep.
Boek bekijken
€ 58,95
Laatste exemplaar! Voor 21:00 uur besteld, morgen in huis
In Perspectief Bij kinderen met een verstandelijke beperking is het cruciaal om gedragsstoornissen te benaderen vanuit een contextueel perspectief. Interventies moeten niet alleen gericht zijn op het kind zelf, maar ook op de omgeving. Aanpassingen in de communicatie, structuur en voorspelbaarheid kunnen een significant verschil maken in het verminderen van problematisch gedrag.

De rol van vroege herkenning en preventie

Vroege herkenning van risicofactoren voor gedragsstoornissen is essentieel voor effectieve preventie. Door tijdig in te grijpen kunnen ernstigere problemen worden voorkomen. Professionals in zowel de gezondheidszorg als het onderwijs spelen hierbij een belangrijke rol door de eerste signalen te herkennen en passende ondersteuning te bieden.

Leerboek kinder- en jeugdpsychiatrie Uit het werk van Verhulst blijkt dat vroege interventie bij de eerste tekenen van gedragsproblemen essentieel is. Hoe langer problematisch gedrag aanhoudt, hoe moeilijker het wordt om dit te veranderen. Oudertraining en gezinstherapie zijn bijzonder effectief wanneer ze in een vroeg stadium worden ingezet, voordat gedragspatronen diep ingesleten raken.

Multidisciplinaire aanpak

Een gedragsstoornis beïnvloedt verschillende levensgebieden van een kind. Daarom is een gecoördineerde aanpak tussen verschillende professionals - zoals psychologen, psychiaters, leerkrachten en ouders - cruciaal voor effectieve behandeling. Deze multidisciplinaire samenwerking zorgt ervoor dat interventies consistent worden toegepast in alle omgevingen waarin het kind functioneert.

"Voor een effectieve aanpak van gedragsstoornissen in de klas is het essentieel dat docenten begrijpen dat achter elk probleemgedrag een reden schuilt. Door te zoeken naar het 'waarom' achter het gedrag in plaats van alleen te reageren op het gedrag zelf, kunnen we werkelijk een verschil maken in het leven van deze leerlingen." Uit: Gedragsproblemen in de klas in het voortgezet onderwijs

Conclusie: een geïntegreerde benadering van gedragsstoornissen

De complexe aard van gedragsstoornissen vraagt om een geïntegreerde benadering die diagnostiek, behandeling en begeleiding omvat. Door wetenschappelijke inzichten te combineren met praktische tools kunnen professionals en ouders kinderen met gedragsstoornissen effectief ondersteunen. Vroege herkenning, consistente begeleiding en een multidisciplinaire aanpak vormen samen de sleutel tot succes. Met de juiste kennis en vaardigheden kunnen we kinderen met gedragsstoornissen helpen om hun potentieel te bereiken en een positieve ontwikkeling te doorlopen.

Boeken over 'gedragsstoornissen' koop je bij Managementboek.nl

Producten over 'gedragsstoornissen'

Deel dit artikel

Wat vond u van dit artikel?

0
0

Populaire producten

    Personen

      Trefwoorden