Cocreatie is geen echt nieuw begrip meer en ik heb mijn twijfels of er nu sprake is van een revolutie. Als je het boek leest is er eerder sprake van een evolutie.
De zeven stappen in COcreatie revolutie wijzen op een gedegen en goed voorbereide methodiek. Een wezenlijk andere aanpak dan regulier, omdat het niet vrijblijvend is. De auteurs benoemen een aantal principes om te komen tot een complete cocreatie: gelijkwaardige samenwerking, de eindgebruikers hebben een centrale rol, een consequent proces, productief, transparant, gedragen en waarde gedreven. Deze principes zetten ze één voor één uitvoerig uiteen en ze voorzien ze van pakkende voorbeelden.
Eén organisatie loopt als een rode draad door het boek. Hierdoor krijg je de samenhang tussen de principes beter voor ogen. Waar nodig geven de auteurs andere voorbeelden. Om maximaal effect te krijgen benoemen ze drie elementen die, al dan niet toevallig, allemaal met een C beginnen: Customers connection, Customer insight en Complete cocreatie. Deze drie elementen staan in een piramide geplaatst omdat er een volgordelijkheid in zit.
Ieder hoofdstuk wordt afgesloten met een aantal vragen aan de lezer, die als een soort van reflectie van je eigen organisatie dienen over de voorgaande stof.
Het boek is bijna een handboek om tot cocreatie te komen. Het is praktisch en mijns inziens aardig compleet, een heldere wegwijzer om niet voor maar met de klant te creëren. Mocht je die plannen hebben, dat is COcreatie revolutie zeker een aanrader. Je weet dan wat je te wachten staat en het behoed je voor de eerste valkuilen van dit proces.
Eric van Arendonk RM is docent Commerciële Economie bij de Hogeschool Utrecht (HU), auteur van Neuromarketing en zelfstandig marketingadviseur.
Over Eric van Arendonk
Eric van Arendonk RM is docent Commerciële Economie bij de Hogeschool Utrecht (HU), auteur van Neuromarketing en zelfstandig marketingadviseur.