Het boek geeft de lezer een kijkje achter de schermen van Dirk van de Broek als professionele kruidenier en hoe een reclamebureau daar mee omgaat. Via een toevallige ontmoeting maakt de auteur kennis met de topman van de grootgrutter, en weet al snel zijn vertrouwen te winnen. Dit begin van het verhaal sleept je mee in de relatie tussen de kruidenier en het reclamebureau. Van deze eerste ontmoeting tot en met het afscheid. Het verhaal is niet alleen boeiend maar zit ook vol humor. Verbazingwekkend is het soms om te lezen hoe de kruidenier denkt en handelt. De omschrijving van de auteur van de topman slaat voor mij dan ook de spijker op de kop: 25 procent humorist, 25 procent platvloers, 25 procent filosoof, en 25 procent boerenslim. Een dergelijke combinatie van persoonskenmerken leidt dus onherroepelijk tot opmerkelijke uitspraken en acties en deze staan dan ook smeuïg beschreven.
Eén van de meest herkenbare verhalen in het boek is het verhaal over de inmiddels beroemde rode boodschappentas met daarop in grote witte letters DIRK. Iedere marketeer zal dit proces herkennen. De start is natuurlijk het feit dat de oude tassen bijna op zijn, gevolgd door het verzoek om een nieuwe te ontwerpen. Daarna volgt het klassieke proces met aan de ene kant het geloof van de 'creatieven' van het reclamebureau in het nieuwe (inmiddels beroemde) ontwerp, en aan de andere kant de sceptische houding van de beslissers. Het gevecht tussen deze twee om tot een besluit te komen, is o zo herkenbaar. Uiteindelijk wordt er toegegeven om er een paar duizend te proberen. Het succes van de tas is groot maar dat wordt heel normaal gevonden. Ondanks het feit dat de bekentenissen geschreven zijn vanuit één account, is het een leuk boek dat je meer inzicht geeft in de werkelijke professionaliteit van deze supermarkt. Hoe de processen in het reclamebureau werkelijk gaan, wordt nauwelijks onthuld. Opmerkelijk zijn dan ook de laatste pagina's waarin het zogenaamde afscheid van deze account wordt beschreven. De auteur vermeldt daar dat het hem toch zeer doet als hij in een bericht in de media leest over de scheiding van Dirk van de Broek en zijn reclamebureau. De woordvoerder van Dirk van de Broek verklaart daarbij dat ze het trucje nu zelf kunnen en dat het toch iedere keer weer schrikken was als de facturen van het reclamebureau binnen kwamen. Dat het de auteur raakt kan ik me heel goed voorstellen, maar hij had het wel kunnen verwachten. Deze kruidenier zal altijd in het openbaar verklaren dat hij facturen die hij krijgt te hoog vind. Dat imago willen ze nu eenmaal hoog houden. Het boek geeft inzicht in hoe met name de marketing- en communicatieprocessen van deze kruidenier in elkaar zitten. Niks hogeschool marketing maar met beide poten tussen de klanten. De belangrijkste actie is vooral handelen, nadenken vertraagt alleen maar. Dat je er dan wel eens naast kunt zitten, maakt ze niets uit. Daar wordt van geleerd is hun devies. Op zich een gedachte die ik bij me zal houden. Handelen is soms slimmer dan lang nadenken. Het boek verdient één waarschuwing. Na de eerste paar pagina's lees je het in één keer uit en ik weet zeker dat met een glimlach de laatste pagina omgeslagen wordt. Ik zou zeggen wees 100 procent boerenslim, en lees het.
Over Eric van Arendonk
Eric van Arendonk RM is docent Commerciële Economie bij de Hogeschool Utrecht (HU), auteur van Neuromarketing en zelfstandig marketingadviseur.